Debat • 05/02/2014

Offentlig-privat dialog baner vejen for de bedste løsninger

LEDER: ’Det offentlige’ køber årligt ind for rundt regnet 100 mia. kr. Det siger sig selv, at det marked er yderst interessant for mange virksomheder – også de fynske.

Mange virksomheder opfatter SKI-aftaler, indkøbssamarbejder og stramme krav til EU-udbud som barrierer for at komme i nærheden af dette attraktive marked, hvor pris ofte er den afgørende faktor.

At vinde opgaver i det marked kræver – udover unikke produkter naturligvis – at man kan spille op mod de store på markedet, ikke mindst fordi det at byde på offentligt udbudte opgaver er både særdeles omkostningskrævende og behæftet med en del bureaukrati. Det kan fynske Team Online
Med stor dygtighed og træfsikkerhed overtager de en større og større del af det offentlige marked inden for deres it-området. Nøjagtig på samme måde som Medialogic gjorde det inden for beskæftigelsesområdet, indtil de blev opkøbt af konkurrenten. To gode eksempler, som andre fynske virksomheder kan spejle sig i og lære af, hvis de ønsker at få del i det offentlige marked.

Nu viser en lille fynsk iværksættervirksomhed, Processio, en ny vej til, hvordan en styrket dialog mellem ’det offentlige’ og private virksomheder kan være med til at kvalificere og bringe innovation ind i de offentlige udbud.  Med konceptet” Idé-udbud” får private virksomheder mulighed for at komme med idéer og input til, hvordan en given opgave kan løses. Dialogen giver udbyder ny inspiration og indsigt, som kan omsættes i det offentlige udbud og dermed skabe efterspørgsel efter nye løsninger og produkter.

Der er tale om videndeling og produktudvikling på én og samme tid, som såvel udbyder som private virksomheder kan drage fordel af.    

Vi har ofte hørt, at kravene til EU-udbud står i vejen for dialogen mellem udbyder og virksomheder.
Men der er ingen tvivl om, at Processio med sit nye tiltag  løser  dette dilemma og bygger bro til den tættere offentlig- privat dialog.

Fynsk Erhverv har et skarpt fokus på de fynske virksomheders adgang til det offentlige marked. At være leverandør til f.eks. de fynske kommuner understøtter både omsætning og beskæftigelse i de pågældende virksomheder, samtidig med at der i kraft af en konstruktiv dialog og videndeling mellem parterne kan skabes nye innovative produkter og serviceydelser, der kan give de fynske virksomheder konkurrencefordele både nationalt og globalt.

Derfor skal der fra Fynsk Erhverv lyde en kraftig opfordring til de fynske kommuner og virksomheder til at opsøge dialogen og finde samarbejdsfelterne.  Mulighederne er mange – lige fra velfærdsteknologiske løsninger på ældre- og handicapområdet til at få ledige medborgere i beskæftigelse til kontorforsyning  til   drift og vedligeholdelse  af vej og parkanlæg  osv.

Det handler om at se muligheder, ikke begrænsninger – og her spiller dialogen en meget vigtig rolle!


Jytte Reinholdt
Direktør

 

 

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen