Nyheder • 05/05/2022

Digitalisering åbner internationalt marked på vid gab for Dinex

Dinex E-commerce manager Stefan Dolleris

MIDDELFART: Da Middelfart-virksomheden Dinex i januar 2020 præsenterede kunderne for et nyt website og en helt nyetableret e-handelsløsning, havde ingen i huset turdet drømme om, hvor god en idé, det skulle vise sig at være.

To måneder efter lanceringen af platformen på det polske marked, brød corona-epidemien ud i lys lue, og med et blev idéen endnu bedre, fordi alle de traditionelle salgskanaler i branchen forsvandt.

“Det var ret god timing, må vi sige. Da helvede brød løs, var vi i fuld gang med at rulle vores løsning ud for de polske kunder, og siden har vi åbnet op i Italien, Frankrig, Spanien, Tyskland og så videre, og i februar i år havde vi alle markeder, bortset fra det amerikanske, oppe at køre på vores nye e-handels løsning,” fortæller Stefan Dolleris, der er e-commerce manager hos Dinex.

“Som andre i den her lidt specielle, tunge del af autobranchen var vores salgskanaler fax, mail, telefon, brev, personlige møder, og hvad man nu ellers kan forestille sig.

Så vores kunder skulle også vænne sig til en ny platform, men det er gået særdeles glat,” fortæller Stefan Dolleris videre.

Åbning i etaper giver tryghed

Virksomhedens nye, avancerede IT-platform, som er bygget af Odense-virksomheden Hesehus, giver kunderne mulighed for let at finde de ønskede dele, som de har brug for. En feature, der langt fra er simpel i branchen.

“Vores kunder har ikke bare brug for en udstødning eller et partikelfilter, de søger på en helt specifik udstødning eller partikelfilter. Og de kan heller ikke altid slå op på et stelnummer, for måske er lastbilen bygget om siden. Det er den viden, som vi har skullet have med i løsningen, og samtidig har alt skulle spille sammen med vores ERP-system,” siger Stefan Dolleris, som af samme årsag besluttede, at lanceringen skulle foregå i etaper.

“Løsningen var helt ny for os, og jeg kunne godt lide den sikkerhed, som vi fik på den måde.

Nu har vi kunnet rette til løbende, og nye gode idéer er kommet til løbende. Hesehus sørgede for, at vi kunne åbne op, som vi havde lyst, og efterhånden har vi nu fået oversat sitet til syv sprog,” fortæller Stefan Dolleris, som er overbevist om, at flere markeder kommer til løbende.

Online-tilstedeværelse åbner nye markeder

Bestillingerne i indbakken hos Dinex fordeler sig sådan, at 75 procent af ordrerne kommer fra fabrikanterne til ny produktion, mens de resterende 25 procent er til eftermarkedet, til reparationer og modifikationer.

Og det er sidste del af kagen, som den nye webløsning har været med til at gøre væsentligt større.

“Vi er på få år gået fra en omsætning i eftermarkedet på 300 millioner til næsten 550 millioner, så der er ingen tvivl om, at investeringen i e-commerce har været det helt rigtige for os,” konstaterer Stefan Dolleris.

“Med udrulningen af vores nye løsning er vores rækkevidde også blevet betydeligt større. Hvor vi tidligere har været afhængige af personlig tilstedeværelse i et eller andet omfang, kan man sige, at vi i dag er til stede på alle markeder, der har en internetforbindelse,” konstaterer Stefan Dolleris, der ikke vil tøve med at give sine oplevelser videre:

“Vores historie fortæller tydeligt, at e-handel også fungerer i tungere, mere konservative B2B-brancher. Hvis du arbejder med lastbiler og krydrer det med udstødninger, har mange svært at forestille sig noget mere gråt og kedeligt, så hvis e-commerce virker for os, så virker det nok for alle,” slutter han med et smil.

