Nyheder • 11/10/2022

Philipp Schröder: Der er også muligheder i krisetider

Det er svært at spå om fremtiden, og det gælder ikke mindst i situationer som den aktuelle, hvor corona-pandemien og en efterfølgende krig i Ukraine i den grad har ‘rystet båden’ under verdenssamfundet.

Ikke desto mindre tør økonomiprofessor fra Aarhus Universitet, Philipp Schröder, godt komme med nogle forudsigelser og råd, som erhvervsledere med fordel kan forholde sig til. Den 16. november taler han ved Fynsk ErhvervsTopmøde, men inden da løfter han lidt af sløret for blikket ind i den sekstant, som deltagerne vil blive introduceret for på Severin Konferencecenter i Middelfart.

”Lige nu er tidspunktet, hvor erhvervslederne skal forlade produktionen og stille sig op på broen af skibet. Der er behov for lederskab til at styre gennem stormen, og når vi kommer ud på den anden side, vil det være dem, der har bevaret overblikket, der har klaret sig bedst,” siger Philipp Schröder, der opfordrer erhvervsledere til at udvise mod og se på både muligheder og udfordringer.

Det er ekstremt vigtigt, at lederne fokuserer på deres egen virksomhed i stedet for at se, hvad der sker i gennemsnitskrisen.

“Måske er det lige nu, at man skal investere i en lagerbygning, fordi byggeriet er gået i stå, og måske skal ejerkredsen skyde ekstra finanser i virksomheden, så der er likviditet og råderum til at føre nye initiativer ud i livet. Selvom økonomien generelt skrumper, kan der godt være gode ekspansionsmuligheder, og nogle virksomheder ligger et sted på bølgen, hvor de kan tillade sig at holde fast i deres planer for fremtiden. God ledelse og handlekraft er meget vigtigt.”

Den tyskfødte økonom har et alenlangt cv, der blandt andet røber erfaring fra konkurrencerådet, repræsentantskabet for Danmarks Nationalbank, Disruptionrådet og diverse ekspertgrupper vedrørende genåbning af Danmark og udfasning af hjælpepakker. Han mener, at der i nogen grad findes en kriseanatomi, som man kan forholde sig til, uanset hvor uvis situationen ser ud.

“Selvom alle kriser er nye og deres egne, så er der alligevel nogle mønstre, som gentager sig, og som erhvervsledere kan navigere efter,” siger Philipp Schröder, der hurtigt kommer med en række eksempler.

”Når kriserne rammer, er der altid nogle sektorer, der rammes hårdere end andre. Rejseindustrien mærker typisk udsvinget hurtigt, mens det medicinske behov sjældent skrumper lige så meget, og så har krisens natur også betydning. Lige nu er det for eksempel energitunge virksomheder, der er meget udfordret, men hvis man laver varmepumper, kan man godt tillade sig at være mere modig. Og endelig vil der være virksomheder, som får nye muligheder, fordi deres konkurrenter er blevet presset ud af markedet,” fortæller Philipp Schröder, før han atter opfordrer erhvervslederne til at rykke et skridt højere op på stigen:

Mit indtryk er, at der er mange erhvervsledere, der er meget involveret i den daglige drift, og det er ikke der, de skal være i krisetider.

“Der skal de stille skarpt på det makroøkonomiske søkort, og så skal de begynde med at gentænke – og gennemtænke – de strategiske satsninger. Det er aldrig alle virksomheder i en sektor, der bliver ramt, men de dårligt drevne og lavproduktive, de ryger.”

Udfordringer var ventede – ikke omfanget

Ifølge Philipp Schröder har corona-pandemien og krigen i Ukraine forstærket en uundgåelig udvikling, som ville have vist sig under alle omstændigheder. Men fordi lignende kriser ligger langt tilbage, har usikkerheden bredt sig hastigt.

”Der havde opbygget sig nogle tektoniske spændinger under verdensøkonomien, og inflationsproblemet havde vi fået uanset hvad. Måske ikke med 10 procent, men i hvert fald med mere end to procent, og der er også en større risiko for en lidt længere recession, end der ellers havde været. Men i USA, hvor krigen ikke har påvirket erhvervslivet i lignende grad, er der alligevel tilsvarende problemer med økonomien. Mit bud er, at vi står over for en mindre recession, men at inflationspresset aftager i løbet af det kommende år.”

Hør Phillipp Schröders analyse af den aktuelle situation på Fynsk ErhvervsTopmøde den 16. november. Er du endnu ikke tilmeldt, så kan du få din billet her

Læs også vores interview med direktør i Leadership of the Future & Co. Tina Moe, der giver et indblik i hendes oplæg her

Formandens sommerhilsen

Sommerferien nærmer sig, og Fynsk Erhvervs bestyrelsesformand, Henrik Neelmeyer, sender her sin sommerhilsen med ønsket om en rigtig god sommer til det fynske erhvervsliv og anbefalinger til en sommerferie uden for mange afbrydelser.

VELUX strategiske fokus på psykologisk tryghed handler om af høste værdien af øget diversitet og forbedret kreativitet

Med omkring 2.500 ansatte i Danmark, 11.500 medarbejdere globalt samt solide regnskaber med positive resultater år efter år, er vinduesproducenten VELUX en af landets helt store virksomheder. Men selvom tingene har gået godt i lang tid, er der altid plads til forbedring, hvilket bliver understreget af Senior Director HR, Jon Holst-Christensen, der i 2024 har […]

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.