Nyheder • 25/02/2014

PRISUDDELING: Eddie Szweda, Midtfyns Bryghus, blev årets optimist

Ved gårsdagens velbesøgte torskegilde i Nordatlantisk Hus blev Fynsk Erhvervs Optimist- og Humørpris 2014 overrakt til et efterhånden velkendt ansigt på Fyn: Eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus.
Inden da havde han selv holdt et humørfyldt indlæg om forskellen på dansk og amerikansk erhvervskultur.

Stor var overraskelsen for hovedpersonen, da han efterfølgende fik overrakt Optimist- og humørprisen af Fynsk Erhvervs formand, Finn Buus Nielsen med følgende ord:

“Også i år går Fynsk Erhvervs Optimist- og humørpris til en rigtig ildsjæl. En dygtig forretningsmand, der med et særligt glimt i øjet gør han os klogere på sine produkter.  Og som er et levende eksempel på god markedsføring. En sand mester – der siden han startede i virksomheden har ’optrådt’ for  flere end 20.000 potentielle kunder med sin charmerende og medrivende form for branding, storytelling  – og  ikke mindst rigeligt med smagsprøver. I 2006 overtog han ledelsen af en mindre,  midtfynsk ’fødevarevirksomhed’. Her  har han gennemført gennemgribende forandringer. Produktionen blev ændret, og der blev satset på et nyt og spændende sortiment –  og senest er virksomheden flyttet i nye , større rammer – med vækst til følge. Årets optimist er formet uden påvirkning af den danske jantelov.  Han ser om nogen mulighederne i stedet for begrænsningerne – han venter ikke på, at ’det offentlige’ skal komme til hjælp – han rykker, når først idéerne er skabt.  Det skyldes formentlig, at dette års optimist  er født i ’The Land of Opportunities.’  I dag er han en fremragende salgsambassadør for din virksomhed og sine produkter.  For med sin charmerende, amerikanske accent og sine rammende betragtninger om dansk/amerikanske kulturforskelle har han formået at gøre sig selv til et personligt brand på linje med sine kvalitetsøl.  Det står lysende klart for alle, at årets optimist har et højere formål med sin tilstedeværelse end alene at sælge øl.”

Det var en rørt Eddie Szweda, der under store klapsalver modtog prisen bestående af et diplom og et kunstværk af Jens Galschiøt.

 

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.