Debat • 28/04/2015

Storebælt: Endnu et parti bakker op om lavere afgifter

Formand for De Konservative fortæller i dagens Fyens Stiftstidende, at broafgiften over Storebælt skal ned for alle, ikke blot pendlerne. Udmeldingen kommer, efter den konservative formand sammen med politisk ordfører Mai Mercado var på besøg hos  Rynkeby Foods, hvor bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv, Jørgen Dirksen, er direktør. 

I mandags havde Rynkeby besøg af formand for De Konservative, Søren Pape, samt partiets fynskvalgte politiske ordfører, Mai Mercado, og her afslørede formanden overfor Fyens Stiftstidende, at partiet vil kæmpe for lavere storebæltsafgifter for alle efter folketingsvalget.

Pape ville ikke sige, præcist hvor meget de skal reduceres, eller hvordan reduceringen skal finansieres, men han nævnte, at det f. eks. kunne ske på den måde, Fynsk Erhverv har foreslået, med en forlængelse af tilbagebetalingstiden. Fynsk Erhverv er meget begejstrede over udmeldingen.

– Så kom den Konservative partiformand på banen i dagens Fyens Stiftstidende, hvor han åbner op for lavere broafgifter for alle over Storebæltsbroen. Viborg-borgmesteren har tydeligvis forstået, at broafgiften over Storebælt er en vækstbarriere for hele landet, og ikke bare for Fyn. Vores samfundsøkonomiske analyse af en afgiftsnedsættelse af broafgiften viser med al tydelighed, at en reduktion af broafgifterne vil øge produktivitet og jobskabelse fra Nordjylland til Nordsjælland – og være en ubetinget fordel for provinsen som helhed.  Vi taler om et vækspotentiale i størrelsesordenen 16,3 mia. kr., udtaler Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv, og fortsætter:

– Når Søren Pape antyder, at en nedsættelse af broafgiften evt. kunne finansieres med en forlængelse af tilbagebetalingsperioden, ligger det helt i tråd med Fynsk Erhvervs forslag om en 25 procents reduktion for alle trafikanter fra i morgen, hvilket kan finansieres af broens brugere med en forlængelse på blot fire år. Med dette scenarie stiger vækstpotentialet til mindst 28 mia. kr., uden det koster hverken skatteydere en krone eller kræver offentlige besparelser, hvilket også bør få de øvrige partiledere på banen.

Indtil videre støtter Liberal Alliance og De Konservative lavere broafgifter for alle. Venstre støtter lavere afgifter for pendlere, hvilket Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre ikke afviser. SF og Enhedslisten er imod lavere broafgifter til bilister.

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.