Nyheder • 17/03/2016

Nyt medlem: “Jeg plejer at sige, at vi har verdens bedste team”

UniPlate A/S er et grafisk hus fordelt på tre afdelinger; to i Odense og ét i Løsning. Virksomheden er i kraftig vækst og har været Gazelle i Børsen fire gange, senest sidste år. Fynsk Erhverv har talt med René Jantzen, direktør og indehaver i UniPlate, der har været i virksomheden, siden han i 1989 blev ansat der som den allerførste. 

UniPlate er et grafisk hus, som løser alle typer grafiske opgaver – fra idé til udførelse. Virksomheden specialiserer sig i emballage, hvor den i dag er blandt Skandinaviens førende virksomheder.

– Én af vores spidskompetencer er repro/design og trykpladefremstilling til emballagebranchen. Vi designer alle tænkelige former for emballage: øl & sodavandsdåser, mælkepulverdåser og special-covers til film og computerspil etc. Derudover er vores Flexo-afdeling Uniplate5(Flexografi er en rotations-højtryksmetode, der benyttes til trykning) i Hedensted specialister i alle slags labels og etiketter. Medarbejderne i Hedensted har årelang viden og ekspertise inden for dette flexo-segment, hvor vin/øl-etiketter, vådrums-labels og labels til fødevareindustrien er blandt vores kernekompetencer. Men vi fremstiller/designer grafisk materiale af al slags, også det mere traditionelle som visitkort, brochurer, flyers etc.

– Et andet af vores specialer er UV-Storformat print på vores Anapurna printer – vi printer på stort set alt op til fem cm tykkelse – fra fliser til døre, skilte og bandereklamer, støjdæmpende akustikplader til indvendig brug til støjdæmpning, fortæller René Jantzen, som købte virksomheden i 2007 efter at have været produktionschef i 10 år.

– Jeg blev ansat som den første i 1989, hvor jeg var helt nyudlært grafiker. Et par år senere købte vi den første computer, og siden har digitaliseringen været mere og mere gennemgribende i vores branche. I de år, jeg har været hos UniPlate, er alting forandret fuldstændig, fra at jeg stod og håndslyngede trykplader i 80’erne, til at det meste foregår med laser og computer i dag.

Succes i en kriseramt branche
Den grafiske branche har været i krise, siden digitaliseringen har rykket flere traditionelle grafiske opgaver over på internettet, men det har ikke påvirket UniPlate A/S.

– Vi har satset på vores nicher, så vi har ikke været så sårbare som resten af branchen. Der er kontinuerligt brug for grafiske opgaver til emballage og store trykopgaver. I stedet for at ville det hele, har vi valgt at satse hårdt på de emner, vi tror på, og specialiseret os i dybden med det. Det er det, der har givet os vores vækst, siger René Jantzen.

Mennesker og teknologi
Derudover har lang erfaring i branchen og massiv investering i både medarbejderstaben og i ny teknologi haft afgørende indflydelse på, at UniPlate er blandt de førende virksomheder i branchen i dag.

UniPlate2– Alle vores medarbejdere er udlært hos os. De kommer ind som lærlinge og bliver fastansat bagefter. Vores produktion er så nichepræget, at vi ikke bare kan hive en dygtig grafiker ind fra gaden. Vi går rigtig meget op i medarbejdertrivsel – og det virker, for vores medarbejdere bliver her. Jeg plejer at sige, at vi har verdens bedste team, og uden vores dygtige ansatte, så var vi ikke noget, fortæller René Jantzen og fortsætter:

– UniPlate har kunder i hele landet og også i udlandet. Derfor er vi blandt de få i branchen, som arbejder i toholdsskift. Vi har åbent fra kl. 7.00 om morgenen til kl. 22.30 om aftenen, så vores udenlandske kunder kan få fat på os. Og vi investerer løbende i den nyeste teknologi – maskiner og computere – for at holde os førende på markedet, slutter René Jantzen.

Se mere af UniPlates arbejde på virksomhedens Facebook-side her.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]