Nyheder • 01/06/2016

Månedens virksomhed: Hartvigsen & Ko

Hartvigsen & Ko er Månedens virksomhed i Fynsk Erhverv, fordi de både repræsenterer og leverer klassiske håndværkerdyder og samtidig forstår, hvad der er vigtigt at have fokus på for at være en moderne, konkurrencedygtig virksomhed. “Vi har ingen problemer med at rekruttere de bedste håndværkere til vores virksomhed, for vi er kendt som et rigtig godt sted at arbejde,” udtaler Peter Hartvigsen, stifter og direktør i Hartvigsen & Ko.  

Hartvigsen & Ko er en tømrermester og snedker fra Tåsinge ved Svendborg, der netop nu udvider forretningen til Ringe på Midtfyn. Det er seneste Månedens virksomhed, Link Solutions ApS, som har nomineret Hartvigsen & Ko.

– Valget faldt på Hartvigsen & Ko af flere årsager. For det første synes vi, at det er vigtigt at statuere positive eksempler på håndværkere, som reelt opererer med de værdier, de slår på; kvalitet, pålidelighed, rettidighed og konkurrencedygtige priser. Det kræver gode, selvkørende og arbejdsomme ansatte samt god logistik og projektledelse. Vi mener, at Hartvigsen & Ko har substans bag disse værdier, fortæller Jesper Pedersen, direktør i Link Solutions, og fortsætter:

– Virksomheden har fokus på sit sociale ansvar og tilbyder lærlingepladser. De bruge meget energi og mange ressourcer på at pleje sit personale og sikre gode arbejdsvilkår. Det skaber bæredygtighed og stabilitet og giver en helstøbt forretning.

Vil være Danmarks bedste arbejdsplads
Hartvigsen & Ko er grundlagt af Peter Hartvigsen, der har mange års erfaring som håndværksmester og entrepriseleder.

– Jeg arbejdede i mange år med hovedentrepriser i et andet firma i hovedstadsområdet. I 2013 grundlagde jeg så Hartvigsen & Ko, bl.a. fordi jeg var træt af pendlerlivet – jeg har boet på Fyn de sidste 26 år – men også fordi, jeg ville starte en håndværkervirksomhed med de værdier, som Hartvigsen & Ko står for. Vores eksterne mission er at levere høj kvalitet og service til en konkurrencedygtig pris. Vores interne mission er at skabe Danmarks bedste arbejdsplads – med en kammeratlig omgangsform, der er baseret på motivation og en professionel kultur. Og visionen er at drive en overskudsbaseret virksomhed på disse værdier, fortæller Peter Hartvigsen.

Nystartet og i voldsom vækst
Hartvigsen & Ko er en relativt ny virksomhed på Fyn, men firmaet er i vækst og åbner i disse dage afdeling i Ringe.

– I januar sidste år var vi tre i firmaet, og i dag er vi 13. Målet er, at vi inden for en overskuelig fremtid skal være 25 ansatte. Vi arbejder mest med private kunder nu, men ambitionen er, at vi skal have en bedre balance mellem entrepriser og arbejde for private, fortæller Peter Hartvigsen og fortsætter:

– Vi vil gerne dække hele Fyn, og der ligger Ringe som nålen midt på øen.

Gode ansatte = god service = gode resultater 
Værdierne i Hartvigsen & Ko implementeres bl.a. i erkendelse af, at det er medarbejderne, der tegner virksomhedens profil.

– I bund og grund er vi en traditionel håndværkervirksomhed, men vi har et særligt øje for, at det er medarbejderne, som skaber resultaterne og gør virksomheden unik. Det er dem, der har kontakten til kunderne og tegner virksomheden. Derfor ser vi vores medarbejdere som vores absolut vigtigste aktiv og bruger rigtig meget energi på at få dem til at føle sig godt tilpas i virksomheden. Det handler i vid udstrækning om at behandle hinanden med respekt og åbenhed og at give de ansatte frihed under ansvar, fortæller Peter Hartvigsen og fortsætter:

 “I bund og grund er vi en traditionel håndværkervirksomhed, men vi har et særligt øje for, at det er medarbejderne, som skaber resultaterne og gør virksomheden unik. Det er dem, der har kontakten til kunderne og tegner virksomheden.”

– Jeg ser det som min fornemmeste opgave som chef at bidrage til mine medarbejders personlige såvel som faglige udvikling. Jeg tror på, at mennesker i udvikling skaber virksomheder i vækst. Vi bruger meget tid på at snakke sammen om, hvad vi laver og hvorfor. Det gør vi, fordi jeg ved, at information danner grundlaget for forståelse. Forståelse føre til engagement og ejerskab. Ejerskab fører til motivation og handling, og motiveret handling fører til succes.

– Mandskabspleje er helt sikkert også et konkurrenceparameter, for at have en god servicekultur kræver, at ens ansatte er tilfredse. Vi gør os altid ekstra umage i vores kunderelationer, og det overrasker faktisk tit vores kunder. Vi ringer f. eks. og giver det præcise tidspunkt for, hvornår vi ankommer, og vi rydder også altid op efter os, når vi er færdige. Den slags spreder sig som ringe i vandet, og vi har helt sikkert fået de fleste af vores kunder igennem personlige referencer, fortæller Peter Hartvigsen.

Arbejdskraftsmangel og entrepriser med bredt fokus
Virksomheden har haft stor succes med at skabe tilfredsstillende arbejdsforhold for deres ansatte – og Peter Hartvigsen frygter af samme årsag heller ikke den arbejdskraftsmangel, der bliver en voksende udfordring de kommende år.

– Vi frygter overhovedet ikke arbejdskraftsmangel, selvom der er stor rift om gode håndværkere, og den udfordring helt sikkert vil vokse i de kommende år. Vi har en venteliste på mindst 10 mand, som gerne vil arbejde for os, hvis vi ringer, siger Peter Hartvigsen.

Hartvigsen & Ko kunne til gengæld godt tænke sig, at offentlige udbud i højere grad tog hensyn til f. eks. medarbejdernes forhold i de enkelte virksomheder.

– Man kan i hvert fald argumentere for, at det offentlige har et særligt ansvar på det område, når de udbyder opgaver. At de bør se på andre forhold end alene pris, når de sætter opgaver i udbud – og så vidt muligt udbyde i fagentrepriser, fortæller Peter Hartvigsen og slutter:

– Jeg mener i hvert fald ikke, at det er en kommunal opgave at presse priserne så langt ned, at man ikke kan få en virksomhed til at hænge sammen. Det er jo det, der gør, at nogen fristes til at gå på kompromis med sikkerhed og arbejdsmiljø eller føler sig presset til at anvende udenlandsk arbejdskraft, hvis de vil have en chance for at være billigst på en kommunal opgave. Og billigst på tilbudsdagen er ikke nødvendigvis billigst på den lange bane.

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]