Nyheder • 06/06/2022
Lederes tilstedeværelse på sociale medier er en vigtig opgave
Synlighed er vigtigt. Vi ved, at når kunderne skal vælge leverandør og produkter er kendskab vigtigt. Vi ved, at det er nemmere at tiltrække medarbejdere, når man har et stærkt brand.
Som leder tænker du måske: Pyh, det har vi heldigvis marketing/kommunikation/salg eller en studentermedhjælper til at fikse. Andre sørger for at nyhedsbreve, sociale medier og annoncer.
Men i 2022 er det ikke nok at virksomheden kommunikerer. Enhver leder i 2022 skal kommunikere – internt som eksternt.
Her er en række gode råd fra Julie Lindegaard, foredragsholder, rådgiver og bestyrelsesmedlem, julielindegaard.dk til, hvordan du gør:
Enhver leder med respekt for sig selv ved, at intern synlighed er vigtigt. Derfor går du en tur i din organisation med jævne mellemrum. Du spiser frokost i kantinen, deltager i sommerfesten, men går tidligt hjem, og du lytter til, hvad medarbejderne taler om. Det ved alle dygtige ledere i dag.
Men er du også opmærksom på, hvad du kommunikerer på dine sociale medier?
Det er ikke nok at dele billeder af din hund, din fiskefangst eller dig selv i lycra med cykel-holdet. Det må du gerne. Ind imellem. Men du skal kommunikere professionelt. Og du skal deltage i dialog, være synlig og huske, at du er virksomhedens ansigt udadtil.
For selv om du arbejder i en virksomhed med et brand, så følger mennesker ikke logoer. Mennesker følger mennesker.
Det har mange dygtige ledere allerede opdaget. Jeg nævner i flæng fra ind- og udland:
Elon Musk, Mads Nipper, Jane Sandberg, Kasper Holten, Søren Brostrøm, Kasper Hjulmand. De ved, at de med deres egne profiler på sociale medier kan påvirke medier, politikere, medarbejdere, kunder og potentielle nye medarbejdere, samarbejdspartnere og nye kunder. De ved, der ikke findes private-Lars og statsminister-Lars – som Lars Løkke engang forsøgte at overbevise verden om.
Du er også leder, eller statsminister, når du handler i Rema1000, er til vejfest med naboerne eller i træningscentret. Det sidste erfarede Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm, da han under pandemien glemte at spritte sine redskaber af i fitness centret – han var stadig direktør, selv i tanktop og med svedperler på overlæben.
Så du er altså ikke privat på sociale medier. Du er professionel – og det er en kæmpe mulighed for at styrke din virksomhed.
Hvordan gør du så? Og hvad deler du?
5 råd til ledere, der vil være synlige på sociale medier
- Hvem taler du til – og om hvad!
Vælg din målgruppe, der er relevant for din virksomhed! - Vælg dine emner!
Hvad taler du om – vælg 3-5 emner, der er relevant for din virksomhed og dig som leder - Vælg dit primære medie og lær det at kende!
Øv dig og sæt tid af i kalenderen til at lave dit indhold. - Vær personlig!
Kend både egne og organisationens værdier og tal ud fra dem. Brug egne erfaringer, observationer, og dine egne tanker om emnerne! - Del viden!
Vær generøs med din viden, indsigter, erfaringer, der for alvor skaber værdi for dine følgere.
Fakta:
“Mennesker følger mennesker!
Brug tid på at skrive dine egne opslag, vær ægte, del ud af din viden, kommenter og interager med andre. Det belønnes af algoritmerne – og af os andre, der følger dig. Vi følger mennesker. Ikke brands ”
”Skab selv – del mindre!
Originalt indhold altid er bedre end at dele andres. Så hold fingrene fra DEL-knappen. Mange ledere deler organisationernes opslag på sociale medier, nemt og kvikt. Del i stedet med dine egne ord, hvad der sker, hvad du oplever, lærer og erfarer.
__________________________
Nysgerrig på hvordan digitalisering går i de fynske virksomheder? Læs Det fynske Vækstbarometer 2021 her