Debat • 05/02/2014
Offentlig-privat dialog baner vejen for de bedste løsninger
LEDER: ’Det offentlige’ køber årligt ind for rundt regnet 100 mia. kr. Det siger sig selv, at det marked er yderst interessant for mange virksomheder – også de fynske.
Mange virksomheder opfatter SKI-aftaler, indkøbssamarbejder og stramme krav til EU-udbud som barrierer for at komme i nærheden af dette attraktive marked, hvor pris ofte er den afgørende faktor.
At vinde opgaver i det marked kræver – udover unikke produkter naturligvis – at man kan spille op mod de store på markedet, ikke mindst fordi det at byde på offentligt udbudte opgaver er både særdeles omkostningskrævende og behæftet med en del bureaukrati. Det kan fynske Team Online.
Med stor dygtighed og træfsikkerhed overtager de en større og større del af det offentlige marked inden for deres it-området. Nøjagtig på samme måde som Medialogic gjorde det inden for beskæftigelsesområdet, indtil de blev opkøbt af konkurrenten. To gode eksempler, som andre fynske virksomheder kan spejle sig i og lære af, hvis de ønsker at få del i det offentlige marked.
Nu viser en lille fynsk iværksættervirksomhed, Processio, en ny vej til, hvordan en styrket dialog mellem ’det offentlige’ og private virksomheder kan være med til at kvalificere og bringe innovation ind i de offentlige udbud. Med konceptet” Idé-udbud” får private virksomheder mulighed for at komme med idéer og input til, hvordan en given opgave kan løses. Dialogen giver udbyder ny inspiration og indsigt, som kan omsættes i det offentlige udbud og dermed skabe efterspørgsel efter nye løsninger og produkter.
Der er tale om videndeling og produktudvikling på én og samme tid, som såvel udbyder som private virksomheder kan drage fordel af.
Vi har ofte hørt, at kravene til EU-udbud står i vejen for dialogen mellem udbyder og virksomheder.
Men der er ingen tvivl om, at Processio med sit nye tiltag løser dette dilemma og bygger bro til den tættere offentlig- privat dialog.
Fynsk Erhverv har et skarpt fokus på de fynske virksomheders adgang til det offentlige marked. At være leverandør til f.eks. de fynske kommuner understøtter både omsætning og beskæftigelse i de pågældende virksomheder, samtidig med at der i kraft af en konstruktiv dialog og videndeling mellem parterne kan skabes nye innovative produkter og serviceydelser, der kan give de fynske virksomheder konkurrencefordele både nationalt og globalt.
Derfor skal der fra Fynsk Erhverv lyde en kraftig opfordring til de fynske kommuner og virksomheder til at opsøge dialogen og finde samarbejdsfelterne. Mulighederne er mange – lige fra velfærdsteknologiske løsninger på ældre- og handicapområdet til at få ledige medborgere i beskæftigelse til kontorforsyning til drift og vedligeholdelse af vej og parkanlæg osv.
Det handler om at se muligheder, ikke begrænsninger – og her spiller dialogen en meget vigtig rolle!
Jytte Reinholdt
Direktør