Nyheder, Tips og gode råd • 06/10/2014

Sådan kan en IVK-uddannet medarbejder hjælpe din virksomhed

Der findes en lang række erhvervsrettede uddannelser i Danmark og på Fyn, men det er ikke altid så nemt at finde ud af, hvilke kompetencer de giver, som en privat virksomhed kan have gavn af. Det forsøger vi nu at rette op på ved at præsentere en af dem: International Virksomhedskommunikation (IVK) fra Syddansk Universitet.

Der bliver flere og flere højtuddannede unge danskere, og antallet af uddannelser er på samme måde steget i de seneste årtier. Disse forhold giver de danske virksomheder mange nye muligheder, men også en del udfordringer. For det kan være svært at holde styr på, hvordan man kan bruge en færdiguddannet fra en af de mange uddannelser i ens virksomhed.

Derfor præsenterer Fynsk Erhverv nu en af SDUs store uddannelser, som det fynske erhvervsliv bør kende: International Virksomhedskommunikation (IVK).

“IVK’ ere har en bred viden om kommunikation, organisation, marketing, sprog, internationalisering og globalisering. Disse kompetencer gør IVK’ ere i stand til at analysere, tilrettelægge og løse alle typer af kommunikationsopgaver – store som små.”

Kommunikation er essentielt for alle erhvervsdrivende. Al kontakt med omverdenen (den eksterne kommunikation) sender signaler, som modtagerne lynhurtigt opfanger og tolker på. Er disse signaler udformet korrekt og professionelt, så smitter det med det samme positivt af på afsenderens image og brand. Omvendt kan sjusket og/eller uprofessionelt udført ekstern kommunikation være katastrofalt for selv den sundeste virksomhed.

Men også internt i en organisation er det vigtigt, at kommunikationen er ordentligt udført. Hvordan ledelsen kommunikerer med medarbejderne danner f.eks. en stor del af basis for, hvordan ledelsen bliver bedømt.

Kommunikation i fokus
Som navnet antyder, er IVK et studie, hvor man lærer om de mange forskellige måder, virksomheder og andre organisationer kommunikerer på. Det betyder bl.a., at de studerende får praktisk indføring i sproglige værktøjer og teknikker, en grundig gennemgang af de forskellige typer intern- og ekstern kommunikation, og træning i at gennemføre kommunikationskampagner af enhver art – alt sammen med udgangspunkt i rigtige eller realistiske cases.

-IVK’ ere har en bred viden om kommunikation, organisation, marketing, sprog, internationalisering og globalisering. Disse kompetencer gør IVK’ ere i stand til at analysere, tilrettelægge og løse alle typer af kommunikationsopgaver – store som små. De har viden inden for alle faser af virksomhedskommunikation, fra idé og analyse til produktion og evaluering, udtaler Flemming Smedegaard, studieleder på IVK.

IVK’ ere vælger en sproglig specialisering som del af deres uddannelse, hvor de har specialiseret sig i virksomhedskommunikation på mindst ét sprog – enten dansk, engelsk, fransk, tysk eller arabisk.

“IVK´ere uddannes i et dynamisk undervisningsmiljø, hvor grænserne mellem universitetsverdenen og erhvervslivet for længst er brudt ned, og hvor samspillet med den virkelige verden indgår som en naturlig del af undervisningen.”

Flemming Smedegaard lægger vægt på, at IVK samarbejder med erhvervslivet på så mange områder, som det lader sig gøre.

– IVK´ere uddannes i et dynamisk undervisningsmiljø, hvor grænserne mellem universitetsverdenen og erhvervslivet for længst er brudt ned, og hvor samspillet med den virkelige verden indgår som en naturlig del af undervisningen i form af cases, virksomhedsbesøg og foredrag med repræsentanter fra erhvervslivet. De studerende skal adskillige gange i løbet af uddannelsen samarbejde med virksomheder om projekter, og de kommer i relevant praktik på kandidatdelen. Uddannelsen fokuserer samtidig meget på, at den studerende lærer at arbejde i teams, fortæller han.

Sådan bruger du en IVK’er
Der er mange forskellige muligheder for at få en IVK´er til at hjælpe i en virksomhed. F.eks.

  • At få en IVK-studerende i praktik eller at lade en IVK-studerende udarbejde projekt eller speciale i virksomheden.
  • At ansætte en IVK-studerende som studentermedhjælper i en kortere eller længere periode til en bestemt opgave eller til løbende forefaldende opgaver
  • At ansætte en færdiguddannet IVK-kandidat
  • At samarbejde om forskningsprojekter med elitestuderende, ph.d-studerende eller forskere på universitetet

Hvis din virksomhed beslutter at have en IVK-studerende tilknyttet for at se, om det er væsentligt for jer, kan I bruge vedkommene til mange forskellige opgaver:

  • Hjælp til at få løst opgaver, som man måske ellers ikke ville have tid til at få løst
  • Hjælp til at afprøve eller sætte projekter i gang, som har været nedprioriteret
  • Hjælp til at blive færdige med opgaver til tiden
  • Gensidig udveksling af viden og erfaringer
  • Adgang til nyeste viden inden for kommunikationsfaget
  • Et frisk syn og nye ideer
  • Gratis mulighed for at afprøve, om den studerendes kvalifikationer passer ind i virksomhedens behov
  • Næsten færdiguddannet kandidat, der på et højt fagligt niveau kan løse opgaver og projekter, som er en del af virksomhedens dagligdag
  • Et ekstra teammedlem med gode både faglige og menneskelige kvalifikationer

– Har virksomheden blot brug for en kommunikationskyndig medarbejder nogle timer om ugen, har man en akutopgave, der skal løses, eller har man brug for at kunne trække på en fleksibel arbejdskraft med en høj faglighed, så kan en god løsning være at ansætte en dygtig studerende som studentermedhjælper, og hvem ved, om det senere fører til mere. Mange succesfulde ansættelser er i tidens løb startet som studentermedhjælpere, fortæller Flemming Smedegaard.

Noget for jer?
Har din virksomhed lyst til at prøve kræfter med en IVK-studerende som praktikant, studenterhjælper, forsker, fastansat eller andet, så kan IVKs sekretariat altid være behjælpelige.

Du kan kontakte International Virksomhedskommunikation her:

Studieleder Flemming Smedegaard, tlf. 6550 3355, e-mail: fsm@sdu.dk

eller adjunkt Tine Lynfort Jensen, tlf. 6550 2194, e-mail: lynfort@sdu.dk
eller IVK´s faglige vejleder på ivk_kandidat@sdu.dk

 

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.