Nyheder • 06/06/2022

Lederes tilstedeværelse på sociale medier er en vigtig opgave

Synlighed er vigtigt. Vi ved, at når kunderne skal vælge leverandør og produkter er kendskab vigtigt. Vi ved, at det er nemmere at tiltrække medarbejdere, når man har et stærkt brand.

Som leder tænker du måske: Pyh, det har vi heldigvis marketing/kommunikation/salg eller en studentermedhjælper til at fikse. Andre sørger for at nyhedsbreve, sociale medier og annoncer.

Men i 2022 er det ikke nok at virksomheden kommunikerer. Enhver leder i 2022 skal kommunikere – internt som eksternt.

Her er en række gode råd fra Julie Lindegaard, foredragsholder, rådgiver og bestyrelsesmedlem, julielindegaard.dk til, hvordan du gør:

Enhver leder med respekt for sig selv ved, at intern synlighed er vigtigt. Derfor går du en tur i din organisation med jævne mellemrum. Du spiser frokost i kantinen, deltager i sommerfesten, men går tidligt hjem, og du lytter til, hvad medarbejderne taler om. Det ved alle dygtige ledere i dag.

Men er du også opmærksom på, hvad du kommunikerer på dine sociale medier?

Det er ikke nok at dele billeder af din hund, din fiskefangst eller dig selv i lycra med cykel-holdet. Det må du gerne. Ind imellem. Men du skal kommunikere professionelt. Og du skal deltage i dialog, være synlig og huske, at du er virksomhedens ansigt udadtil.

For selv om du arbejder i en virksomhed med et brand, så følger mennesker ikke logoer. Mennesker følger mennesker.

Det har mange dygtige ledere allerede opdaget. Jeg nævner i flæng fra ind- og udland:

Elon Musk, Mads Nipper, Jane Sandberg, Kasper Holten, Søren Brostrøm, Kasper Hjulmand. De ved, at de med deres egne profiler på sociale medier kan påvirke medier, politikere, medarbejdere, kunder og potentielle nye medarbejdere, samarbejdspartnere og nye kunder. De ved, der ikke findes private-Lars og statsminister-Lars – som Lars Løkke engang forsøgte at overbevise verden om.

Du er også leder, eller statsminister, når du handler i Rema1000, er til vejfest med naboerne eller i træningscentret. Det sidste erfarede Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm, da han under pandemien glemte at spritte sine redskaber af i fitness centret – han var stadig direktør, selv i tanktop og med svedperler på overlæben.

Så du er altså ikke privat på sociale medier. Du er professionel – og det er en kæmpe mulighed for at styrke din virksomhed.

Hvordan gør du så? Og hvad deler du?

5 råd til ledere, der vil være synlige på sociale medier

  1. Hvem taler du til – og om hvad!
    Vælg din målgruppe, der er relevant for din virksomhed!
  2. Vælg dine emner!
    Hvad taler du om – vælg 3-5 emner, der er relevant for din virksomhed og dig som leder
  3. Vælg dit primære medie og lær det at kende!
    Øv dig og sæt tid af i kalenderen til at lave dit indhold.
  4. Vær personlig!
    Kend både egne og organisationens værdier og tal ud fra dem. Brug egne erfaringer, observationer, og dine egne tanker om emnerne!
  5. Del viden!
    Vær generøs med din viden, indsigter, erfaringer, der for alvor skaber værdi for dine følgere.

Fakta:

“Mennesker følger mennesker!
Brug tid på at skrive dine egne opslag, vær ægte, del ud af din viden, kommenter og interager med andre. Det belønnes af algoritmerne – og af os andre, der følger dig. Vi følger mennesker. Ikke brands ”

”Skab selv – del mindre!
Originalt indhold altid er bedre end at dele andres. Så hold fingrene fra DEL-knappen. Mange ledere deler organisationernes opslag på sociale medier, nemt og kvikt. Del i stedet med dine egne ord, hvad der sker, hvad du oplever, lærer og erfarer.

__________________________

Læs her, hvordan din virksomhed bliver mere digital, og drag inspiration fra 3 digitalt stærke virksomheder

Nysgerrig på hvordan digitalisering går i de fynske virksomheder? Læs Det fynske Vækstbarometer 2021 her

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen