Nyheder • 26/08/2015

Kommuner har fordoblet erhvervsindsatsen siden 2007

De danske kommuner brugte i 2014 næsten dobbelt så mange ressourcer på forskellige former for erhvervsfremme, end de gjorde i 2007. De øgede ressourcer er et tegn på en generel opprioritering af erhvervslivets kommunale rammevilkår og Fynsk Erhverv er positiv over for denne udvikling, som genkendes  i de fynske kommuner.

I 2007 brugte de danske kommuner 556 millioner kroner på forskellige vækstfremmende tiltag. I 2014 var det beløb steget til 959 millioner kroner – altså næsten en fordobling. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som Kommunernes Landsforening har indsamlet.

Kommunernes Landsforening har bedt Niels Milling, underdirektør i afdelingen for regional erhvervsudvikling hos Dansk Erhverv kommentere på disse tal. Han mener, at de øgede ressourcer er tegn på en generel udvikling, hvor erhvervslivets vilkår i højere grad har kommunalpolitikernes fokus.

– Der er ingen tvivl om, at kommunerne i dag på både det politiske og administrative plan er langt mere opmærksomme på erhvervslivets betydning. Derfor tildeler de også mere opmærksomhed og flere finansielle ressourcer til området, siger Niels Milling til KL.

Kommunerne er vigtige
Fynsk Erhverv har fulgt denne udvikling gennem årene og ikke mindst finanskrisen og den deraf afledte  øgede arbejdsløshed har givet en langt større erkendelse af virksomhedernes betydning for samfundsudviklingen og den kommunale økonomi.  Fynsk Erhverv oplever idag stor lydhørhed og velvilje, når Fynsk Erhverv går i dialog  med kommunerne om erhvervslivets ønsker og behov.

I den offentlige debat undervurderes det ofte, hvor stor indflydelse kommunerne har på erhvervslivets rammevilkår og deraf følgende vækstbetingelser. Så det er helt klart en positiv udvikling, at kommunerne har skærpet fokus på erhvervslivet, fortæller Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv, og fortsætter:

– Men det er vigtigt for os at påpege, at flere penge ikke gør det alene.  En åben servicekultur, der sætter den enkelte virksomhed i centrum og indebærer et minimum af bureaukrati, er et spørgsmål om fokuseret ledelse og fælles værdier i den offentlige forvaltning. Èn indgang til kommunen og en koordineret sagsbehandling af virksomhedernes henvendelser, der sikrer parallel sagsbehandling hos forskellige myndigheder/fagområder samtidigt, understøtter  virksomhederne i deres udvikling og vækst, og det er tiltag, som alle kommuner kan implementere uden store omkostninger.

“Det er vigtigt for os at påpege, at flere penge ikke gør det alene.  En åben servicekultur, der sætter den enkelte virksomhed i centrum og indebærer et minimum af bureaukrati, er et spørgsmål om fokuseret ledelse og fælles værdier i den offentlige forvaltning.”

– Fynsk Erhvervs seneste medlemsundersøgelse viser, at de fynske virksomheder har positive forventninger til såvel øget omsætning, indtjening, beskæftigelse og investeringer i de kommende 2-5 år. Her skal kommunerne vise sig at være dygtige medspillere – og ikke utilsigtet komme til at bremse den gunstige udvikling, slutter Jytte Reinholdt.

Fynsk Erhverv har netop taget initiativ til at nedsætte en byrdekommission bestående af repræsentanter for erhvervslivet, som kender til den daglige drift af en virksomhed.  Byrdekommissionen skal konkretisere de økonomiske og administrative byrder, der i dagligdagen opleves som en belastning. Resultatet af dette arbejde vil Fynsk Erhverv forelægge de ansvarlige myndigheder og beslutningstagere med henblik på at få lettet disse byrder.

Størst fokus på turisme og Erhvervsservice og iværksætteri 
Det er særligt på områderne ‘Turisme’ og ‘Erhvervsservice og iværksætteri’, at kommunerne anvender flere ressourcer i dag end for otte år siden. ‘Turisme’ og ‘Erhvervsservice og iværksætteri’ er de to klart største udgiftsposter på kommunernes budgetter til erhvervsfremme.

Både i de fynske kommuner og i Region Syddanmark er tendensen den samme som på landsplan. Tallene skal dog læses med det forbehold, at ikke alle kommuner opgør deres udgifter på samme måde

Kommunale udgifter

 

 

3-2-1 Erhverv: “Jeg er ikke Morten – jeg er Torsten”

Hvad gør du, når du overtager ledelsen efter en institution? Den tidligere landsholdsspiller og nuværende formand for Dansk Håndbold, Torsten Laen, har det første svar klar: Dan dit eget billede – og vær ikke bange for at stå i det uvisse.

Jacob Petz: Salgsledere skal måle mindre på fortiden og mere på fremtiden

De fleste virksomheder følger omsætning, pipeline, hitrate og ordreindgang tæt. Men hvis salgsledelsen kun interesserer sig for resultaterne, risikerer den at overse det, der skaber dem.

International gymnasieuddannelse i Odense styrker Fyns muligheder for at tiltrække global arbejdskraft

Når Nyborg Gymnasium i 2027 åbner en ny IB-afdeling i Odense, er det ikke kun en gevinst for kommende elever og familier. Det er også et vigtigt skridt for det fynske erhvervsliv, som i stigende grad konkurrerer internationalt om kvalificeret arbejdskraft. Den nye afdeling placeres tæt ved Odense Banegård, hvilket gør tilbuddet let tilgængeligt for […]

Virksomheder får nye perspektiver på HR gennem Fynsk Erhverv-forløb

Nye generationer, længere arbejdsliv og kamp om kvalificerede medarbejdere får HR til at fylde mere i virksomhederne. Fynsk Erhverv-forløb skal bringe akademikernes kompetencer tættere på de opgaver.

Fyn må ikke miste troen på fremtiden

Fyn må ikke miste troen på fremtiden. Der er ingen tvivl om, at mange lige nu følger udviklingen på Fyn med stor alvor. Historierne om Vestas’ nedskæringer på Lindø og Novo Nordisks beslutning om at trække i bremserne i Odense giver grund til bekymring. Ikke kun på grund af arbejdspladserne her og nu – men fordi de minder os om, hvor hurtigt verden omkring os kan ændre sig.

Velatir vil gøre Odense til afsæt for europæisk AI-vækst

Da Velatir meldte sig ind i Fynsk Erhverv, handlede det ikke kun om at blive en del af endnu et netværk. For den odenseanske softwarevirksomhed er medlemskabet også en mulighed for at komme tættere på det fynske erhvervsliv og bruge sin egen viden om kunstig intelligens, teknologi og digital sikkerhed i en lokal sammenhæng. Virksomheden […]

AI binder design og forretning sammen i JABS Group

Når Fynsk Erhverv og Hesehus 28. maj afholder Den Fynske E-handelskonference, bliver AI og digital transformation sat ind i en konkret forretningsmæssig ramme. Arrangementet samler beslutningstagere, digitale ledere og e-handelsprofessionelle til en formiddag med cases, keynote, paneldebat og netværk om, hvordan nye teknologier kan skabe reel værdi i virksomhedernes hverdag.

Startups skal have bedre rammer på Fyn

Fyn har gode muligheder for at skabe stærke startups, men der mangler stadig kapital, kommerciel erfaring og tættere adgang til de første kunder. Det mener Lisbeth Chawes, techleder, investor, bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv og CEO i softwarevirksomheden Finari.dk. Det fortæller hun i podcasten 3-2-1 Erhverv, hvor hun mødes med Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk Erhverv, […]

Fynsk Erhverv og Fynske Bank samler netværk i Masterclass

Da Fynsk Erhverv og Fynske Bank samlede virksomheder til Fynske Masterclass med militærpsykolog Anders Kjærgaard, skete det som en del af Fynsk Erhvervs Topmøde på Frederik VI’s Hotel. Her blev deltagerne præsenteret for erfaringer fra ekstreme miljøer, men også for pointer, der rammer direkte ind i en travl ledelseshverdag. For Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk […]