Nyheder • 18/05/2022

Digitalisering og e-handel skaber vækst i fynske virksomheder

Da Fynsk Erhverv tirsdag den 17. maj indtog scenen i Odense Sommerrevys telt stod programmet på fremtidens marked gennem digitale løsninger. I dagens anledning var der inviteret tre gæster, der under ledelse af moderator Julie Lindegaard  delte ud af deres oplevelser med online handel fra flere forskellige brancher.

Digitalisering blandt fynske virksomheder

En af de tre paneldeltagere var direktør for softwarehuset Hesehus, Lars Hedal, og han lagde ud med at give et positivt øjebliksbillede på den aktuelle situation.

“De fynske virksomheder har virkelig rykket på området for digital omstilling fra 2020 og frem til i dag,

og den fornemmelse understøttes af Fynsk Erhvervs vækstbarometer, hvor man kan se, at niveauet i det seneste år har været over landsgennemsnittet,” sagde Lars Hedal, der ikke mindst pegede på en øget modenhed hos virksomhederne som en væsentlig del af forklaringen på transformationen.

“Når vores kunder kom til os for 10-15 år siden, så skulle de have en pæn hjemmeside, og det kunne da være interessant, hvis der var mulighed for at drive handel den vej rundt. I dag kommer de samme virksomheder og siger, at de har en overordnet strategi om, at det primære salg skal vindes på den digitale handel. Der er ikke længere noget, der hedder en digital strategi – det er bare en strategi,” fortalte Lars Hedal.

Digitalisering skaber vækst

Hans pointer blev belyst af virksomheden Dinex, som var repræsenteret af e-commerce manager Stefan Dolleris. Dinex har gennem digitalisering mærket en stærkt øget vækst på et ellers konservativt marked for udstødningsprodukter og emissionssystemer til lastbiler og andre tunge køretøjer, og den succes skyldes ikke mindst, at Dolleris og hans kollegaer har fulgt kundernes ønsker.

“Det som fungerer i Danmark fungerer ikke nødvendigvis i Polen eller USA, og det har vi i særdeleshed set med vores digitale handel.

Vi har altid været tæt på vores kunder gennem vores salgskanaler, og nu har vi også tilføjet al den viden og statistik, som vi har kunnet få ind gennem de tilgængelige værktøjer, for at optimere på vores site, og det er en løbende proces, hvor vi hele tiden bliver klogere,” fortalte Stefan Dolleris, som kan understrege sine pointer med at virksomhedens e-handel har været med til at øge salget til eftermarkedet fra 300 millioner til næsten 550 millioner på under to år. 75 procent af det salg foregår nu gennem de elektroniske kanaler.

Kunden i centrum

På scenen stod også direktøren for BabySam A/S, Kenneth Nørgaard, der i 2019 fik sølv ved E-handelsprisen i kategorien “Bedste e-handelscase” for den løsning, som virksomheden har udviklet i fællesskab med Hesehus.

Ganske som Stefan Dolleris fortalte Kenneth Nørgaard om vigtigheden i at være opdateret omkring – og helst på forkant med – kundernes ønsker.

“Vores virksomhed er 50 år gammel, og var bygget op omkring 30 fysiske butikker. Da vi begyndte vores store rejse i 2015 var vi ikke i øjenhøjde med vores kunder, men i dag er vi meget bevidste om, at alle rejser begynder på nettet, og at vores kunder er superdigitale,” konstaterede Kenneth Nørgaard, der understregede hvorfor det var vigtigt for BabySam at flytte fokus online.

“Hele vores omsætning bygger på, at der fødes omkring 60.000 børn i Danmark årligt. Deres forældre er vores kunder indtil børnene er 2 år gamle, og når de får søskende, så køber forældrene ind for cirka det halve,” fortalte BabySam-direktøren, som på samme måde kunne præcisere, at virksomhedens kernekunde var en kvinde i sluttyverne og ti år frem.

“Det betyder også, at vi skal holde øje med tendenserne for de kvinder, som i dag er 22-24 år gamle, for det er dem, der kommer til at handle med os om et par år, og der ser vi ikke de andre mere,” lød det videre om virksomhedens strategi, der også har krævet en generel ændring af de ansattes mindset:

“Som mange andre detailvirksomheder havde vi engang en manual, der var flere tommer tyk, men i dag kan det stort set skrives sammen til en sætning: Vi løser vores kunders problemer,”

fortalte Kenneth Nørgård, som til stor morskab for publikum i teltet kunne berette, at hjælpen blandt andet havde inkluderet udretning af skæve gulve og udskiftning af ikke-knirkende hjul på barnevogne, hvor børnene led af kolik.

Den 19. maj 2022 vandt Hesehus A/S og Dinex Group E-handelsprisen 2022 for bedste e-handelscase.

_______________________

Nysgerrig på hvordan det går med digitalisering i de fynske virksomheder? Læs Det fynske Vækstbarometer 2021 her

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.