Nyheder • 03/11/2022

Kriserne kan gøre dig til en bedre leder

Når Fynsk Erhverv den 16. november inviterer til årets topmøde på Severin Konferencecenter i Middelfart, er der garanti for, at de fremmødte får både overblik og håndgribelige ledelsesværktøjer med hjem fra arrangementet.

Det lover oplægsholder Tina Moe, der har en lang karriere som blandt andet direktør i Novo Nordisk, NNE og ALECTIA, professionelt bestyrelsesmedlem og i dag er direktør i Leadership of the Future & Co.

Temaet på hendes oplæg lyder i korte træk “Hvordan skal man lede sin virksomhed igennem og efter en krisetid”, og mens Tina Moe ikke garanterer et quick fix, er hun meget konkret med retningen på løsningsforslaget.

Paradigmeskifte nødvendigt på ledelsesgangen

“Vi har været igennem en Covid-krise, og nu har vi forsynings- og energikrise. Vi ved også, at klimakrisen snart vil blive en stor udfordring, så alle ledere skal vænne sig til at lede på en anden måde, end de har gjort før. Og det er svært, hvis man ikke kan se tydeligt, hvad man skal gøre anderledes, og det er så det jeg har en grundlæggende opskrift på,” siger Tina Moe.

Paradigmeskiftet handler ifølge Tina Moe om at lede i øget uforudsigelighed og accelererende forandring. Vi kan ikke blive succesfulde i fremtiden ved at lede på den måde, der plejede at give succes. Den nye tid kræver en helt anden tankegang på direktionsgangen – og alle andre steder i virksomhederne.

“Før kunne vi planlægge, hvor vi gerne ville hen på en 3 års horisont, men nu skal vi i stedet have et mindset, der handler om at kunne både lede med en retning og reagere hurtigt på ændringer. Hastighed er det nye. Men det handler ikke om at løbe hurtigere – for så står alle af – det handler om at være i stand til hurtigt at gribe en forandring og vælge det bedste i situationen. Det indebærer blandt andet, at der i høj grad skal uddelegeres ansvar og slækkes på den gamle form for kontrol,” fortæller Tina Moe, som er helt på det rene med at det er svært for ledere at afgive kontrollen – for hvad er så deres ansvar? Det fortæller hun mere om i sit foredrag.

Til gengæld er hun overbevist om, at alle parter er godt tjent med de ændringer i ledelsesmindset, som situationen kalder på.

“Mennesket er den grundlæggende faktor i at arbejde anderledes og hurtigere, og løsningen er at fokusere på at have processer og beslutningsprocesser, der gør at alle kan agere klogt og hurtigere. Det giver mere engagerede og mindre stressede medarbejdere. Faktisk vil jeg sige, at hvis folk vidste, hvor meget energi og produktivitet, det frigav, så ville alle virksomheder skynde sig i den retning,” konstaterer Tina Moe.

”Det er selvfølgelig ikke sådan, at den enkelte medarbejder selv skal sidde med alle beslutningerne, men i stedet skal man lave nogle processer, hvor man konsulterer dygtigere eller mere erfarne personer, når man står over for en udfordring. Det kan være en kollega eller en ekstern samarbejdspartner, og på højere niveau kan udfordringerne vendes med bestyrelse eller advisory board,” siger Tina Moe.

”Det fælles tankegods skal i spil, hvis man har brug for at træffe hurtige beslutninger på et tidspunkt, hvor man måske ikke har alle de data, som man godt kunne tænke sig i den traditionelle model. Så kan man bruge det princip, der hedder ”Wisdom of the Crowd” (Flokkens samlede viden), hvor man trækker på den samlede viden og erfaring i gruppen før beslutningen træffes. Samtidig er mulighederne for faktisk at tilvejebringe aktuelle data forbedret, men vanen med at gøre det skal indarbejdes.

Kriserne har gjort os bedre til fremtiden

Tina Moe har koblet sin tunge erfaring fra forretningsledelse med et grundigt kig på de forandringer som teknologi, bæredygtighed og kriser kommer til at give os. Hun har stillet sig spørgsmålet ”hvordan i alverden skal vi som ledere kunne rumme at lede igennem alle disse forandringer, tilmed med en medarbejderskare, der er presset nok i forvejen?”

Svaret har hun skrevet i en bog med den næsten clairvoyante titel “Leadership of the Future – How to lead in a world that looks nothing like the past” (Fremtidens lederskab – Sådan leder du i en verden, hvor alt er forandret, red.)

Men hvor titlen måske synes skræmmende aktuel, så er Tina Moe helt overbevist om, at kriserne hidtil har vist sig at være er en træningsbane for at træne den nye måde at lede virksomheder på. “Covid-19 gav os en række læringer vi skal holde fast i. Den gav først og fremmest en kollektiv oplevelse af, hvor hurtigt vi kan ændre os når vi skal. Den har også fået os til at genopdage menneskeligheden, både som prioriteringsfaktor i ledelse men også værdien af fællesskabets kraft, når der skal findes hurtige løsninger. Og med de efterfølgende nye kriser er der er kommet en fælles opmærksomhed på, at vi skal blive endnu bedre til løbende at skifte retning og opdatere planerne, når det er nødvendigt,” konstaterer Tina Moe, som er helt sikker på, at lederne ikke bliver arbejdsløse af at uddelegere mere ansvar:

“Ledernes todolister bliver hverken længere eller kortere, men de bliver væsentligt anderledes, og det bliver vigtigt, at lederene forstår deres nye rolle for at det kan lykkes at lede i det mindset, der er grundlaget for succes i fremtiden.”

Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig Fynsk ErhvervsTopmøde den 16. november 2022, så kan du gøre det på denne side, hvor du også kan læse mere om programmet.

Læs også økonomiprofessor Philipp Schröders bud på, hvordan vi håndterer krisen her

Formandens sommerhilsen

Sommerferien nærmer sig, og Fynsk Erhvervs bestyrelsesformand, Henrik Neelmeyer, sender her sin sommerhilsen med ønsket om en rigtig god sommer til det fynske erhvervsliv og anbefalinger til en sommerferie uden for mange afbrydelser.

VELUX strategiske fokus på psykologisk tryghed handler om af høste værdien af øget diversitet og forbedret kreativitet

Med omkring 2.500 ansatte i Danmark, 11.500 medarbejdere globalt samt solide regnskaber med positive resultater år efter år, er vinduesproducenten VELUX en af landets helt store virksomheder. Men selvom tingene har gået godt i lang tid, er der altid plads til forbedring, hvilket bliver understreget af Senior Director HR, Jon Holst-Christensen, der i 2024 har […]

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.