Nyheder • 01/06/2016

Månedens virksomhed: Hartvigsen & Ko

Hartvigsen & Ko er Månedens virksomhed i Fynsk Erhverv, fordi de både repræsenterer og leverer klassiske håndværkerdyder og samtidig forstår, hvad der er vigtigt at have fokus på for at være en moderne, konkurrencedygtig virksomhed. “Vi har ingen problemer med at rekruttere de bedste håndværkere til vores virksomhed, for vi er kendt som et rigtig godt sted at arbejde,” udtaler Peter Hartvigsen, stifter og direktør i Hartvigsen & Ko.  

Hartvigsen & Ko er en tømrermester og snedker fra Tåsinge ved Svendborg, der netop nu udvider forretningen til Ringe på Midtfyn. Det er seneste Månedens virksomhed, Link Solutions ApS, som har nomineret Hartvigsen & Ko.

– Valget faldt på Hartvigsen & Ko af flere årsager. For det første synes vi, at det er vigtigt at statuere positive eksempler på håndværkere, som reelt opererer med de værdier, de slår på; kvalitet, pålidelighed, rettidighed og konkurrencedygtige priser. Det kræver gode, selvkørende og arbejdsomme ansatte samt god logistik og projektledelse. Vi mener, at Hartvigsen & Ko har substans bag disse værdier, fortæller Jesper Pedersen, direktør i Link Solutions, og fortsætter:

– Virksomheden har fokus på sit sociale ansvar og tilbyder lærlingepladser. De bruge meget energi og mange ressourcer på at pleje sit personale og sikre gode arbejdsvilkår. Det skaber bæredygtighed og stabilitet og giver en helstøbt forretning.

Vil være Danmarks bedste arbejdsplads
Hartvigsen & Ko er grundlagt af Peter Hartvigsen, der har mange års erfaring som håndværksmester og entrepriseleder.

– Jeg arbejdede i mange år med hovedentrepriser i et andet firma i hovedstadsområdet. I 2013 grundlagde jeg så Hartvigsen & Ko, bl.a. fordi jeg var træt af pendlerlivet – jeg har boet på Fyn de sidste 26 år – men også fordi, jeg ville starte en håndværkervirksomhed med de værdier, som Hartvigsen & Ko står for. Vores eksterne mission er at levere høj kvalitet og service til en konkurrencedygtig pris. Vores interne mission er at skabe Danmarks bedste arbejdsplads – med en kammeratlig omgangsform, der er baseret på motivation og en professionel kultur. Og visionen er at drive en overskudsbaseret virksomhed på disse værdier, fortæller Peter Hartvigsen.

Nystartet og i voldsom vækst
Hartvigsen & Ko er en relativt ny virksomhed på Fyn, men firmaet er i vækst og åbner i disse dage afdeling i Ringe.

– I januar sidste år var vi tre i firmaet, og i dag er vi 13. Målet er, at vi inden for en overskuelig fremtid skal være 25 ansatte. Vi arbejder mest med private kunder nu, men ambitionen er, at vi skal have en bedre balance mellem entrepriser og arbejde for private, fortæller Peter Hartvigsen og fortsætter:

– Vi vil gerne dække hele Fyn, og der ligger Ringe som nålen midt på øen.

Gode ansatte = god service = gode resultater 
Værdierne i Hartvigsen & Ko implementeres bl.a. i erkendelse af, at det er medarbejderne, der tegner virksomhedens profil.

– I bund og grund er vi en traditionel håndværkervirksomhed, men vi har et særligt øje for, at det er medarbejderne, som skaber resultaterne og gør virksomheden unik. Det er dem, der har kontakten til kunderne og tegner virksomheden. Derfor ser vi vores medarbejdere som vores absolut vigtigste aktiv og bruger rigtig meget energi på at få dem til at føle sig godt tilpas i virksomheden. Det handler i vid udstrækning om at behandle hinanden med respekt og åbenhed og at give de ansatte frihed under ansvar, fortæller Peter Hartvigsen og fortsætter:

 “I bund og grund er vi en traditionel håndværkervirksomhed, men vi har et særligt øje for, at det er medarbejderne, som skaber resultaterne og gør virksomheden unik. Det er dem, der har kontakten til kunderne og tegner virksomheden.”

– Jeg ser det som min fornemmeste opgave som chef at bidrage til mine medarbejders personlige såvel som faglige udvikling. Jeg tror på, at mennesker i udvikling skaber virksomheder i vækst. Vi bruger meget tid på at snakke sammen om, hvad vi laver og hvorfor. Det gør vi, fordi jeg ved, at information danner grundlaget for forståelse. Forståelse føre til engagement og ejerskab. Ejerskab fører til motivation og handling, og motiveret handling fører til succes.

– Mandskabspleje er helt sikkert også et konkurrenceparameter, for at have en god servicekultur kræver, at ens ansatte er tilfredse. Vi gør os altid ekstra umage i vores kunderelationer, og det overrasker faktisk tit vores kunder. Vi ringer f. eks. og giver det præcise tidspunkt for, hvornår vi ankommer, og vi rydder også altid op efter os, når vi er færdige. Den slags spreder sig som ringe i vandet, og vi har helt sikkert fået de fleste af vores kunder igennem personlige referencer, fortæller Peter Hartvigsen.

Arbejdskraftsmangel og entrepriser med bredt fokus
Virksomheden har haft stor succes med at skabe tilfredsstillende arbejdsforhold for deres ansatte – og Peter Hartvigsen frygter af samme årsag heller ikke den arbejdskraftsmangel, der bliver en voksende udfordring de kommende år.

– Vi frygter overhovedet ikke arbejdskraftsmangel, selvom der er stor rift om gode håndværkere, og den udfordring helt sikkert vil vokse i de kommende år. Vi har en venteliste på mindst 10 mand, som gerne vil arbejde for os, hvis vi ringer, siger Peter Hartvigsen.

Hartvigsen & Ko kunne til gengæld godt tænke sig, at offentlige udbud i højere grad tog hensyn til f. eks. medarbejdernes forhold i de enkelte virksomheder.

– Man kan i hvert fald argumentere for, at det offentlige har et særligt ansvar på det område, når de udbyder opgaver. At de bør se på andre forhold end alene pris, når de sætter opgaver i udbud – og så vidt muligt udbyde i fagentrepriser, fortæller Peter Hartvigsen og slutter:

– Jeg mener i hvert fald ikke, at det er en kommunal opgave at presse priserne så langt ned, at man ikke kan få en virksomhed til at hænge sammen. Det er jo det, der gør, at nogen fristes til at gå på kompromis med sikkerhed og arbejdsmiljø eller føler sig presset til at anvende udenlandsk arbejdskraft, hvis de vil have en chance for at være billigst på en kommunal opgave. Og billigst på tilbudsdagen er ikke nødvendigvis billigst på den lange bane.

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]