Nyheder • 17/11/2022

Dystre toner og gode råd fra Topmødet 2022

Baggrunden var alt andet end lys, og indledningen var langt fra optimistisk, men ikke desto mindre var der kort til smilene og grinene hos de fremmødte, da den veltalende økonomiprofessor fra Aarhus Universitet Philipp Schröder gik på scenen for at give sit syn på verdens tilstand.

”Der er ingen lyspunkter i mit oplæg, når det kommer til prognoserne. Når I er færdige med at høre på mig og går hjem i aften, så kommer I til at sove dårligt om natten. Det gør jeg selv,” sagde Philipp Schröder med et skævt smil, før han opfordrede de 100 erhvervsledere i salen på Severin Kursuscenter i Middelfart til at smøge ærmerne op og gå krisen i møde med åben pande.

”Prognoserne er et gennemsnit. Også når man kigger på de enkelte brancher.  Det er ikke alle virksomheder, som bliver lige hårdt ramt.  Nogle virksomheder producerer inden for ‘Need-to-have’-segmentet, mens andre inden for ‘Nice-to-have’-segmentet.  Det er afgørende for, hvor hårdt krisen vil ramme ens virksomhed,  så lige nu er det tiden at stoppe op og spørge sig selv:

Hvilket segmentet ligger vi indenfor? Hvordan ser min recession ud? Hvad er mønstret hos mine kunder’.

Han erindrede om, at det er de dårligt drevne og lavproduktive virksomheder, der ryger først.  Derfor er det også nu, hvor man skal gentænke sin strategi og overveje, om det præcis er nu, man skal satse i forhold til at vinde nye markedsandele, købe op eller gå nye veje,” fortalte Philipp Schröder og spåede, at den aktuelle krise kommer til at påvirke verdensøkonomien i et eller andet omfang i de næste otte kvartaler.

Efter Philipp Schröders dystre toner og middagen bød programmet på uddeling af årets Tietgenpris 2022, der gik til Helge Munk, der blev hyldet for sin rejse som IT-matador, mentor, business angel og meget mere. (Se interviewet med Helge Munk her)

Aftenens program sluttede med et inspirerende oplæg fra Tina Moe, der har en lang karriere som blandt andet direktør i Novo Nordisk, NNE og ALECTIA på cv’et. Hendes oplæg handlede om, hvordan man skal lede sin virksomhed igennem og efter en krisetid, og igen var der konkrete råd til de fremmødte.

”Coronaen lærte os, hvad eksponentiel stigning faktisk betyder for hastigheden og spredningen. Nogle gange er det for sent at reagere, når man kan se en ny konkurrent eller et nyt produkt på markedet.  Det skal vi tage højde for i vores beslutningsprocesser fremover.

Fremtidens succeskriterium handler om at holde øje med og handle på de gode ideer, når de opstår.

Vi er nødt til at turde tage proaktive beslutninger og leve med nogle fejl ind i mellem, fordi vi er i en tid, hvor vi skal forvente det uventede,” sagde Tina Moe blandt andet.

Tina Moe er også forfatter til bogen Leadership of the Future – How to lead in a world that looks nothing like the past.

Her billeder fra aftenen her

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.