Nyheder • 05/05/2022

Digitalisering åbner internationalt marked på vid gab for Dinex

Dinex E-commerce manager Stefan Dolleris

MIDDELFART: Da Middelfart-virksomheden Dinex i januar 2020 præsenterede kunderne for et nyt website og en helt nyetableret e-handelsløsning, havde ingen i huset turdet drømme om, hvor god en idé, det skulle vise sig at være.

To måneder efter lanceringen af platformen på det polske marked, brød corona-epidemien ud i lys lue, og med et blev idéen endnu bedre, fordi alle de traditionelle salgskanaler i branchen forsvandt.

“Det var ret god timing, må vi sige. Da helvede brød løs, var vi i fuld gang med at rulle vores løsning ud for de polske kunder, og siden har vi åbnet op i Italien, Frankrig, Spanien, Tyskland og så videre, og i februar i år havde vi alle markeder, bortset fra det amerikanske, oppe at køre på vores nye e-handels løsning,” fortæller Stefan Dolleris, der er e-commerce manager hos Dinex.

“Som andre i den her lidt specielle, tunge del af autobranchen var vores salgskanaler fax, mail, telefon, brev, personlige møder, og hvad man nu ellers kan forestille sig.

Så vores kunder skulle også vænne sig til en ny platform, men det er gået særdeles glat,” fortæller Stefan Dolleris videre.

Åbning i etaper giver tryghed

Virksomhedens nye, avancerede IT-platform, som er bygget af Odense-virksomheden Hesehus, giver kunderne mulighed for let at finde de ønskede dele, som de har brug for. En feature, der langt fra er simpel i branchen.

“Vores kunder har ikke bare brug for en udstødning eller et partikelfilter, de søger på en helt specifik udstødning eller partikelfilter. Og de kan heller ikke altid slå op på et stelnummer, for måske er lastbilen bygget om siden. Det er den viden, som vi har skullet have med i løsningen, og samtidig har alt skulle spille sammen med vores ERP-system,” siger Stefan Dolleris, som af samme årsag besluttede, at lanceringen skulle foregå i etaper.

“Løsningen var helt ny for os, og jeg kunne godt lide den sikkerhed, som vi fik på den måde.

Nu har vi kunnet rette til løbende, og nye gode idéer er kommet til løbende. Hesehus sørgede for, at vi kunne åbne op, som vi havde lyst, og efterhånden har vi nu fået oversat sitet til syv sprog,” fortæller Stefan Dolleris, som er overbevist om, at flere markeder kommer til løbende.

Online-tilstedeværelse åbner nye markeder

Bestillingerne i indbakken hos Dinex fordeler sig sådan, at 75 procent af ordrerne kommer fra fabrikanterne til ny produktion, mens de resterende 25 procent er til eftermarkedet, til reparationer og modifikationer.

Og det er sidste del af kagen, som den nye webløsning har været med til at gøre væsentligt større.

“Vi er på få år gået fra en omsætning i eftermarkedet på 300 millioner til næsten 550 millioner, så der er ingen tvivl om, at investeringen i e-commerce har været det helt rigtige for os,” konstaterer Stefan Dolleris.

“Med udrulningen af vores nye løsning er vores rækkevidde også blevet betydeligt større. Hvor vi tidligere har været afhængige af personlig tilstedeværelse i et eller andet omfang, kan man sige, at vi i dag er til stede på alle markeder, der har en internetforbindelse,” konstaterer Stefan Dolleris, der ikke vil tøve med at give sine oplevelser videre:

“Vores historie fortæller tydeligt, at e-handel også fungerer i tungere, mere konservative B2B-brancher. Hvis du arbejder med lastbiler og krydrer det med udstødninger, har mange svært at forestille sig noget mere gråt og kedeligt, så hvis e-commerce virker for os, så virker det nok for alle,” slutter han med et smil.

Den 19. maj 2022 vandt Hesehus og Dinex Group E-handels prisen 2022 for bedste e-handelscase.


Fakta:

Dinex er producent og leverandør af innovative udstødningsprodukter og emissionssystemer til lastbiler og andre tunge køretøjer, og kunderne findes især blandt i Europa, USA og Asien.

120 ansatte har deres gang på hovedkontoret i Middelfart, mens produktionen foregår på fabrikker i blandt andet Indien, Kina, USA, Tyrkiet, Letland og Finland.

Læs mere om digitalisering i vores øvrige artikler til højre.

Du kan også læse, hvordan det går med digitaliseringen i de fynske virksomheder i Det fynske Vækstbarometer her

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.

Tid til at ’tanke op’…

Forandringer er blevet hverdag, og uforudsigelighed et vilkår. Derfor skal vi tænke i nye måder at drive og udvikle vores virksomheder på. Gennem dit partnerskab har du en række muligheder, der styrker dig som leder og din virksomhed.

10 år efter: Gamle Mursten er stadig en god forretning

For præcis 10 år siden kom Svendborg-virksomheden Gamle Mursten i Fynsk Erhvervs positive søgelys, fordi et patent til afrensning og genbrug af gamle mursten efter ti års liv i ubemærkethed havde fået opmærksomhed fra blandt andre daværende Energi- Klima og Bygningsminister Martin Lidegaard, der var med på åbningsdagen af en ny fabrik. I dag viser […]

2024 bliver endnu et år med fokus på Odense Havns udviklingsplaner

Fredag d. 26. januar var det fynske erhvervsliv samlet til nytårsreception på Odense Havn. Med oplæg fra Erhvervsminister, Morten Bødskov og Kertemindes borgmester, Kasper Ejsing Olesen, blev der sat fokus på Odense Havns betydning for den grønne omstilling i Danmark og globalt, og der blev sendt et klart politisk signal om opbakning til havnens udviklingsplaner. […]

Brain boost: Datasikkerhed skal alle forstå

Når Fynsk Erhverv torsdag den 14. marts, i samarbejde med PwC og Chili Security, slår dørene op for næste version af vores Brain Boost-serie, er der digital sikkerhed på programmet. Og ifølge oplægsholderne, er der al mulig grund til at møde op og spidse ørerne.

Netværk er win-win for travl advokat

Ifølge Jeanette Illum-Johansen, der er partner og bestyrelsesmedlem i Mazanti-Andersen, er det muligheden for at sparre med og udvikle sig sammen med profiler fra helt andre grene af erhvervslivet, som hun ser frem til at dyrke yderligere i fremtiden. Derfor er hun trådt ind i vores direktørnetværksgruppe.

Formandens nytårshilsen

Formanden for Fynsk Erhverv, Henrik Neelmeyer, ønsker partnervirksomheder og det fynske erhvervsliv godt nytår og sender en klar appel til de fynske virksomheder.

Brug dit partnerskab til at rekruttere kvalificeret arbejdskraft

Vi har igennem de senere år haft stor succes med at matche ledige akademikere med fynske virksomheder.  I mange tilfælde virksomheder, der ikke tidligere har haft ansat akademikere.

Geopartner rykker på digitaliseringen i nyt videnforum

Den stigende efterspørgsel efter nye digitale løsninger har blandt andet betydet, at Geopartner tilbyder en bred vifte af ydelser, der kan optimere arbejdsprocesser og levere mere præcise resultater for kunderne. Det mærker IT-driftschef Kenneth Søndergaard, der blandt andet af den grund har meldt sig under fanerne på Fynsk Erhvervs Videnforum for Digital Transformation.