Nyheder • 07/04/2017

Fynsk Erhverv-mærkesag på den nationale dagsorden

Storebæltsafgifterne var et af de centrale temaer i formandens beretning, da Fynsk Erhverv holdt sin ordinære generalforsamling den 30. marts. Se eller gense indslag på TV 2/Fyn, hvor både formand Jørgen Dirksen og direktør på Egeskov Henrik Neelmeyer interviewes om broafgifternes negative effekter på fynsk erhvervsliv og turisme.

Igennem de seneste år har Fynsk Erhverv kæmpet hårdt for at få broafgifterne sat på den politiske agenda. Det skyldes primært, fordi de høje broafgifter udgør en reel vækstbarriere. Mange virksomheder vil gerne byde på opgaver på den anden side Storebælt men afholder sig fra det, fordi det er forbundet med ekstra omkostninger og dermed lavere indtjening. Og mange medarbejdere og specialister vil gerne søge nye udfordringer på den anden side bæltet, men holder sig tilbage på grund af broafgifterne.

Derfor var det også endnu et afgørende skridt i den rigtige retning, da Fynsk Erhverv kort før jul præsenterede den tidligere topchef fra bl.a. Toms, Jesper E. Møller, som formand for den nationale Storebæltskomité.

Jesper E. Møller, der også er formand for bestyrelsen i Brøndby IF, ankom til Fynsk ErhvervsTopmøde sent på aftenen direkte fra Brøndbys generalforsamling, og de 140 fremmødte fik fornøjelse af en særdeles veloplagt komité-formand i topform.  Han gjorde det klart, at målet er først og fremmest at få reduceret broafgifterne over Storebælt med 25% for alle trafikanter. Derefter går strategien ud på at få gjort det gratis at køre over Storebæltsforbindelsen. Derved kan vi se frem til at høste de samfundsøkonomiske gevinster og udnytte de åbenlyse muligheder for at skabe endnu mere udvikling og vækst, som Storebæltsforbindelsen åbner mulighed for.

Formanden for Storebæltskomitéen fremhævede også en anden Fynsk Erhverv-mærkesag, den fynske motorvej, hvor han ser et naturligt samarbejde:

– Selvom broafgifterne står højt på dagsordenen, så er der jo ingen tvivl om, at I også trænger til at få udvidet den fynske motorvej, sagde Jesper E. Møller.  Og jeg synes faktisk, at disse to sager går fint hånd-i-hånd, da de ikke skal betales af samme kasse.  Derimod er begge anliggender ubetinget af national interesse.

Jesper E. Møller er en meget erfaren erhvervsmand med god fornemmelse for politisk indflydelse og resultater.  Efter møde med transportminister Ole Birk Olesen tidligere på året kunne formand Jørgen Dirksen i sin beretning således referere til en klar opfordring fra ministeren til at presse på for de 25%.

TV 2/Fyn interviewede undervejs Jørgen Dirksen, formand i Fynsk Erhverv, og Henrik Neelmeyer, direktør på Egeskov, om broafgifternes negative effekt på såvel erhverslivet som turismen på Fyn. Du kan se begge indslag her:

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.