Nyheder • 17/09/2015

Tre gode råd: Sådan spotter du selv fremtidens tendenser

Torsdag d. 3. september holdt fremtidsforsker Liselotte Lyngsø seminar om trends og tendenser på arbejdsmarkedet og i vores samfund. Arrangementet ‘Fremtidens lederskab’ blev afholdt i samarbejde med Lederne Fyn, og deltagerne var blevet bedt om selv at komme med forudsigelser om fremtiden før dagen. For som Liselotte Lyngsø forklarede: “Ingen kan spå om fremtiden alene”. 

Fynsk Erhverv og Lederne Fyn afholdt torsdag d. 3. september seminaret ‘Fremtidens lederskab’ med fremtidsforsker Liselotte Lyngsø fra Future Navigator. Deltagerne havde forinden fået besked på selv at komme med et bud på en tendens i fremtiden, som vil have betydning for arbejdsmarkedet – for én af Lyngsøs væsentligste pointer er, at man ikke kan forberede sig på fremtiden alene, og at man ikke længere kan regne med, at f.eks. en fremtidsforsker kan nå at varsko om forandringer, før de slår igennem.

– Førhen kunne vi som fremtidsforskere meget groft sagt bare se på tendenser fra USA og så vente x antal år på, at den samme udvikling kommer til Danmark. Sådan er det slet ikke længere. Udviklingen går lynhurtigt og kommer fra alle mulige steder. Tag en ting som Mobile Pay, der kom på markedet fra den ene dag til den anden og nu allerede er så integreret en del af vores hverdag, at vi næsten ikke kan forestille os et samfund uden, fortæller Liselotte Lyngsøe.

Af samme årsag er hun en smule tøvende, da Fynsk Erhverv beder om tre gode råd til virksomhedslederen, der gerne vil være på forkant med fremtidens udvikling, men hun kan nævne følgende forudsætninger, som er nødvendige:

1. Det vigtigste er faktisk, at man ikke læner sig tilbage og overlader fremtidskiggeriet til autoriteter som mig. Man bliver i stigende grad nødt til selv at være opsøgende og lede efter tendenser – og at gøre det sammen med andre. Hvis man vil have fingeren på pulsen, er det en evne, man skal oparbejde, fordi tendenserne dukker så hurtigt op i dag, fortæller Liselotte Lyngsø.

2. Brug irritation som noget positivt. Den næste forandring kommer sikkert der, hvor noget er irriterende. Det er f.eks. irriterende at stå og vente ved kassekøen i et supermarked, og derfor er det næsten helt sikkert en funktion, som bliver ændret, så snart den teknologiske udvikling tillader det.

3. Mød fremtiden uden fordomme. Man skal passe på med at lade egne holdninger til, hvad der er godt eller skidt, stå i vejen for et realistisk blik for, hvad der rent faktisk kommer til at ske. Fremtidens tendenser kommer, uanset om man bryder sig om dem eller ej.

Deltagernes egne forudsigelser
‘Fremtidens lederskab’ var et interaktivt seminar, der skulle forberede de deltagende på at blive deres egne fremtidsforskere, så deltagerne havde før dagen lavet deres egne såkaldte ‘trendkort’, hvor en deltagers bud på en mulig kommende tendens stod beskrevet.

Blandt de indsendte kort var der bl. a. en deltager, der havde skrevet, at 3D-print har potentiale til at blive en markant forandring for hele produktionssektoren, og en anden mente, at ‘self tracking’, altså det at vi i stigende grad har mulighed for at måle både præstationer, helbred og andet kommer til at fylde mere, og én skrev, at vores digitale fodspor bliver mere og mere afgørende for succes og rigdom, hvilket har potentiale til at starte en nypuritansk bølge, da ingen tør træde forkert af frygt for at få et fejltrin foreviget online.

Udviklingen sker eksponentielt
Ifølge Liselotte Lyngsø er det en kendt risiko, at mennesker undervurderer hastigheden af en bestemt udvikling.

– Vi tænker lineært, men ofte sker udviklingen eksponentielt. Og det gør, at virksomheder pludselig kan blive overrumplet. Det skete f.eks. med firmaet Kodak. De første digitalfotografier var i så dårlig kvalitet, at Kodak ikke anerkendte truslen. De troede, udviklingen ville ske lineært. Men så var digital fotobehandling lige pludselig i så høj en kvalitet og så billigt, at alle gjorde det.

– Hvis man forestiller sig et helt vandtæt fodboldstadion, hvor der det første minut falder én dråbe vand, det næste minut to dråber, minuttet efter fire dråber osv. – så ville det blot tage 48 minutter at fylde hele stadionet med vand. Men det ville omvendt så også tage 47 minutter at fylde det halvt. Sådan virker eksponentiel vækst, forklarer Liselotte Lyngsø.

Hun fortalte også til deltagerne, at fremtiden ofte allerede findes på bestemte steder eller i bestemte brancher eller hjørner af samfundet – hvorfra den så bare ikke er udbredt endnu.

– Fremtiden eksisterer allerede, den er bare ujævnte fordelt. I visse brancher er det allerede i dag helt almindeligt, at lederen ikke har et fast kontor, men rejser rundt fra afdeling til afdeling og fra kunde til kunde, ligesom 3D-print jo alleredes anvendes i begrænset omfang visse steder. Som eksempel er der en tydelig tendens, der allerede nu gør sig gældende bestemte steder og i visse brancher, og som sandsynligvis også vil tage om sig i fremtiden, idéen om at arbejde ikke kun skal være profitabelt, det skal også være nyttigt. Fra ‘successful’ til ‘useful’, fortlate Liselotte Lyngsø

Efter seminaret var der netværk og socialt samvær med mad og god vin.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.