Nye partnervirksomheder

Nyheder • 18/05/2022

Digitalisering og e-handel skaber vækst i fynske virksomheder

Da Fynsk Erhverv tirsdag den 17. maj indtog scenen i Odense Sommerrevys telt stod programmet på fremtidens marked gennem digitale løsninger. I dagens anledning var der inviteret tre gæster, der under ledelse af moderator Julie Lindegaard  delte ud af deres oplevelser med online handel fra flere forskellige brancher.

Digitalisering blandt fynske virksomheder

En af de tre paneldeltagere var direktør for softwarehuset Hesehus, Lars Hedal, og han lagde ud med at give et positivt øjebliksbillede på den aktuelle situation.

“De fynske virksomheder har virkelig rykket på området for digital omstilling fra 2020 og frem til i dag,

og den fornemmelse understøttes af Fynsk Erhvervs vækstbarometer, hvor man kan se, at niveauet i det seneste år har været over landsgennemsnittet,” sagde Lars Hedal, der ikke mindst pegede på en øget modenhed hos virksomhederne som en væsentlig del af forklaringen på transformationen.

“Når vores kunder kom til os for 10-15 år siden, så skulle de have en pæn hjemmeside, og det kunne da være interessant, hvis der var mulighed for at drive handel den vej rundt. I dag kommer de samme virksomheder og siger, at de har en overordnet strategi om, at det primære salg skal vindes på den digitale handel. Der er ikke længere noget, der hedder en digital strategi – det er bare en strategi,” fortalte Lars Hedal.

Digitalisering skaber vækst

Hans pointer blev belyst af virksomheden Dinex, som var repræsenteret af e-commerce manager Stefan Dolleris. Dinex har gennem digitalisering mærket en stærkt øget vækst på et ellers konservativt marked for udstødningsprodukter og emissionssystemer til lastbiler og andre tunge køretøjer, og den succes skyldes ikke mindst, at Dolleris og hans kollegaer har fulgt kundernes ønsker.

“Det som fungerer i Danmark fungerer ikke nødvendigvis i Polen eller USA, og det har vi i særdeleshed set med vores digitale handel.

Vi har altid været tæt på vores kunder gennem vores salgskanaler, og nu har vi også tilføjet al den viden og statistik, som vi har kunnet få ind gennem de tilgængelige værktøjer, for at optimere på vores site, og det er en løbende proces, hvor vi hele tiden bliver klogere,” fortalte Stefan Dolleris, som kan understrege sine pointer med at virksomhedens e-handel har været med til at øge salget til eftermarkedet fra 300 millioner til næsten 550 millioner på under to år. 75 procent af det salg foregår nu gennem de elektroniske kanaler.

Kunden i centrum

På scenen stod også direktøren for BabySam A/S, Kenneth Nørgaard, der i 2019 fik sølv ved E-handelsprisen i kategorien “Bedste e-handelscase” for den løsning, som virksomheden har udviklet i fællesskab med Hesehus.

Ganske som Stefan Dolleris fortalte Kenneth Nørgaard om vigtigheden i at være opdateret omkring – og helst på forkant med – kundernes ønsker.

“Vores virksomhed er 50 år gammel, og var bygget op omkring 30 fysiske butikker. Da vi begyndte vores store rejse i 2015 var vi ikke i øjenhøjde med vores kunder, men i dag er vi meget bevidste om, at alle rejser begynder på nettet, og at vores kunder er superdigitale,” konstaterede Kenneth Nørgaard, der understregede hvorfor det var vigtigt for BabySam at flytte fokus online.

“Hele vores omsætning bygger på, at der fødes omkring 60.000 børn i Danmark årligt. Deres forældre er vores kunder indtil børnene er 2 år gamle, og når de får søskende, så køber forældrene ind for cirka det halve,” fortalte BabySam-direktøren, som på samme måde kunne præcisere, at virksomhedens kernekunde var en kvinde i sluttyverne og ti år frem.

“Det betyder også, at vi skal holde øje med tendenserne for de kvinder, som i dag er 22-24 år gamle, for det er dem, der kommer til at handle med os om et par år, og der ser vi ikke de andre mere,” lød det videre om virksomhedens strategi, der også har krævet en generel ændring af de ansattes mindset:

“Som mange andre detailvirksomheder havde vi engang en manual, der var flere tommer tyk, men i dag kan det stort set skrives sammen til en sætning: Vi løser vores kunders problemer,”

fortalte Kenneth Nørgård, som til stor morskab for publikum i teltet kunne berette, at hjælpen blandt andet havde inkluderet udretning af skæve gulve og udskiftning af ikke-knirkende hjul på barnevogne, hvor børnene led af kolik.

