Nyheder, Tips og gode råd • 06/10/2014

Sådan kan en IVK-uddannet medarbejder hjælpe din virksomhed

Der findes en lang række erhvervsrettede uddannelser i Danmark og på Fyn, men det er ikke altid så nemt at finde ud af, hvilke kompetencer de giver, som en privat virksomhed kan have gavn af. Det forsøger vi nu at rette op på ved at præsentere en af dem: International Virksomhedskommunikation (IVK) fra Syddansk Universitet.

Der bliver flere og flere højtuddannede unge danskere, og antallet af uddannelser er på samme måde steget i de seneste årtier. Disse forhold giver de danske virksomheder mange nye muligheder, men også en del udfordringer. For det kan være svært at holde styr på, hvordan man kan bruge en færdiguddannet fra en af de mange uddannelser i ens virksomhed.

Derfor præsenterer Fynsk Erhverv nu en af SDUs store uddannelser, som det fynske erhvervsliv bør kende: International Virksomhedskommunikation (IVK).

“IVK’ ere har en bred viden om kommunikation, organisation, marketing, sprog, internationalisering og globalisering. Disse kompetencer gør IVK’ ere i stand til at analysere, tilrettelægge og løse alle typer af kommunikationsopgaver – store som små.”

Kommunikation er essentielt for alle erhvervsdrivende. Al kontakt med omverdenen (den eksterne kommunikation) sender signaler, som modtagerne lynhurtigt opfanger og tolker på. Er disse signaler udformet korrekt og professionelt, så smitter det med det samme positivt af på afsenderens image og brand. Omvendt kan sjusket og/eller uprofessionelt udført ekstern kommunikation være katastrofalt for selv den sundeste virksomhed.

Men også internt i en organisation er det vigtigt, at kommunikationen er ordentligt udført. Hvordan ledelsen kommunikerer med medarbejderne danner f.eks. en stor del af basis for, hvordan ledelsen bliver bedømt.

Kommunikation i fokus
Som navnet antyder, er IVK et studie, hvor man lærer om de mange forskellige måder, virksomheder og andre organisationer kommunikerer på. Det betyder bl.a., at de studerende får praktisk indføring i sproglige værktøjer og teknikker, en grundig gennemgang af de forskellige typer intern- og ekstern kommunikation, og træning i at gennemføre kommunikationskampagner af enhver art – alt sammen med udgangspunkt i rigtige eller realistiske cases.

-IVK’ ere har en bred viden om kommunikation, organisation, marketing, sprog, internationalisering og globalisering. Disse kompetencer gør IVK’ ere i stand til at analysere, tilrettelægge og løse alle typer af kommunikationsopgaver – store som små. De har viden inden for alle faser af virksomhedskommunikation, fra idé og analyse til produktion og evaluering, udtaler Flemming Smedegaard, studieleder på IVK.

IVK’ ere vælger en sproglig specialisering som del af deres uddannelse, hvor de har specialiseret sig i virksomhedskommunikation på mindst ét sprog – enten dansk, engelsk, fransk, tysk eller arabisk.

“IVK´ere uddannes i et dynamisk undervisningsmiljø, hvor grænserne mellem universitetsverdenen og erhvervslivet for længst er brudt ned, og hvor samspillet med den virkelige verden indgår som en naturlig del af undervisningen.”

Flemming Smedegaard lægger vægt på, at IVK samarbejder med erhvervslivet på så mange områder, som det lader sig gøre.

– IVK´ere uddannes i et dynamisk undervisningsmiljø, hvor grænserne mellem universitetsverdenen og erhvervslivet for længst er brudt ned, og hvor samspillet med den virkelige verden indgår som en naturlig del af undervisningen i form af cases, virksomhedsbesøg og foredrag med repræsentanter fra erhvervslivet. De studerende skal adskillige gange i løbet af uddannelsen samarbejde med virksomheder om projekter, og de kommer i relevant praktik på kandidatdelen. Uddannelsen fokuserer samtidig meget på, at den studerende lærer at arbejde i teams, fortæller han.

Sådan bruger du en IVK’er
Der er mange forskellige muligheder for at få en IVK´er til at hjælpe i en virksomhed. F.eks.

  • At få en IVK-studerende i praktik eller at lade en IVK-studerende udarbejde projekt eller speciale i virksomheden.
  • At ansætte en IVK-studerende som studentermedhjælper i en kortere eller længere periode til en bestemt opgave eller til løbende forefaldende opgaver
  • At ansætte en færdiguddannet IVK-kandidat
  • At samarbejde om forskningsprojekter med elitestuderende, ph.d-studerende eller forskere på universitetet

Hvis din virksomhed beslutter at have en IVK-studerende tilknyttet for at se, om det er væsentligt for jer, kan I bruge vedkommene til mange forskellige opgaver:

  • Hjælp til at få løst opgaver, som man måske ellers ikke ville have tid til at få løst
  • Hjælp til at afprøve eller sætte projekter i gang, som har været nedprioriteret
  • Hjælp til at blive færdige med opgaver til tiden
  • Gensidig udveksling af viden og erfaringer
  • Adgang til nyeste viden inden for kommunikationsfaget
  • Et frisk syn og nye ideer
  • Gratis mulighed for at afprøve, om den studerendes kvalifikationer passer ind i virksomhedens behov
  • Næsten færdiguddannet kandidat, der på et højt fagligt niveau kan løse opgaver og projekter, som er en del af virksomhedens dagligdag
  • Et ekstra teammedlem med gode både faglige og menneskelige kvalifikationer

– Har virksomheden blot brug for en kommunikationskyndig medarbejder nogle timer om ugen, har man en akutopgave, der skal løses, eller har man brug for at kunne trække på en fleksibel arbejdskraft med en høj faglighed, så kan en god løsning være at ansætte en dygtig studerende som studentermedhjælper, og hvem ved, om det senere fører til mere. Mange succesfulde ansættelser er i tidens løb startet som studentermedhjælpere, fortæller Flemming Smedegaard.

Noget for jer?
Har din virksomhed lyst til at prøve kræfter med en IVK-studerende som praktikant, studenterhjælper, forsker, fastansat eller andet, så kan IVKs sekretariat altid være behjælpelige.

Du kan kontakte International Virksomhedskommunikation her:

Studieleder Flemming Smedegaard, tlf. 6550 3355, e-mail: fsm@sdu.dk

eller adjunkt Tine Lynfort Jensen, tlf. 6550 2194, e-mail: lynfort@sdu.dk
eller IVK´s faglige vejleder på ivk_kandidat@sdu.dk

 

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.