Nyheder • 04/02/2015

Månedens virksomhed: “I ét ryk kom vi fra 1. division til Superligaen”

Det bliver den blot 19 måneder gamle fynske virksomhed GraphicCo, som løber med titlen i februar. Det er facadeproducenten Redtz fra Odense, har udpeget en efterfølger. GraphicCo blev dannet ved en fusion i 2013 og er allerede blandt sværvægterne indenfor deres branche. 

Facedevirksomheden Redtz har peget på den grafiske virksomhed GraphicCo som ‘Månedens virksomhed’ i februar.

– GraphicCo har været enormt gode samarbejdspartnere, og de leverer konsekvent produkter i en høj kvalitet og i et imponerende tempo, fortæller Morten Redtz, direktør og indehaver af Redtz, og fortsætter:

– De har lavet skilte og bannere til vores nye domicil, general markedsføring inklusiv rådgivning til annoncer og flyers, byggepladsskilte – både i skilteform og i bannerreklame – og folieindpakning af vores firmabiler.

Direktør i GraphicCo, Jacob Vestergaard, nævner selv den store palette af ydelser, det relativt nystartede firma kan levere, som en stor del af grunden til, at det går rigtig godt for virksomheden.

– Vi er i en branche, hvor der er rigtig hård konkurrence, så vi er nødt til at tilbyde ekstra ting i forhold til vores konkurrenter. Vi kan f.eks. levere tryksagsarbejde i næsten alle størrelsesordener, fra de helt store skilte og facader ned til de enkle brochurer til små kunder. Vi har også produkter i forskellig kvalitet til forskellige priser, så vi kan konkurrere med de billige østeuropæiske trykkerier. Og det er den slags, der differentierer os på markedet – at vi kan levere en hel pakke af ydelser til vores kunder, fortæller Jacob Vestergaard, og fortsætter.

– Vi har bl.a. Tulip som én af vores store kunder, og der har vi simpelthen overtaget selve indkøbs- og lagerdelen af deres forretning på alt det, som alligevel skal have vores grafiske tryk på. Så kan de hente deres skilte og klistermærker og pølsetange, og hvad de ellers skal bruge, fra vores lager.

– Det er ikke nok at levere kvalitet i vores branche. Det er basis – alle skal levere kvalitet, ellers har de ingen fremtid i Danmark. Man bliver nødt til at kunne noget mere end det, fortæller Jacob Vestergaard.

GraphicCo leverer til hele landet, og omkring 75 procent af omsætningen kommer fra kunder uden for Fyn

Størrelse giver muligheder
GraphicCo er en fusion mellem de to virksomheder Indoor Marketing og Svendborg Tryk. Jacob Vestergaard havde virksomheden Indoor Marketing i Odense, som i forvejen lavede en del forretninger med Svendborg Tryk, der var ejet af Fynske Medier.  I 2013 besluttede Fynske Medier sig så for at opkøbe Indoor Marketing for at fusionere virksomheden med Svendborg Tryk og skabe GraphicCo.

– Vi gik faktisk i nogle år og snakkede om, hvem der mon ville opkøbe hvem, man det blev så os, der blev opkøbt af Svendborg-afdelingen gennem Fynske Medier. Det gav simpelthen bare mening at samle vores grafiske kompetencer med et trykkeri, og med sammenlægningen er vi med ét ryk kommet fra 1. division op i Superligaen, fortæller Jacob Vestergaard.

– Som noget ret usædvanlig i vores branche var begge virksomheder også helt gældfri, da vi fusionerede, så vi har været ude og investere massivt i nye maskiner – en 16-17 mio. har vi brugt på det indtil videre plus ca. tre mio. på software. Og der gør størrelsen altså en forskel. Man er nødt til at tænke i vækst for at forblive konkurrencedygtig i længden.

Mere fynsk sammenhold
Selvom meget grafisk arbejde kan sendes digitalt, er GraphicCo også blandt de fynske virksomheder, som kan mærke broafgiften som en ekstraomkostning, når firmaet laver forretninger på Sjælland, så de er også glade for Fynsk Erhvervs kampagne mod afgiften.

Skal de nævne på en anden ting, der kunne hjælpe de fynske virksomheder, peger Jacob Vestergaard på et øget sammenhold virksomhederne imellem.

– Det er rigtig godt at se, at det hovedsageligt er fynske virksomheder, som vinder entrepriserne på de mange nye anlægsarbejder, der er i gang på Fyn, men fynske virksomheder kunne også selv blive bedre til at vælge fynske samarbejdspartnere. Når man skal have lavet ét eller andet, så kunne man måske lige kigge efter en ekstra gang, om der var nogle muligheder på Fyn, før man vælger den der virksomhed, man kender ovre i Jylland, fortæller direktøren.

Fynsk Erhverv er i øjeblikket ved at branchesortere medlemsvirksomhederne i Fynsk Erhverv, så man nemt kan finde fynske muligheder inden for enhver branche.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.