Den 19. maj 2022 vandt Hesehus og Dinex Group E-handels prisen 2022 for bedste e-handelscase.


Fakta:

Dinex er producent og leverandør af innovative udstødningsprodukter og emissionssystemer til lastbiler og andre tunge køretøjer, og kunderne findes især blandt i Europa, USA og Asien.

120 ansatte har deres gang på hovedkontoret i Middelfart, mens produktionen foregår på fabrikker i blandt andet Indien, Kina, USA, Tyrkiet, Letland og Finland.

Læs mere om digitalisering i vores øvrige artikler til højre.

Du kan også læse, hvordan det går med digitaliseringen i de fynske virksomheder i Det fynske Vækstbarometer her

Dystre toner og gode råd fra Topmødet 2022

Der er ingen grund til at være optimistisk omkring verdenssituationen. Men der er god grund til at handle på den. Til Fynsk ErhvervsTopmøde gik økonomiprofessor fra Aarhus Universitet Philipp Schröder på scenen for at give sit syn på verdens tilstand.

Helge Munk modtager Tietgenprisen 2022

Ved Fynsk ErhvervsTopmøde onsdag den 16. november fik Helge Munk under middagen overrakt Tietgenprisen.  Tietgenprisen, der er Fyns ypperste erhvervspris og har været uddelt hvert år siden 2005, tilfalder en visionær, fynsk erhvervsleder m/k, som har gjort sig særligt bemærket.

Ny satsning giver gladere kunder hos Micro Technic

Next Talent-projekt sikrer, at Micro Technics kunder bliver bedre informeret omkring igangværende projekter

Udfordringerne står i kø, mens vi venter på ny regering

Valgkampen er ovre, stemmerne talt op og de politiske sonderinger og forhandlinger om en ny regering er i gang. 16 fynske medlemmer af det nye folketing står klar til at tage fat, og der er nok at tage fat på, for udfordringerne står i kø. Der er sendt mange løfter afsted under valgkampen, og nu […]

Kriserne kan gøre dig til en bedre leder

Covid19, krigen i Ukraine og klimakrisen tvinger ledere til at uddelegere og handle hurtigere. Tina Moe gør os klogere til Fynsk ErhvervsTopmøde den 16. november, men kommer allerede her med nogle få, gode råd.

Vi er flyttet til Cortex Business Park

Vi er flyttet fra de historiske lokaler på Albani Torv 4 i Odense centrum til Cortex Business Park, Cortex Park Vest 4, st., Odense M. Du kan fortsat kontakte os på tlf.nr. 66 14 47 14 eller mail: info@fynskerhverv.dk.

FV22: Virksomhederne efterlyser handling og reformer

Valgkampen er ovre, stemmerne talt op og de politiske sonderinger og forhandlinger om en ny regering er gået i gang . Under valgkampen har vi adresseret de ønsker og behov, som det fynske erhvervsliv pegede på kort for valgudskrivelsen.  Og vi følger op på de udfordringer, der står i vejen for de fynske virksomheders udvikling […]

FV22: Ryd ud i bureaukratiet

De fynske virksomheder bruger for meget tid på at finde rundt i tunge bureaukratiske systemer og omfattende krav og reguleringer, og det opleves af mange som ’skudt langt over målet’ eller som spild af tid. Det viser en stikprøve kort før, at valget blev udskrevet den 5. oktober. Derfor efterlyser Fynsk Erhverv en målrettet indsats […]

FV22: Digital infrastruktur en forudsætning for vækst

Digitalisering, data og intelligente løsninger udvikler sig hurtigt og spiller en stadig større rolle for virksomhedernes indtjeningsevne og konkurrencekraft. Digitalisering er kort sagt en vækstdriver. Forudsætningen for at kunne profitere af de nyeste digitale teknologier er en mobil- og internetforbindelse i verdensklasse. Derfor er den digitale infrastruktur i dag at betragte som kritisk infrastruktur på […]