Nyheder • 18/05/2022

Digitalisering og e-handel skaber vækst i fynske virksomheder

Da Fynsk Erhverv tirsdag den 17. maj indtog scenen i Odense Sommerrevys telt stod programmet på fremtidens marked gennem digitale løsninger. I dagens anledning var der inviteret tre gæster, der under ledelse af moderator Julie Lindegaard  delte ud af deres oplevelser med online handel fra flere forskellige brancher.

Digitalisering blandt fynske virksomheder

En af de tre paneldeltagere var direktør for softwarehuset Hesehus, Lars Hedal, og han lagde ud med at give et positivt øjebliksbillede på den aktuelle situation.

“De fynske virksomheder har virkelig rykket på området for digital omstilling fra 2020 og frem til i dag,

og den fornemmelse understøttes af Fynsk Erhvervs vækstbarometer, hvor man kan se, at niveauet i det seneste år har været over landsgennemsnittet,” sagde Lars Hedal, der ikke mindst pegede på en øget modenhed hos virksomhederne som en væsentlig del af forklaringen på transformationen.

“Når vores kunder kom til os for 10-15 år siden, så skulle de have en pæn hjemmeside, og det kunne da være interessant, hvis der var mulighed for at drive handel den vej rundt. I dag kommer de samme virksomheder og siger, at de har en overordnet strategi om, at det primære salg skal vindes på den digitale handel. Der er ikke længere noget, der hedder en digital strategi – det er bare en strategi,” fortalte Lars Hedal.

Digitalisering skaber vækst

Hans pointer blev belyst af virksomheden Dinex, som var repræsenteret af e-commerce manager Stefan Dolleris. Dinex har gennem digitalisering mærket en stærkt øget vækst på et ellers konservativt marked for udstødningsprodukter og emissionssystemer til lastbiler og andre tunge køretøjer, og den succes skyldes ikke mindst, at Dolleris og hans kollegaer har fulgt kundernes ønsker.

“Det som fungerer i Danmark fungerer ikke nødvendigvis i Polen eller USA, og det har vi i særdeleshed set med vores digitale handel.

Vi har altid været tæt på vores kunder gennem vores salgskanaler, og nu har vi også tilføjet al den viden og statistik, som vi har kunnet få ind gennem de tilgængelige værktøjer, for at optimere på vores site, og det er en løbende proces, hvor vi hele tiden bliver klogere,” fortalte Stefan Dolleris, som kan understrege sine pointer med at virksomhedens e-handel har været med til at øge salget til eftermarkedet fra 300 millioner til næsten 550 millioner på under to år. 75 procent af det salg foregår nu gennem de elektroniske kanaler.

Kunden i centrum

På scenen stod også direktøren for BabySam A/S, Kenneth Nørgaard, der i 2019 fik sølv ved E-handelsprisen i kategorien “Bedste e-handelscase” for den løsning, som virksomheden har udviklet i fællesskab med Hesehus.

Ganske som Stefan Dolleris fortalte Kenneth Nørgaard om vigtigheden i at være opdateret omkring – og helst på forkant med – kundernes ønsker.

“Vores virksomhed er 50 år gammel, og var bygget op omkring 30 fysiske butikker. Da vi begyndte vores store rejse i 2015 var vi ikke i øjenhøjde med vores kunder, men i dag er vi meget bevidste om, at alle rejser begynder på nettet, og at vores kunder er superdigitale,” konstaterede Kenneth Nørgaard, der understregede hvorfor det var vigtigt for BabySam at flytte fokus online.

“Hele vores omsætning bygger på, at der fødes omkring 60.000 børn i Danmark årligt. Deres forældre er vores kunder indtil børnene er 2 år gamle, og når de får søskende, så køber forældrene ind for cirka det halve,” fortalte BabySam-direktøren, som på samme måde kunne præcisere, at virksomhedens kernekunde var en kvinde i sluttyverne og ti år frem.

