Nyheder • 19/02/2015

Ny undersøgelse: 40 procent af MMV’er har ingen forretningsplan

En endnu ikke offentliggjort analyse fra Nykredit viser, at godt 40 procent af de mindre og mellemstore danske virksomheder ikke har en nedskrevet forretningsmodel. Det er især virksomheder uden en bestyrelse, der ikke skriver deres planer ned. 

417 ud af 1.000 undersøgte virksomheder i en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Nykredit har ikke nogen langsigtet forretningsmodel, beretter DI. Blandt virksomheder uden en bestyrelse er det godt hver tredje, mens 80 procent af bestyrelser med en bestyrelse har nedskrevne forretningsplaner.

Undersøgelsen viser også, at virksomheder med eksterne bestyrelser forholder sig langt mere aktivt og struktureret til forandringer i markedet, end virksomheder uden bestyrelser, skriver DI.

–  En forretningsmodel er et vigtigt redskab for MMV’er til at planlægge langsigtet, beskrive målsætninger og hvordan de mål opnås. Når man ikke har en, kan det skade virksomhedens muligheder, og en bestyrelse med eksterne medlemmer kan være med til at sætte spørgsmålstegn ved virksomhedens retning, sætte nye ideer i gang og tilbyde virksomhederne sparring med det formål at få virksomhederne til at fungere bedre, siger Henriette Søltoft, branchedirektør i DI.

Direktør i Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt, er enig.

– Undersøgelsen bekræfter, at det er utroligt vigtigt for væksten i en virksomhed, at ledelsen kigger ud over daglig drift og tager bestik af fremtiden. Det er jo ikke selve papiret, planen står på, der er det vigtige, det er de overvejelser, der ligger bag planen. At man tænker strategisk, siger Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv, siger hun.

Er du interesseret i et advisory board eller i at få en professionel bestyrelse, så kan du tilmelde dig Fynsk Erhvervs initiativ NEXT LEVEL. 

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.