Nyheder • 10/12/2014

Fynsk reklamesucces: Idéen fik jeg på et kursus i Fynsk Erhverv

Liathansen reklame aps er nyt medlem af Fynsk Erhverv, og det var netop i Fynsk Erhverv, idéen om at grundlægge et reklamebureau opstod, forklarer ejer og direktør Liat Hansen, som virksomheden er opkaldt efter.

Liathansen reklame er et godt 11 år gammelt reklamebureau i Odense med otte ansatte – og det unge firma er nyt medlem af Fynsk Erhverv. Bureauet er opkaldt efter grundlægger og direktør, Liat Hansen, som fortæller, at hele idéen bag virksomheden faktisk stammer fra et kursus, hun var til i Fynsk Erhverv.

– En veninde havde lokket mig til at følge med hende til et iværksætterkursus i Fynsk Erhverv. Hun havde planer om at starte et galleri af en slags, mens jeg ikke engang havde tænkt tanken om at starte noget selv. Men da så kursuslederen spurgte mig ind til, hvordan jeg ville starte en virksomhed op, hvis jeg selv kunne bestemme, så røg der simpelthen en klar forretningsplan ud af munden på mig, så jeg må ubevidst have gået og grublet over det, siger Liat Hansen.

Hun er oprindeligt fra trykkeribranchen og var ansat i det nu hedengangne Scanad Udviklingsbureau, da idéen om at starte selv dukkede op på et Fynsk Erhverv-kursus.

– Jeg fik en kassekredit på 15.000 kr. i banken til at starte selv, og så skrev jeg rundt til præcis 40 potentielle kunder, hvoraf 38 sagde ja, da jeg bagefter ringede og spurgte, om de ville have lavet nogle reklamer hos mig. Så det var faktisk en succes lige fra starten. Det skal dog siges, at det efterfølgende ikke var alle de, der sagde ja i telefonen, der rent faktisk blev kunder, fortæller Liat Hansen.

Det fynske bureau har lavet markedsføringsarbejde for en lang række kendte både danske og internationale brands, som feks. Unilever, Dove, Rynkeby, Erhvervsakademiet Lillebælt, Merrild, Pickwick og Knorr, for at nævne nogle stykker.

Fleksibilitet, kvalitet og pris …
Liat Hansen tror selv, at bureauets succes skyldes en blanding af flere faktorer: At bureauets størrelse gør, de kan være meget fleksible og rykke hurtigt på en kundes ønsker, at bureauet kun har dygtige medarbejdere, der konsekvent leverer kvalitetsprodukter, og endelig at de er billigere end deres større konkurrenter.

– Der er ofte mange fordyrende processer forbundet med at vælge et af de store, kendte reklamebureauer, men kvaliteten er ikke nødvendigvis bedre, og det er der rigtig mange, som godt ved. Hos os taler vi allesammen meget uformelt og uprætentiøst om vores idéer, og vi sidder helt konkret også meget tæt på hinanden og kan hurtigt komme med input. Det tror vi, er med til at skærme os mod de store kreative katastrofer.

– Vi har kunder fra hele landet og også enkelte fra udlandet, og de har typisk ikke lyst til at give dobbelt så meget eller mere for et produkt, bare fordi det kommer fra et stort bureau, siger Liat Hansen og fortsætter:

– Mine evner og vores ansattes evner er jo nøjagtig de samme, om vi sidder her eller i et stort, kendt bureau, men vi kan gøre tingene billigere og mere fleksibelt her.

Fyn for alvor
Liat Hansen Reklame vandt Salgs- & Reklameforeningens ‘Monty’-pris i år. Den gives til en person i reklamebranchen, som har gjort noget ekstraordinært for branchen og for Fyn – som har været et forbillede i kraft af sine gode samarbejdsevner og vilje til at dele viden og kunnen.

Salgs- & Reklameforeningen er oprettet i Odense i 1942 og er den eneste tilbageværende af sin slags i Danmark, og den er måske et meget godt billede på både de fynske styrker og de fynske udfordringer.

– Det er vist særligt fynsk, at der er så godt sammenhold og samarbejde i min branche her på øen, fortæller Liat Hansen, og slutter:

– Vores største udfordring er  til gengæld nok, at der stadig er mange, der ser os som lidt hyggelige og provinsielle. Særligt i reklamebranchen, men også generelt. Der håber jeg, at også Fynsk Erhverv kan være med til at løfte fortællingen om, at selvom vi taler med en charmerende dialekt, så leverer vi altså på et mindst lige så højt niveau som vores konkurrenter fra både øst og vest.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]