Debat • 05/02/2014

Offentlig-privat dialog baner vejen for de bedste løsninger

LEDER: ’Det offentlige’ køber årligt ind for rundt regnet 100 mia. kr. Det siger sig selv, at det marked er yderst interessant for mange virksomheder – også de fynske.

Mange virksomheder opfatter SKI-aftaler, indkøbssamarbejder og stramme krav til EU-udbud som barrierer for at komme i nærheden af dette attraktive marked, hvor pris ofte er den afgørende faktor.

At vinde opgaver i det marked kræver – udover unikke produkter naturligvis – at man kan spille op mod de store på markedet, ikke mindst fordi det at byde på offentligt udbudte opgaver er både særdeles omkostningskrævende og behæftet med en del bureaukrati. Det kan fynske Team Online
Med stor dygtighed og træfsikkerhed overtager de en større og større del af det offentlige marked inden for deres it-området. Nøjagtig på samme måde som Medialogic gjorde det inden for beskæftigelsesområdet, indtil de blev opkøbt af konkurrenten. To gode eksempler, som andre fynske virksomheder kan spejle sig i og lære af, hvis de ønsker at få del i det offentlige marked.

Nu viser en lille fynsk iværksættervirksomhed, Processio, en ny vej til, hvordan en styrket dialog mellem ’det offentlige’ og private virksomheder kan være med til at kvalificere og bringe innovation ind i de offentlige udbud.  Med konceptet” Idé-udbud” får private virksomheder mulighed for at komme med idéer og input til, hvordan en given opgave kan løses. Dialogen giver udbyder ny inspiration og indsigt, som kan omsættes i det offentlige udbud og dermed skabe efterspørgsel efter nye løsninger og produkter.

Der er tale om videndeling og produktudvikling på én og samme tid, som såvel udbyder som private virksomheder kan drage fordel af.    

Vi har ofte hørt, at kravene til EU-udbud står i vejen for dialogen mellem udbyder og virksomheder.
Men der er ingen tvivl om, at Processio med sit nye tiltag  løser  dette dilemma og bygger bro til den tættere offentlig- privat dialog.

Fynsk Erhverv har et skarpt fokus på de fynske virksomheders adgang til det offentlige marked. At være leverandør til f.eks. de fynske kommuner understøtter både omsætning og beskæftigelse i de pågældende virksomheder, samtidig med at der i kraft af en konstruktiv dialog og videndeling mellem parterne kan skabes nye innovative produkter og serviceydelser, der kan give de fynske virksomheder konkurrencefordele både nationalt og globalt.

Derfor skal der fra Fynsk Erhverv lyde en kraftig opfordring til de fynske kommuner og virksomheder til at opsøge dialogen og finde samarbejdsfelterne.  Mulighederne er mange – lige fra velfærdsteknologiske løsninger på ældre- og handicapområdet til at få ledige medborgere i beskæftigelse til kontorforsyning  til   drift og vedligeholdelse  af vej og parkanlæg  osv.

Det handler om at se muligheder, ikke begrænsninger – og her spiller dialogen en meget vigtig rolle!


Jytte Reinholdt
Direktør

 

 

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]