Nyheder • 01/06/2016

Månedens virksomhed: Hartvigsen & Ko

Hartvigsen & Ko er Månedens virksomhed i Fynsk Erhverv, fordi de både repræsenterer og leverer klassiske håndværkerdyder og samtidig forstår, hvad der er vigtigt at have fokus på for at være en moderne, konkurrencedygtig virksomhed. “Vi har ingen problemer med at rekruttere de bedste håndværkere til vores virksomhed, for vi er kendt som et rigtig godt sted at arbejde,” udtaler Peter Hartvigsen, stifter og direktør i Hartvigsen & Ko.  

Hartvigsen & Ko er en tømrermester og snedker fra Tåsinge ved Svendborg, der netop nu udvider forretningen til Ringe på Midtfyn. Det er seneste Månedens virksomhed, Link Solutions ApS, som har nomineret Hartvigsen & Ko.

– Valget faldt på Hartvigsen & Ko af flere årsager. For det første synes vi, at det er vigtigt at statuere positive eksempler på håndværkere, som reelt opererer med de værdier, de slår på; kvalitet, pålidelighed, rettidighed og konkurrencedygtige priser. Det kræver gode, selvkørende og arbejdsomme ansatte samt god logistik og projektledelse. Vi mener, at Hartvigsen & Ko har substans bag disse værdier, fortæller Jesper Pedersen, direktør i Link Solutions, og fortsætter:

– Virksomheden har fokus på sit sociale ansvar og tilbyder lærlingepladser. De bruge meget energi og mange ressourcer på at pleje sit personale og sikre gode arbejdsvilkår. Det skaber bæredygtighed og stabilitet og giver en helstøbt forretning.

Vil være Danmarks bedste arbejdsplads
Hartvigsen & Ko er grundlagt af Peter Hartvigsen, der har mange års erfaring som håndværksmester og entrepriseleder.

– Jeg arbejdede i mange år med hovedentrepriser i et andet firma i hovedstadsområdet. I 2013 grundlagde jeg så Hartvigsen & Ko, bl.a. fordi jeg var træt af pendlerlivet – jeg har boet på Fyn de sidste 26 år – men også fordi, jeg ville starte en håndværkervirksomhed med de værdier, som Hartvigsen & Ko står for. Vores eksterne mission er at levere høj kvalitet og service til en konkurrencedygtig pris. Vores interne mission er at skabe Danmarks bedste arbejdsplads – med en kammeratlig omgangsform, der er baseret på motivation og en professionel kultur. Og visionen er at drive en overskudsbaseret virksomhed på disse værdier, fortæller Peter Hartvigsen.

Nystartet og i voldsom vækst
Hartvigsen & Ko er en relativt ny virksomhed på Fyn, men firmaet er i vækst og åbner i disse dage afdeling i Ringe.

– I januar sidste år var vi tre i firmaet, og i dag er vi 13. Målet er, at vi inden for en overskuelig fremtid skal være 25 ansatte. Vi arbejder mest med private kunder nu, men ambitionen er, at vi skal have en bedre balance mellem entrepriser og arbejde for private, fortæller Peter Hartvigsen og fortsætter:

– Vi vil gerne dække hele Fyn, og der ligger Ringe som nålen midt på øen.

Gode ansatte = god service = gode resultater 
Værdierne i Hartvigsen & Ko implementeres bl.a. i erkendelse af, at det er medarbejderne, der tegner virksomhedens profil.

– I bund og grund er vi en traditionel håndværkervirksomhed, men vi har et særligt øje for, at det er medarbejderne, som skaber resultaterne og gør virksomheden unik. Det er dem, der har kontakten til kunderne og tegner virksomheden. Derfor ser vi vores medarbejdere som vores absolut vigtigste aktiv og bruger rigtig meget energi på at få dem til at føle sig godt tilpas i virksomheden. Det handler i vid udstrækning om at behandle hinanden med respekt og åbenhed og at give de ansatte frihed under ansvar, fortæller Peter Hartvigsen og fortsætter:

 “I bund og grund er vi en traditionel håndværkervirksomhed, men vi har et særligt øje for, at det er medarbejderne, som skaber resultaterne og gør virksomheden unik. Det er dem, der har kontakten til kunderne og tegner virksomheden.”

– Jeg ser det som min fornemmeste opgave som chef at bidrage til mine medarbejders personlige såvel som faglige udvikling. Jeg tror på, at mennesker i udvikling skaber virksomheder i vækst. Vi bruger meget tid på at snakke sammen om, hvad vi laver og hvorfor. Det gør vi, fordi jeg ved, at information danner grundlaget for forståelse. Forståelse føre til engagement og ejerskab. Ejerskab fører til motivation og handling, og motiveret handling fører til succes.

– Mandskabspleje er helt sikkert også et konkurrenceparameter, for at have en god servicekultur kræver, at ens ansatte er tilfredse. Vi gør os altid ekstra umage i vores kunderelationer, og det overrasker faktisk tit vores kunder. Vi ringer f. eks. og giver det præcise tidspunkt for, hvornår vi ankommer, og vi rydder også altid op efter os, når vi er færdige. Den slags spreder sig som ringe i vandet, og vi har helt sikkert fået de fleste af vores kunder igennem personlige referencer, fortæller Peter Hartvigsen.

Arbejdskraftsmangel og entrepriser med bredt fokus
Virksomheden har haft stor succes med at skabe tilfredsstillende arbejdsforhold for deres ansatte – og Peter Hartvigsen frygter af samme årsag heller ikke den arbejdskraftsmangel, der bliver en voksende udfordring de kommende år.

– Vi frygter overhovedet ikke arbejdskraftsmangel, selvom der er stor rift om gode håndværkere, og den udfordring helt sikkert vil vokse i de kommende år. Vi har en venteliste på mindst 10 mand, som gerne vil arbejde for os, hvis vi ringer, siger Peter Hartvigsen.

Hartvigsen & Ko kunne til gengæld godt tænke sig, at offentlige udbud i højere grad tog hensyn til f. eks. medarbejdernes forhold i de enkelte virksomheder.

– Man kan i hvert fald argumentere for, at det offentlige har et særligt ansvar på det område, når de udbyder opgaver. At de bør se på andre forhold end alene pris, når de sætter opgaver i udbud – og så vidt muligt udbyde i fagentrepriser, fortæller Peter Hartvigsen og slutter:

– Jeg mener i hvert fald ikke, at det er en kommunal opgave at presse priserne så langt ned, at man ikke kan få en virksomhed til at hænge sammen. Det er jo det, der gør, at nogen fristes til at gå på kompromis med sikkerhed og arbejdsmiljø eller føler sig presset til at anvende udenlandsk arbejdskraft, hvis de vil have en chance for at være billigst på en kommunal opgave. Og billigst på tilbudsdagen er ikke nødvendigvis billigst på den lange bane.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen