Nye partnervirksomheder

Nyheder • 19/04/2022

Albani fører traditionerne videre med ny teknologi

Med mere end 160 år på bagen og en adresse på en af de mest prominente placeringer i Odense, er Albani et særdeles veletableret brand i fynboernes bevidsthed.

Og ligesom at der er løbet meget vand gennem Odense Å siden cand.pharm. Theodor Schiøtz i 1859 etablerede bryggeriet som en af de første industrivirksomheder i byen, så er der også sket store ændringer på bryggeriet, der i dag er en del af Royal Unibrew-koncernen. De seneste tiltag handler i høj grad om fleksibilitet via automation og indførelse af robotteknologi.

“Selve opskriften på grundproduktet er der ikke pillet så meget ved i de 160 år, virksomheden har eksisteret, men bag facaden er der virkelig sket noget, og ikke mindst i de senere år.

Det er nødvendigt at have blik for de teknologiske muligheder, hvis man skal kunne omstille sig til efterspørgslen hurtigt og samtidig bevare rentabiliteten, sådan som vi kan i dag

fortæller produktionschef for Albani Bryggerierne, Lars Boe Larsen.

Et eksempel på fleksibiliteten ses ved, at klassikeren ‘H.C Andersen’ brygges og ved siden af har husets brygmestre parallelt arbejdet med at udvikle nye Albani-bryg og til mikrobryggeriet Anarkist, som siden sommeren 2017 har budt fynboerne på masser af forskellige øl såvel som gastronomiske oplevelser i bryggeriets gamle bygninger.

Ud over de sæsonbestemte øl har Albani Bryggerierne i de seneste år nemlig satset stort på produktionen af en lang række specialbryg til et voksende ølmarked, og i den forbindelse er topmoderne udstyr særdeles vigtigt for at kunne imødekomme de skiftende trends.

“De helt store produktioner fra Royal Unibrew tappes i Faxe, hvor vi har fuldautomatiske linjer, og her i Odense har vi i 2017 etableret et mikrobryggeri, der også har en høj grad af automation. Det giver plads til selve håndværket og til brygmestrenes kreativitet. I mikrobryggeriet har vi mulighed for særligt hurtig omstilling af mindre serier af specialbryg, hvis efterspørgslen fra markedet kræver det, og det er simpelthen nødvendigt, hvis det skal være en god forretning,” siger Lars Boe Larsen videre.

Albani Bryggeriernes seneste større investering er en ny dåsekolonne, der kan understøtte Albani Bryggeriernes position som Royal Unibrews fleksible danske specialbryggeri. Kolonnen er også designet med henblik på hurtige omstillinger mellem de forskellige formater.

Vi siger typisk, at vores største varenummer er ’omstilling’. Omstilling og omstillingsparathed er en del af vores DNA

fortæller produktionschefen, som selv har været godt beskæftiget med projektet undervejs.

“Uden at jeg kan sige det helt præcist, så vil jeg gætte på, at jeg selv har brugt 15% af min tid på den opgave i projektperioden. Opgraderingerne betyder også, at vi løbende ansætter folk med nye kompetencer, så vores procesudvikling kan matche kravene til vores produktudvikling. Det betyder blandt andet, at vi på Albani har ansat flere yngre ingeniører, maskinmestre og håndværkere og ikke mindst investeret i efteruddannelse af vores dygtige og loyale medarbejdere, så de hele tiden har den viden, som vi har brug for. Det er utrolig spændende,” slutter Lars Boe Larsen.

Er du interesseret i at vide, hvordan det går i de fynske virksomheder indenfor bl.a. professionalisering og digitalisering? Så hent inspiration i Det fynske Vækstbarometer 2021 her.

Bæredygtig fynsk virksomhed med eksportdrømme

Den fynske virksomhed Biotrans Nordic tilbyder løsninger inden for håndtering og genanvendelse af organisk affald, og har i det seneste år haft en øget efterspørgsel på ca. 25 procent. Dermed er der for alvor gang i hjulene igen efter en ufrivillig opbremsning grundet Covid-19.

Det gode brand er en fælles opgave

De fynske virksomheder har et fælles ansvar, når det drejer sig om at lokke ny arbejdskraft til øen - nemlig at fortælle de gode historier om Odense og Fyn. Det mener koncernchef i 3C Groups, Niels Thorborg, der deltog i Small Great Nations roadshow tidligere i maj, der skulle belyse lokale styrker og udfordringer i forhold til den grønne omstilling, og ikke mindst at diskutere, hvordan regionen tiltrækker de mennesker, der skal til for at løfte opgaven

Lederes tilstedeværelse på sociale medier er en vigtig opgave

Synlighed er vigtigt. Vi ved, at når kunderne skal vælge leverandør og produkter er kendskab vigtigt. Vi ved, at det er nemmere at tiltrække medarbejdere, når man har et stærkt brand. Men i 2022 er det ikke nok at virksomheden kommunikerer. Enhver leder i 2022 skal kommunikere – internt som eksternt. I artiklen kommer kommunikationsrådgiver Julie Lindegaard med en række gode råd til, hvordan du gør.

Digitalisering og e-handel skaber vækst i fynske virksomheder

Da Fynsk Erhverv tirsdag den 17. maj indtog scenen i Odense Sommerrevys telt stod programmet på fremtidens marked gennem digitale løsninger. I dagens anledning var der inviteret tre gæster, der har oplevet stor digital succes samt moderator Julie Lindegaard.

Digitalisering åbner internationalt marked på vid gab for Dinex

MIDDELFART: Da Middelfart-virksomheden Dinex i januar 2020 lancerede nyt website og en helt nyetableret e-handelsløsning, havde ingen i huset turdet drømme om, hvor god en idé, det skulle vise sig at være.

Fynsk eksport til hele verden trods forhindringer

Trods mange forhindringer de senere år med bl.a. en verdens omspændt epidemi, spærring af Suez-kanal, stigende råvarepriser, forsinkede leverancer og nu krig i Ukraine, så eksporterer de fynske virksomheder fortsat i stor stil til hele verden.

Virksomhedsbesøg på Odense Havn, hvor den grønne omstilling får ’ben at stå på’

KERTEMINDE: Siden Odense Havn for syv år siden købte Lindø Industripark har de sammen udviklet sig, så Odense Havn i dag tilbyder stærke logistikløsninger og nogle af verdens mest unikke faciliteter.

Lav uddannelsesaftalerne i maj

Erhvervsskolerne er utroligt glade for samarbejdet med virksomhederne, og at der indgås flere og flere lærepladsaftaler med eleverne. Det er der to grunde til, nemlig at eleverne skal færdiggøre deres uddannelse i virksomhederne, og at vi som samfund dermed sikrer os en tilgang af dygtige faglærte i fremtiden.

Nyttig viden til vækst

Det fynske Vækstbarometer 2021 viser en generel optimisme i det fynske erhvervsliv, og en samlet fynsk score på tværs af de fem kategorier på 3,15 i forhold til landsgennemsnittet på 3,0 indikerer et ganske ’godt klima’ i de fynske virksomheder. Det fynske Vækstbarometer giver en aktuel indsigt i det fynske erhvervsliv på fem centrale vækstindikatorer, […]