“Det betyder også, at vi skal holde øje med tendenserne for de kvinder, som i dag er 22-24 år gamle, for det er dem, der kommer til at handle med os om et par år, og der ser vi ikke de andre mere,” lød det videre om virksomhedens strategi, der også har krævet en generel ændring af de ansattes mindset:

“Som mange andre detailvirksomheder havde vi engang en manual, der var flere tommer tyk, men i dag kan det stort set skrives sammen til en sætning: Vi løser vores kunders problemer,”

fortalte Kenneth Nørgård, som til stor morskab for publikum i teltet kunne berette, at hjælpen blandt andet havde inkluderet udretning af skæve gulve og udskiftning af ikke-knirkende hjul på barnevogne, hvor børnene led af kolik.

Den 19. maj 2022 vandt Hesehus A/S og Dinex Group E-handelsprisen 2022 for bedste e-handelscase.

_______________________

Nysgerrig på hvordan det går med digitalisering i de fynske virksomheder? Læs Det fynske Vækstbarometer 2021 her

Dystre toner og gode råd fra Topmødet 2022

Der er ingen grund til at være optimistisk omkring verdenssituationen. Men der er god grund til at handle på den. Til Fynsk ErhvervsTopmøde gik økonomiprofessor fra Aarhus Universitet Philipp Schröder på scenen for at give sit syn på verdens tilstand.

Helge Munk modtager Tietgenprisen 2022

Ved Fynsk ErhvervsTopmøde onsdag den 16. november fik Helge Munk under middagen overrakt Tietgenprisen.  Tietgenprisen, der er Fyns ypperste erhvervspris og har været uddelt hvert år siden 2005, tilfalder en visionær, fynsk erhvervsleder m/k, som har gjort sig særligt bemærket.

Ny satsning giver gladere kunder hos Micro Technic

Next Talent-projekt sikrer, at Micro Technics kunder bliver bedre informeret omkring igangværende projekter

Udfordringerne står i kø, mens vi venter på ny regering

Valgkampen er ovre, stemmerne talt op og de politiske sonderinger og forhandlinger om en ny regering er i gang. 16 fynske medlemmer af det nye folketing står klar til at tage fat, og der er nok at tage fat på, for udfordringerne står i kø. Der er sendt mange løfter afsted under valgkampen, og nu […]

Kriserne kan gøre dig til en bedre leder

Covid19, krigen i Ukraine og klimakrisen tvinger ledere til at uddelegere og handle hurtigere. Tina Moe gør os klogere til Fynsk ErhvervsTopmøde den 16. november, men kommer allerede her med nogle få, gode råd.

Vi er flyttet til Cortex Business Park

Vi er flyttet fra de historiske lokaler på Albani Torv 4 i Odense centrum til Cortex Business Park, Cortex Park Vest 4, st., Odense M. Du kan fortsat kontakte os på tlf.nr. 66 14 47 14 eller mail: info@fynskerhverv.dk.

FV22: Virksomhederne efterlyser handling og reformer

Valgkampen er ovre, stemmerne talt op og de politiske sonderinger og forhandlinger om en ny regering er gået i gang . Under valgkampen har vi adresseret de ønsker og behov, som det fynske erhvervsliv pegede på kort for valgudskrivelsen.  Og vi følger op på de udfordringer, der står i vejen for de fynske virksomheders udvikling […]

FV22: Ryd ud i bureaukratiet

De fynske virksomheder bruger for meget tid på at finde rundt i tunge bureaukratiske systemer og omfattende krav og reguleringer, og det opleves af mange som ’skudt langt over målet’ eller som spild af tid. Det viser en stikprøve kort før, at valget blev udskrevet den 5. oktober. Derfor efterlyser Fynsk Erhverv en målrettet indsats […]

FV22: Digital infrastruktur en forudsætning for vækst

Digitalisering, data og intelligente løsninger udvikler sig hurtigt og spiller en stadig større rolle for virksomhedernes indtjeningsevne og konkurrencekraft. Digitalisering er kort sagt en vækstdriver. Forudsætningen for at kunne profitere af de nyeste digitale teknologier er en mobil- og internetforbindelse i verdensklasse. Derfor er den digitale infrastruktur i dag at betragte som kritisk infrastruktur på […]