Nyheder • 04/02/2015

Fem skarpe til direktøren: Martin Nørholm Baltser – Middelfart Sparekasse

Fynsk Erhverv har stillet fem skarpe spørgsmål til adm. direktør for den prisvindende arbejdsplads, Middelfart Sparekasse, Martin Baltser.

Martin Baltser er adm. direktør for Middelfart Sparekasse, som er blandt de få danske banker, der i de senere år har åbnet nye filialer. Vi har stillet ham fem skarpe spørgsmål.

Arbejder I målrettet med vækst i jeres virksomhed? Hvordan?

– I Sparekassen arbejder vi med en strategi, vi betegner ‘Den Gyldne Middelvej’. Det er en strategi med fokus på kontrolleret vækst. Det har blandt andet medført, at Sparekassen har åbnet fem filialer inden for det sidste halvandet år. Filialerne er åbnet på baggrund af henvendelser fra medarbejdere udefra – medarbejdere, der er tiltrukket af den særlige måde, Middelfart Sparekasse har valgt at drive pengeinstitut på. De fem senest åbnede filialer har sammen med de øvrige 11 filialer medført, at Sparekassen i både 2013 og 2014 har formået at skabe en nettokundetilgang på mere end 10 procent, har ansat 80 nye medarbejdere og for 2014 kunne levere et resultat på 75 mio. kr. før skat.

Arbejder I målrettet med innovation i jeres virksomhed? 

– Middelfart Sparekasse adskiller sig ikke fra andre pengeinstitutter i forhold til udbuddet af produkter eller priser. Pengeinstitutter er ret ens på det område, og en produktnyhed kopieres lynhurtigt. Derimod har Sparekassen erkendt, at nøglen til succes hviler på medarbejdernes skuldre. Middelfart Sparekasse har formået at skabe et stærkt image med afsæt i et mangeårigt arbejde med medarbejderudvikling, et arbejde, Middelfart_Sparekasse_logoder har resulteret i en kåring som Danmarks bedste arbejdsplads hele tre gange.  Tilfredse medarbejdere er et middel til at opnå visionen om at blive bedst til kunder.  Jeg er overbevist om, at den tillid, vi viser medarbejderne i Middelfart Sparekasse, bliver omsat til god kundeservice, og mens det er relativt nemt at kopiere et produkt eller matche en pris, så er Sparekassens kultur opbygget gennem mere end 30 år og lader sig ikke sådan lige kopiere udtaler Martin Baltser.

Hvad er jeres virksomheds største udfordringer lige nu?

– I lighed med resten af den finansielle sektor er det en udfordring for Middelfart Sparekasse, at finanskrisen har været med til at definere en ny virkelighed. En virkelighed, hvor det meget lave renteniveau i kombination med en generel tilbageholdenhed fra forbrugerne i forhold til at låne penge giver pengeinstitutterne udfordringer i forhold til indtjeningen. Når vi alligevel lykkedes at skabe vækst på toplinjen i Sparekassen, er det især på grund af de mange nye kunder, der vælger Sparekassen.

Hvad er den største fordel ved at drive virksomhed på Fyn?

– Middelfart Sparekasse er etableret som et fynsk pengeinstitut for mere end 160 år siden, og vi har vores hovedsæde i Middelfart. Vi driver en væsentlig del af vores virksomhed på Fyn, hvor vi finder rigtig gode muligheder for finansiering af private kunders lånebehov og mindre og mellemstore virksomheders investeringsbehov.

Hvad er det vigtigste, en virksomhed skal gøre for at få varig succes?

– De nøgleord, jeg hæfter mig ved i forhold til Sparekassens succes og vores evne til at skabe succes på den lange bane, er kontinuitet, transparens og som nævnt tillid. En kultur som Sparekassens skabes ikke ”over night”. Det er et resultat af et mangeårigt arbejde med udvikling af hele organisationen, og det er et arbejde, der til stadighed foregår, så vi er gearet til at udnytte fremtidens muligheder. I en verden, hvor konkurrenten kun er en googlesøgning og et klik væk, er det en forudsætning, at vi som pengeinstitut opfører os ordentligt, leverer en god kundeservice og imødekommer kundernes behov.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.