Nyheder • 25/02/2014

PRISUDDELING: Eddie Szweda, Midtfyns Bryghus, blev årets optimist

Ved gårsdagens velbesøgte torskegilde i Nordatlantisk Hus blev Fynsk Erhvervs Optimist- og Humørpris 2014 overrakt til et efterhånden velkendt ansigt på Fyn: Eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus.
Inden da havde han selv holdt et humørfyldt indlæg om forskellen på dansk og amerikansk erhvervskultur.

Stor var overraskelsen for hovedpersonen, da han efterfølgende fik overrakt Optimist- og humørprisen af Fynsk Erhvervs formand, Finn Buus Nielsen med følgende ord:

“Også i år går Fynsk Erhvervs Optimist- og humørpris til en rigtig ildsjæl. En dygtig forretningsmand, der med et særligt glimt i øjet gør han os klogere på sine produkter.  Og som er et levende eksempel på god markedsføring. En sand mester – der siden han startede i virksomheden har ’optrådt’ for  flere end 20.000 potentielle kunder med sin charmerende og medrivende form for branding, storytelling  – og  ikke mindst rigeligt med smagsprøver. I 2006 overtog han ledelsen af en mindre,  midtfynsk ’fødevarevirksomhed’. Her  har han gennemført gennemgribende forandringer. Produktionen blev ændret, og der blev satset på et nyt og spændende sortiment –  og senest er virksomheden flyttet i nye , større rammer – med vækst til følge. Årets optimist er formet uden påvirkning af den danske jantelov.  Han ser om nogen mulighederne i stedet for begrænsningerne – han venter ikke på, at ’det offentlige’ skal komme til hjælp – han rykker, når først idéerne er skabt.  Det skyldes formentlig, at dette års optimist  er født i ’The Land of Opportunities.’  I dag er han en fremragende salgsambassadør for din virksomhed og sine produkter.  For med sin charmerende, amerikanske accent og sine rammende betragtninger om dansk/amerikanske kulturforskelle har han formået at gøre sig selv til et personligt brand på linje med sine kvalitetsøl.  Det står lysende klart for alle, at årets optimist har et højere formål med sin tilstedeværelse end alene at sælge øl.”

Det var en rørt Eddie Szweda, der under store klapsalver modtog prisen bestående af et diplom og et kunstværk af Jens Galschiøt.

 

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.