Nyheder • 06/06/2022

Lederes tilstedeværelse på sociale medier er en vigtig opgave

Synlighed er vigtigt. Vi ved, at når kunderne skal vælge leverandør og produkter er kendskab vigtigt. Vi ved, at det er nemmere at tiltrække medarbejdere, når man har et stærkt brand.

Som leder tænker du måske: Pyh, det har vi heldigvis marketing/kommunikation/salg eller en studentermedhjælper til at fikse. Andre sørger for at nyhedsbreve, sociale medier og annoncer.

Men i 2022 er det ikke nok at virksomheden kommunikerer. Enhver leder i 2022 skal kommunikere – internt som eksternt.

Her er en række gode råd fra Julie Lindegaard, foredragsholder, rådgiver og bestyrelsesmedlem, julielindegaard.dk til, hvordan du gør:

Enhver leder med respekt for sig selv ved, at intern synlighed er vigtigt. Derfor går du en tur i din organisation med jævne mellemrum. Du spiser frokost i kantinen, deltager i sommerfesten, men går tidligt hjem, og du lytter til, hvad medarbejderne taler om. Det ved alle dygtige ledere i dag.

Men er du også opmærksom på, hvad du kommunikerer på dine sociale medier?

Det er ikke nok at dele billeder af din hund, din fiskefangst eller dig selv i lycra med cykel-holdet. Det må du gerne. Ind imellem. Men du skal kommunikere professionelt. Og du skal deltage i dialog, være synlig og huske, at du er virksomhedens ansigt udadtil.

For selv om du arbejder i en virksomhed med et brand, så følger mennesker ikke logoer. Mennesker følger mennesker.

Det har mange dygtige ledere allerede opdaget. Jeg nævner i flæng fra ind- og udland:

Elon Musk, Mads Nipper, Jane Sandberg, Kasper Holten, Søren Brostrøm, Kasper Hjulmand. De ved, at de med deres egne profiler på sociale medier kan påvirke medier, politikere, medarbejdere, kunder og potentielle nye medarbejdere, samarbejdspartnere og nye kunder. De ved, der ikke findes private-Lars og statsminister-Lars – som Lars Løkke engang forsøgte at overbevise verden om.

Du er også leder, eller statsminister, når du handler i Rema1000, er til vejfest med naboerne eller i træningscentret. Det sidste erfarede Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm, da han under pandemien glemte at spritte sine redskaber af i fitness centret – han var stadig direktør, selv i tanktop og med svedperler på overlæben.

Så du er altså ikke privat på sociale medier. Du er professionel – og det er en kæmpe mulighed for at styrke din virksomhed.

Hvordan gør du så? Og hvad deler du?

5 råd til ledere, der vil være synlige på sociale medier

  1. Hvem taler du til – og om hvad!
    Vælg din målgruppe, der er relevant for din virksomhed!
  2. Vælg dine emner!
    Hvad taler du om – vælg 3-5 emner, der er relevant for din virksomhed og dig som leder
  3. Vælg dit primære medie og lær det at kende!
    Øv dig og sæt tid af i kalenderen til at lave dit indhold.
  4. Vær personlig!
    Kend både egne og organisationens værdier og tal ud fra dem. Brug egne erfaringer, observationer, og dine egne tanker om emnerne!
  5. Del viden!
    Vær generøs med din viden, indsigter, erfaringer, der for alvor skaber værdi for dine følgere.

Fakta:

“Mennesker følger mennesker!
Brug tid på at skrive dine egne opslag, vær ægte, del ud af din viden, kommenter og interager med andre. Det belønnes af algoritmerne – og af os andre, der følger dig. Vi følger mennesker. Ikke brands ”

”Skab selv – del mindre!
Originalt indhold altid er bedre end at dele andres. Så hold fingrene fra DEL-knappen. Mange ledere deler organisationernes opslag på sociale medier, nemt og kvikt. Del i stedet med dine egne ord, hvad der sker, hvad du oplever, lærer og erfarer.

__________________________

Læs her, hvordan din virksomhed bliver mere digital, og drag inspiration fra 3 digitalt stærke virksomheder

Nysgerrig på hvordan digitalisering går i de fynske virksomheder? Læs Det fynske Vækstbarometer 2021 her

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.