Nyheder • 01/06/2016

Månedens virksomhed: Hartvigsen & Ko

Hartvigsen & Ko er Månedens virksomhed i Fynsk Erhverv, fordi de både repræsenterer og leverer klassiske håndværkerdyder og samtidig forstår, hvad der er vigtigt at have fokus på for at være en moderne, konkurrencedygtig virksomhed. “Vi har ingen problemer med at rekruttere de bedste håndværkere til vores virksomhed, for vi er kendt som et rigtig godt sted at arbejde,” udtaler Peter Hartvigsen, stifter og direktør i Hartvigsen & Ko.  

Hartvigsen & Ko er en tømrermester og snedker fra Tåsinge ved Svendborg, der netop nu udvider forretningen til Ringe på Midtfyn. Det er seneste Månedens virksomhed, Link Solutions ApS, som har nomineret Hartvigsen & Ko.

– Valget faldt på Hartvigsen & Ko af flere årsager. For det første synes vi, at det er vigtigt at statuere positive eksempler på håndværkere, som reelt opererer med de værdier, de slår på; kvalitet, pålidelighed, rettidighed og konkurrencedygtige priser. Det kræver gode, selvkørende og arbejdsomme ansatte samt god logistik og projektledelse. Vi mener, at Hartvigsen & Ko har substans bag disse værdier, fortæller Jesper Pedersen, direktør i Link Solutions, og fortsætter:

– Virksomheden har fokus på sit sociale ansvar og tilbyder lærlingepladser. De bruge meget energi og mange ressourcer på at pleje sit personale og sikre gode arbejdsvilkår. Det skaber bæredygtighed og stabilitet og giver en helstøbt forretning.

Vil være Danmarks bedste arbejdsplads
Hartvigsen & Ko er grundlagt af Peter Hartvigsen, der har mange års erfaring som håndværksmester og entrepriseleder.

– Jeg arbejdede i mange år med hovedentrepriser i et andet firma i hovedstadsområdet. I 2013 grundlagde jeg så Hartvigsen & Ko, bl.a. fordi jeg var træt af pendlerlivet – jeg har boet på Fyn de sidste 26 år – men også fordi, jeg ville starte en håndværkervirksomhed med de værdier, som Hartvigsen & Ko står for. Vores eksterne mission er at levere høj kvalitet og service til en konkurrencedygtig pris. Vores interne mission er at skabe Danmarks bedste arbejdsplads – med en kammeratlig omgangsform, der er baseret på motivation og en professionel kultur. Og visionen er at drive en overskudsbaseret virksomhed på disse værdier, fortæller Peter Hartvigsen.

Nystartet og i voldsom vækst
Hartvigsen & Ko er en relativt ny virksomhed på Fyn, men firmaet er i vækst og åbner i disse dage afdeling i Ringe.

– I januar sidste år var vi tre i firmaet, og i dag er vi 13. Målet er, at vi inden for en overskuelig fremtid skal være 25 ansatte. Vi arbejder mest med private kunder nu, men ambitionen er, at vi skal have en bedre balance mellem entrepriser og arbejde for private, fortæller Peter Hartvigsen og fortsætter:

– Vi vil gerne dække hele Fyn, og der ligger Ringe som nålen midt på øen.

Gode ansatte = god service = gode resultater 
Værdierne i Hartvigsen & Ko implementeres bl.a. i erkendelse af, at det er medarbejderne, der tegner virksomhedens profil.

– I bund og grund er vi en traditionel håndværkervirksomhed, men vi har et særligt øje for, at det er medarbejderne, som skaber resultaterne og gør virksomheden unik. Det er dem, der har kontakten til kunderne og tegner virksomheden. Derfor ser vi vores medarbejdere som vores absolut vigtigste aktiv og bruger rigtig meget energi på at få dem til at føle sig godt tilpas i virksomheden. Det handler i vid udstrækning om at behandle hinanden med respekt og åbenhed og at give de ansatte frihed under ansvar, fortæller Peter Hartvigsen og fortsætter:

 “I bund og grund er vi en traditionel håndværkervirksomhed, men vi har et særligt øje for, at det er medarbejderne, som skaber resultaterne og gør virksomheden unik. Det er dem, der har kontakten til kunderne og tegner virksomheden.”

– Jeg ser det som min fornemmeste opgave som chef at bidrage til mine medarbejders personlige såvel som faglige udvikling. Jeg tror på, at mennesker i udvikling skaber virksomheder i vækst. Vi bruger meget tid på at snakke sammen om, hvad vi laver og hvorfor. Det gør vi, fordi jeg ved, at information danner grundlaget for forståelse. Forståelse føre til engagement og ejerskab. Ejerskab fører til motivation og handling, og motiveret handling fører til succes.

– Mandskabspleje er helt sikkert også et konkurrenceparameter, for at have en god servicekultur kræver, at ens ansatte er tilfredse. Vi gør os altid ekstra umage i vores kunderelationer, og det overrasker faktisk tit vores kunder. Vi ringer f. eks. og giver det præcise tidspunkt for, hvornår vi ankommer, og vi rydder også altid op efter os, når vi er færdige. Den slags spreder sig som ringe i vandet, og vi har helt sikkert fået de fleste af vores kunder igennem personlige referencer, fortæller Peter Hartvigsen.

Arbejdskraftsmangel og entrepriser med bredt fokus
Virksomheden har haft stor succes med at skabe tilfredsstillende arbejdsforhold for deres ansatte – og Peter Hartvigsen frygter af samme årsag heller ikke den arbejdskraftsmangel, der bliver en voksende udfordring de kommende år.

– Vi frygter overhovedet ikke arbejdskraftsmangel, selvom der er stor rift om gode håndværkere, og den udfordring helt sikkert vil vokse i de kommende år. Vi har en venteliste på mindst 10 mand, som gerne vil arbejde for os, hvis vi ringer, siger Peter Hartvigsen.

Hartvigsen & Ko kunne til gengæld godt tænke sig, at offentlige udbud i højere grad tog hensyn til f. eks. medarbejdernes forhold i de enkelte virksomheder.

– Man kan i hvert fald argumentere for, at det offentlige har et særligt ansvar på det område, når de udbyder opgaver. At de bør se på andre forhold end alene pris, når de sætter opgaver i udbud – og så vidt muligt udbyde i fagentrepriser, fortæller Peter Hartvigsen og slutter:

– Jeg mener i hvert fald ikke, at det er en kommunal opgave at presse priserne så langt ned, at man ikke kan få en virksomhed til at hænge sammen. Det er jo det, der gør, at nogen fristes til at gå på kompromis med sikkerhed og arbejdsmiljø eller føler sig presset til at anvende udenlandsk arbejdskraft, hvis de vil have en chance for at være billigst på en kommunal opgave. Og billigst på tilbudsdagen er ikke nødvendigvis billigst på den lange bane.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.