Nyheder • 03/11/2022

Kriserne kan gøre dig til en bedre leder

Når Fynsk Erhverv den 16. november inviterer til årets topmøde på Severin Konferencecenter i Middelfart, er der garanti for, at de fremmødte får både overblik og håndgribelige ledelsesværktøjer med hjem fra arrangementet.

Det lover oplægsholder Tina Moe, der har en lang karriere som blandt andet direktør i Novo Nordisk, NNE og ALECTIA, professionelt bestyrelsesmedlem og i dag er direktør i Leadership of the Future & Co.

Temaet på hendes oplæg lyder i korte træk “Hvordan skal man lede sin virksomhed igennem og efter en krisetid”, og mens Tina Moe ikke garanterer et quick fix, er hun meget konkret med retningen på løsningsforslaget.

Paradigmeskifte nødvendigt på ledelsesgangen

“Vi har været igennem en Covid-krise, og nu har vi forsynings- og energikrise. Vi ved også, at klimakrisen snart vil blive en stor udfordring, så alle ledere skal vænne sig til at lede på en anden måde, end de har gjort før. Og det er svært, hvis man ikke kan se tydeligt, hvad man skal gøre anderledes, og det er så det jeg har en grundlæggende opskrift på,” siger Tina Moe.

Paradigmeskiftet handler ifølge Tina Moe om at lede i øget uforudsigelighed og accelererende forandring. Vi kan ikke blive succesfulde i fremtiden ved at lede på den måde, der plejede at give succes. Den nye tid kræver en helt anden tankegang på direktionsgangen – og alle andre steder i virksomhederne.

“Før kunne vi planlægge, hvor vi gerne ville hen på en 3 års horisont, men nu skal vi i stedet have et mindset, der handler om at kunne både lede med en retning og reagere hurtigt på ændringer. Hastighed er det nye. Men det handler ikke om at løbe hurtigere – for så står alle af – det handler om at være i stand til hurtigt at gribe en forandring og vælge det bedste i situationen. Det indebærer blandt andet, at der i høj grad skal uddelegeres ansvar og slækkes på den gamle form for kontrol,” fortæller Tina Moe, som er helt på det rene med at det er svært for ledere at afgive kontrollen – for hvad er så deres ansvar? Det fortæller hun mere om i sit foredrag.

Til gengæld er hun overbevist om, at alle parter er godt tjent med de ændringer i ledelsesmindset, som situationen kalder på.

“Mennesket er den grundlæggende faktor i at arbejde anderledes og hurtigere, og løsningen er at fokusere på at have processer og beslutningsprocesser, der gør at alle kan agere klogt og hurtigere. Det giver mere engagerede og mindre stressede medarbejdere. Faktisk vil jeg sige, at hvis folk vidste, hvor meget energi og produktivitet, det frigav, så ville alle virksomheder skynde sig i den retning,” konstaterer Tina Moe.

”Det er selvfølgelig ikke sådan, at den enkelte medarbejder selv skal sidde med alle beslutningerne, men i stedet skal man lave nogle processer, hvor man konsulterer dygtigere eller mere erfarne personer, når man står over for en udfordring. Det kan være en kollega eller en ekstern samarbejdspartner, og på højere niveau kan udfordringerne vendes med bestyrelse eller advisory board,” siger Tina Moe.

”Det fælles tankegods skal i spil, hvis man har brug for at træffe hurtige beslutninger på et tidspunkt, hvor man måske ikke har alle de data, som man godt kunne tænke sig i den traditionelle model. Så kan man bruge det princip, der hedder ”Wisdom of the Crowd” (Flokkens samlede viden), hvor man trækker på den samlede viden og erfaring i gruppen før beslutningen træffes. Samtidig er mulighederne for faktisk at tilvejebringe aktuelle data forbedret, men vanen med at gøre det skal indarbejdes.

Kriserne har gjort os bedre til fremtiden

Tina Moe har koblet sin tunge erfaring fra forretningsledelse med et grundigt kig på de forandringer som teknologi, bæredygtighed og kriser kommer til at give os. Hun har stillet sig spørgsmålet ”hvordan i alverden skal vi som ledere kunne rumme at lede igennem alle disse forandringer, tilmed med en medarbejderskare, der er presset nok i forvejen?”

Svaret har hun skrevet i en bog med den næsten clairvoyante titel “Leadership of the Future – How to lead in a world that looks nothing like the past” (Fremtidens lederskab – Sådan leder du i en verden, hvor alt er forandret, red.)

Men hvor titlen måske synes skræmmende aktuel, så er Tina Moe helt overbevist om, at kriserne hidtil har vist sig at være er en træningsbane for at træne den nye måde at lede virksomheder på. “Covid-19 gav os en række læringer vi skal holde fast i. Den gav først og fremmest en kollektiv oplevelse af, hvor hurtigt vi kan ændre os når vi skal. Den har også fået os til at genopdage menneskeligheden, både som prioriteringsfaktor i ledelse men også værdien af fællesskabets kraft, når der skal findes hurtige løsninger. Og med de efterfølgende nye kriser er der er kommet en fælles opmærksomhed på, at vi skal blive endnu bedre til løbende at skifte retning og opdatere planerne, når det er nødvendigt,” konstaterer Tina Moe, som er helt sikker på, at lederne ikke bliver arbejdsløse af at uddelegere mere ansvar:

“Ledernes todolister bliver hverken længere eller kortere, men de bliver væsentligt anderledes, og det bliver vigtigt, at lederene forstår deres nye rolle for at det kan lykkes at lede i det mindset, der er grundlaget for succes i fremtiden.”

Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig Fynsk ErhvervsTopmøde den 16. november 2022, så kan du gøre det på denne side, hvor du også kan læse mere om programmet.

Læs også økonomiprofessor Philipp Schröders bud på, hvordan vi håndterer krisen her

Det skal fortsat blive skidt, før det bliver godt

Debatindlæg af Henrik Neelmeyer, formand for Fynsk Erhverv, bragt i Fyens Stiftstidende den 24. november 2023 Odense Kommune har vedtaget en ny grøn mobilitetsplan, der skal gøre Odense til en klimaneutral by senest i 2030. Planen erstatter den grønne mobilitetsplan, som alle byrådets partier stod bag fra juni 2023. Ambitionen er fortsat at nå dette […]

Bliv bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv og gør en forskel!

Vil du være med til at udvikle det fynske erhvervsliv? Vil du være med til at indfri Fynsk Erhvervs vision om at realisere potentialerne – personlige som forretningsmæssige i de fynske virksomheder? Så har du nu en unik mulighed for at blive bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv!

Pernille gør comeback med kurs mod Pyrenæerne

Efter et års pause melder Pernille Dahl Wagner, indehaver af pandekageforretningen Gopa.club, klar til Business Challenge og årets udfordring på toppen af Col du Tourmalet i Pyrenæerne. Efter et års pause, står det klart for mig, at det er et utroligt stærkt netværk. Der er noget at hente både på motionen og det forretningsmæssige. “Det gør noget ved […]

Netværket styrker Tinas lederevner

Som ejerleder i regnskabshuset Regnskab & Administration med godt 30 ansatte har Tina Berg Svendsen nok at se til i det daglige. I april 2023 blev ledergruppen udvidet, så de nu er tre om opgaven. Ikke desto mindre har hun fast prioriteret at sætte tid af til deltagelse i netværksgrupper. Og ifølge Tina Berg Svendsen […]

Ekspert: Vi er midt i en teknologisk eksplosion

Da internettet for alvor blev introduceret for menigmand i midten af 90’erne var det de færreste, der kunne forestille sig den betydning, som teknologien skulle få for samfundet i løbet af de næste årtier. Men ifølge IT-ekspert Tim Frank Andersen er det intet at regne imod de forandringer, som verden går i møde i de […]

20 års optimering kræver et nyt navn

I Stentransporten Vissenbjerg har Heine Pedersen i 20 år arbejdet så intenst på at føre faderens livsværk til nye højder, at et navneskifte helt bogstaveligt talt lurer i nær fremtid.

Gør din affaldshåndtering til en konkurrencefordel

Når Fynsk Erhverv den 26. oktober afholder Fynsk Miljødag i samarbejde med virksomhederne Marius Pedersen, European Recycling Platform og OKNygaard A/S, kan deltagerne tage masser af konkrete forretningsfordele med hjem fra arrangementet. Det lover miljøkonsulent Ole Strøm der er repræsentant for den odenseanske del af virksomheden Marius Pedersen og er blandt landets førende inden for […]

Har du helt styr på producentansvaret for emballage?

Om mindre end to år skal alle danske virksomheder, der anvender emballage i en eller anden form, leve op til en lang række krav om rapportering, indsamling, sortering og genanvendelse. Er du klar? Kom til Fynsk Miljødag 2023 d. 26. oktober og få viden, løsninger og svar.

Montana: Vi skal være dygtige for at blive i Danmark

I den sydfynske familievirksomhed Montana Furnitures har udviklingen  aldrig gået stærkere, end den gør i dag. Driften bliver løbende automatiseret på alle områder, hvor det er muligt, fokus på bedre bæredygtighed er stadig skarpere og digitaliseringen er rykket højt op på bestyrelsens dagsordenen.

40 fynske erhvervsledere besejrede Mont Ventoux

I september besejrede Fynsk Erhvervs netværksgruppe Business Challenge Cykling årets ultimative udfordring i Provence. Blandt de cyklende er adm. direktør Kim Aage Birkerød Nielsen, der fortæller om sin erfaring med netværket og hvilken styrke sparringen på turene og virksomhedsbesøgene giver ham - både personligt og fagligt. 

Offentlig velfærd skal understøtte virksomhederne

De politiske planer for det kommende år er ved at tage form. Med statsministerens åbningstale og åbningsdebatten i folketinget i sidste uge er banen kridtet op for 167 nye lovforslag og -ændringer. Og i de fynske kommuner er serviceniveauet nu lagt fast for 2024 i forbindelse med godkendelsen af de kommunale budgetter. Fem generationer på arbejdsmarkedet samtidig og udsigt til en kraftigt faldende arbejdsstyrke stiller nye krav til virksomhederne. Det skal den offentlige velfærd understøtte.

Digitalisering skal gøre dyr og gæster glade i Zoo

Odense Zoo investerer i digitalisering og automatisering for at hæve dyrevelfærden og give gæsterne får bedre oplevelser.