Nyheder • 19/10/2019

Ny viden og værktøjer skaber vækst i SMV-virksomhederne

En kold og regnfuld tidlig morgen i oktober steg godt 30 fynske erhvervsledere på ’Fynsk Erhverv’-bussen med kurs mod Århus Universitet. Fælles for os alle var, at vi er nysgerrige på, hvordan man bedst skaber og styrer vækst og udvikling i virksomheden og arbejder strategisk med nye, stærke værditilbud og forretningsmuligheder i en digitaliseringstid, der byder på konstante forandringer.
Sammen med 350 andre erhvervsledere, ejerledere, direktører, bestyrelsesmedlemmer m.fl. fra det meste af Danmark fik vi ny inspiration, viden og værktøjer fra de forskere, ejerledere og sparringspartnere, som de seneste 3-4 år i et projekt sammen har fokuseret på netop at udnytte vækstpotentialet i deres virksomheder.

Et af de redskaber, som flere af ejerlederne i projektet fremhævede som afgørende for deres vækstrejse, var ’Business Model Canvas’-modellen, som ved hjælp af 9 byggesten kortlægger din virksomheds forretningsmodel. Med dette redskab får du som ejerledere skabt dig et visuelt overblik og en forståelse for, hvordan din virksomhed skaber værdi. Med dette redskab i hånden har du et godt udgangspunkt for at analysere, revidere eller implementere netop den forretningsmodel, der stiller dig og din virksomhed stærkest på et konkurrencepræget marked.
Dette canvas-lærred indgår i ’Business Model Generation’, som er en samling af praktiske og effektive innovationsteknikker, udviklet af Alexander Osterwalder og Yves Pigneur.

Lederindsigt viser vejen
Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv finder du yderligere information om ’Business Model Generation’, herunder ’canvas’-lærredet og hjælp til at komme i gang på Fynsk Erhvervs portal/Viden & Værktøjer/Lederindsigt. Husk at logge ind på forsiden af Fynsk Erhvervs portal først for at få adgang til redskaberne.
Konferencen havde også fokus på, hvordan digitaliseringen kan bane vejen for nye forretningsmuligheder, og her blev vigtigheden af et stærkt fagligt netværk og en dygtig bestyrelse fremhævet som absolutte succeskriterier for at lykkes i fremtiden.