Nyheder • 07/05/2015

Odense Kommune klar med én digital leverandørportal

Håndværkere, der fra 1. januar 2016 vil byde på Odense Kommunes vedligeholdsopgaver og renoveringsprojekter, skal fremover registrere sig på en helt ny digital leverandørportal. Portalen hedder Comdia og er lavet af Fynsk Erhverv-medlemmet Processio. Tiltaget skal sikre større gennemsigtighed ved rammeudbud og vedligeholdelsesopgaver mellem 50.000 og 3 mio. kr. og sikre lige vilkår for alle håndværkeres mulighed for at byde ind. Portalen, der kan tilgås via odense.dk/leverandorportalen, er netop åbnet for registrering, melder Odense Kommune i en pressemeddelelse.

Fra 1. januar 2016 vil Odense Kommune udelukkende indhente tilbud på vedligeholdsopgaver og renoveringsprojekter i beløbsrammen 50.000 til 3 mio. kr. via én digital leverandørsportal, Comdia, som Fynsk Erhverv-medlemmet Processio har udviklet og som en lang række andre offentlige institutioner allerede anvender. Håndværkere kan allerede nu registrere sig på portalen, så man er klar til den 1. januar.

Leverandørportalen er et resultat af en politisk beslutning om større gennemsigtighed i de kontrakter, som Odense Kommune indgår med håndværkere, samt et ønske om lige vilkår for alle håndværkere der ønsker at kunne byde på kommende opgaver.

Kontorchef i By- og Kulturforvaltningen, Birthe Papsø, forklarer:

– Portalen skal være med til at sikre, at alle håndværkere får lige muligheder for at byde på vores vedligeholdsopgaver og renoveringsprojekter. Som kommune ønsker vi, at både nyetablerede, mindre og mellemstore virksomheder, nuværende samarbejdspartnere samt nye mulige partnere, der ikke tidligere har haft en relation til Odense Kommune, også skal have mulighed for at vinde en kontrakt. Samtidig bibeholder Odense Kommune naturligvis de krav, som vi hele tiden har stillet til vores leverandører, hvilket bl.a. indebærer krav om arbejdsklausuler.

Registrering i god tid
Odense Kommune har i løbet af foråret været i dialog med forskellige brancheorganisationer og har helt bevidst lanceret portalen på nuværende tidspunkt, så alle har god tid til at registrere sig, inden den nye tilbudsindhentning træder i kraft. Registreringen er i øvrigt noget, der er gjort let og enkelt for håndværkerne, understreger kontorchefen:

– Det er ikke kompliceret at registrere sig via odense.dk/leverandorportalen, og det er også det, vi hører fra dem, der allerede har registreret sig. Man kan sammenligne det med at have en LinkedIn-profil – vi beder om nogle grundlæggende oplysninger om virksomheden, og så kan man løbende opdatere sin profil, hvis man f.eks. ønsker at tilføje referencer eller lignende. Så vores budskab er helt klart, at jo før man registrerer sig, jo bedre. Og det kan man altså allerede nu, afslutter Birthe Papsø.

Fyraftensmøde
Vedligeholdelsesopgaver på under 50.000 kr. kommer i EU-udbud som faginddelte rammeaftaler med offentlig høring fra maj 2015. Disse rammeaftaler vil gælde i fire år ad gangen, og de udformes i udbuddet på en måde, så både mindre og mellemstore virksomheder har mulighed for at byde ind og vinde. Høringen foregår også via odense.dk/leverandorportalen.

Skulle man have spørgsmål til registreringen eller den nye tilbudsindhentning, inviterer Odense Kommune til fyraftensmøde onsdag den 3. juni kl. 15.30 på Phønix Uddannelsescenter (Shacksgade 39), hvor alle er velkomne til at møde op med de spørgsmål, de måtte have. Her vil der også være mulighed for at få praktisk hjælp til registreringen. Tilmelding er nødvendig og foregår via bblo@odense.dk senest fredag den 29. maj.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.