Den 19. maj 2022 vandt Hesehus A/S og Dinex Group E-handelsprisen 2022 for bedste e-handelscase.

_______________________

Nysgerrig på hvordan det går med digitalisering i de fynske virksomheder? Læs Det fynske Vækstbarometer 2021 her

Kloakmester: Man skal ikke frygte akademikerne

Den familieejede kloakmestervirksomhed R. Hansen & Søn kører på fjerde generation, og kan i år fejre 100-års jubilæum. Trods den lange historie er kloakmesteren alt andet end traditionel og gammeldags i sin tilgang til faget. Dels er Gitte Zimmermann en af meget få kvindelige kloakmestre i Danmark med egen virksomhed, dels er hun meget glad […]

Bliv klogere på Tyskland og lær det bedste vinområde i Tyskland at kende

De danske virksomheder har gode muligheder for at komme ind på det tyske marked. Ifølge virksomhedskonsulent, Sandra Neelmeyer, er der et stort potentiale indenfor digitale løsninger, hvor de skandinaviske lande er langt foran sammenlignet Tyskland.

Små skridt til stærke resultater ved øget fokus på ansvarlighed

I disse år stiger kravene til ansvarlighed, transparens og dokumentation for både store og små virksomheder. Derfor sætter Fynsk Erhverv og Lise Bendix fra STRONG SMALL STEPS fokus på emnet den 23. august. Vi har talt med Lise Bendix om bl.a. vigtigheden af at stille skarpt på ansvarlighed i virksomhederne.

Møde med transportministeren giver grund til optimisme på Fyn

Den fynske infrastruktur står højt på Fynsk Erhvervs politiske dagsorden. Derfor har vi netop været forbi transportminister Trine Bramsen for at sikre et fortsat stærkt fokus på de fynske vejprojekter og broafgifterne over Storebælt.

God sommer fra Fynsk Erhverv

Vi ønsker hele det fynske erhvervsliv en god sommer. Vi står selvfølgelig klar til at hjælpe dig på Albani Torv 4, 5000 Odense C. I juni, juli og august holder eksportkontoret åbent: Mandag til torsdag fra kl. 10-14 og fredag fra kl. 10-13. Vi står også klar til at hjælpe dig på tlf: 66 14 47 14 eller mail: info@fynskerhverv.dk og eksport@fynskerhverv.dk

Lederes tilstedeværelse på sociale medier er en vigtig opgave

Synlighed er vigtigt. Vi ved, at når kunderne skal vælge leverandør og produkter er kendskab vigtigt. Vi ved, at det er nemmere at tiltrække medarbejdere, når man har et stærkt brand. Men i 2022 er det ikke nok at virksomheden kommunikerer. Enhver leder i 2022 skal kommunikere – internt som eksternt. I artiklen kommer kommunikationsrådgiver Julie Lindegaard med en række gode råd til, hvordan du gør.

Tour de France-festen vil sætte sit tydelige præg på Fyn

Den 1. juli rammer det legendariske cykelløb Tour de France Danmark. På andendagen afsluttes etapen i Nyborg og tusindvis af fynboer kommer til at mærke den gule feber. Optakten mærker man særligt i hotelbranchen, hvor Nyborg nu melder fuldt booket og øvrige hoteller på Fyn følger trop.

Virksomheder skal slås for lærlingene

Der har i årenes løb været mange eksempler på, at lærlingene på erhvervsuddannelserne har måttet kigge langt efter lærepladser. I dag er problemet det modsatte, og ifølge Lars Bregnehøj, der er direktør på Syddansk Erhvervsskole, vil udfordringen for virksomhederne blive endnu mere markant i de kommende år.

Bæredygtig fynsk virksomhed med eksportdrømme

Den fynske virksomhed Biotrans Nordic tilbyder løsninger inden for håndtering og genanvendelse af organisk affald, og har i det seneste år haft en øget efterspørgsel på ca. 25 procent. Dermed er der for alvor gang i hjulene igen efter en ufrivillig opbremsning grundet Covid-19.