Nyheder • 03/12/2015

Månedens virksomhed: Middelfart Sparekasse

Middelfart Sparekasse er Månedens Virksomhed i Fynsk Erhverv. Den er valgt, fordi Middefart Sparekasse på bedste vis har vist, hvordan et solidt, ærligt og konsistent fokus på at være en god arbejdsplads for sine medarbejdere ikke er en hindring for en imponerende vækst på et konkurrencepræget marked – men tværtimod kan være en forudsætning. 

Middelfart Sparekasse blev for nylig nr. to på Great Place To Works årlige liste over de bedste arbejdspladser i Danmark. Organisationen har ved hjælp af omfattende spørgeskemaundersøgelser målt de bedste europæiske og nationale arbejdspladser siden 2002, og tre gange tidligere er Middelfart Sparekasse kåret til bedste danske arbejdsplads.

Som én af blot to virksomheder har Middelfart Sparekasse i alle årene været repræsenteret på listen over de bedste europæiske arbejdspladser.

Det var allerede tilbage i begyndelsen af halvfemserne, at sparekassen begyndte at arbejde målrettet med medarbejdertrivsel, og virksomheden har tilmeldt sig Great Place to Works undersøgelse hvert år, siden organisationen begyndte at måle.

Middelfart Sparekasses historie strækker sig tilbage til 1853, og i 1972 åbnede den første afdeling uden for Middelfart, da en afdeling i Strib kom til. En endnu større beslutning var det, da Sparekassen i 1990 krydsede Lillebælt og åbnede i Frederica.

Sparekassen har været i kraftig vækst de seneste år og har nu 61.000 kunder fordelt over 18 filialer. Den seneste åbnede i Svendborg i november måned. Sparekassen får i dag 700 nye kunder om måneden.

Fynsk Erhverv har valgt at gøre Middelfart Sparekasse til Månedens virksomhed, fordi banken har vist, hvordan man med stor succes kan gøre det at være en god arbejdsplads til et væsentligt konkurrenceparameter.

De bedste medarbejdere søger mod de bedste virksomheder
Martin Baltser har været direktør for Middelfart Sparekasse siden januar 2012, og han mener, den store vækst bl.a. er sket pga. virksomhedens fokus på medarbejdertilfredshed og på kundeservice.

– Vi har sagt ‘goddag’ til 200 nye medarbejdere de seneste fire år. Dem, der klarer sig bedst i den finansielle sektor, er dem, der har de bedste medarbejdere. Og de bedste medarbejdere vil derhen, hvor det er bedst at være. Samtidig er det også lettere for tilfredse medarbejdere at levere den service, vi gerne vil være kendt for, fortæller Martin Baltser til Fynsk Erhverv.

Væksten kommer dog også af et bevidst fokus hos Middelfart Sparekasse.

– Vi har valgt at vækste. Det er vi nødt til, hvis vi skal være her om 10 eller 15 år. Vi har gennemgået en forretningsmæssig drejning fra at være en familie- og foreningskultur til at være en forretningskultur. Det har tydeliggjort de klare fordele, der ligger i at være en god arbejdsplads. I starten af halvfemserne var der 300 pengeinstitutter i Danmark. Der er 75 tilbage i dag, og den udvikling er ikke slut endnu. Vi har bemandingen til at håndtere vækst, og det er det, vi er i gang med nu: at lægge filialer og dermed også distributionsnet ud over de største jyske og fynske byer, siger Martin Baltser.

“Produkterne er stort set de samme”
Konkurrencen i banksektoren er stor, men det er ikke produkterne, der er det væsentligste konkurrenceparameter i dag.

– Bankprodukter er meget ens i dag. Det er ikke her, man som pengeinstitut for alvor kan skille sig ud. Vores vision hedder ‘Bedst til kunder’, og det er det, vi 300 medarbejdere i Middelfart Sparekasse kan samles om, fortæller Martin Baltser.

 

“Dem, der klarer sig bedst i den finansielle sektor, er dem, der har de bedste medarbejdere. Og de bedste medarbejdere vil derhen, hvor det er bedst at være.”

– Det er små ting, der gør forskellen. Jeg håber, du blev mødt af smilende medarbejdere, der kiggede op, da du kom. Det giver kunden en god oplevelse, og jeg tror på, at medarbejdere gør sådan, fordi de er glade for deres arbejde og arbejdsplads.

Strategi skal blive til adfærd
Både medarbejdertilfredshed og kundetilfredshed er en fuldt ud integreret del af Middelfart Sparekasses virksomhedskultur

– Strategi virker først, når det bliver til adfærd. Alle medarbejdere er involveret i strategiudarbejdelse i Middelfart Sparekasse. Alle har del i det. Derfor tager det også lang tid, og det er et kæmpe stykke arbejde, også for os i ledelsen. Til gengæld er der bagefter et stykke arbejde, vi er fri for, og det er implementeringsprocessen. Den kommer af sig selv. Alle venter i startboksene på, hvad det endelige resultat bliver af strategien og glæder sig til at arbejde med det, fortæller Martin Baltser og fortsætter:

– Samtidig har vi institutionaliseret vores bestræbelse efter at være en god arbejdsplads igennem deltagelse i Great Place to Work. Så er vi forpligtede til at håndtere det, og det sætter sit spor hele året rundt.

– Vi deltager af tre årsager: For det første fordi vi får en værktøjskasse gennem den måling, det indebærer. Great Place to Work måler grundigt i alle afdelinger, hvor alle ansatte anonymt giver udtryk for, hvor tilfredse de er med arbejdspladsen. Så kan vi nemmere sætte ind, hvis der er udfordringer. For det andet betyder deltagelsen, at medarbejderdelen kommer til at vægte meget tungt, når ledelsen skal træffe beslutninger. Og endelig så er det også god markedsføring af os selv. Ord som ‘CSR’, ‘medarbejdertilfredshed’ og ‘kundetilfredshed’ får mere og mere fylde i tiden. Derfor har vi et fantastisk ståsted lige nu, fordi vi har investeret i det igennem mange år.

Placering i midten – ekspansion til højre og venstre
Middelfart Sparekasse har et stort og smukt hovedsæde i Middelfart med udsigt over Lillebælt og til den nye Lillebæltsbro. Ifølge Martin Baltser er bankens placering optimal.

– Vi har en fantastisk beliggenhed midt i landet med broer på begge sider. Allerede for 25 år siden entrerede Middelfart Sparekasse Trekantsområdet, og i dag har vi mere aktivitet i Jylland end på Fyn. Hotel- og konferencefaciliteterne er meget betydelige i Middelfart. De har overbelægning stort set alle sammen, og flere af dem er i gang med at udvide. Når jyder og sjællændere mødes, så sker det i Middelfart.

“Bankprodukter er meget ens i dag. Det er ikke her, man som pengeinstitut for alvor kan skille sig ud. Vores vision hedder ‘Bedst til kunder’, og det er det, vi 300 medarbejdere i Middelfart Sparekasse kan samles om.”

– To-tredjedele af vores forretning er i Jylland i dag, så vi har det godt med, at vi med åbningen af en filial i Svendborg kommer til at fylde mere på Fyn. Vi har rum til at ekspandere – med filialer spredt i en times kørsel fra Middelfart. Men på ét eller andet tidspunkt tror jeg, vi kommer til hovedstadsområdet, slutter Martin Baltser.

 

 

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.