Nyheder • 04/02/2015

Fem skarpe til direktøren: Martin Nørholm Baltser – Middelfart Sparekasse

Fynsk Erhverv har stillet fem skarpe spørgsmål til adm. direktør for den prisvindende arbejdsplads, Middelfart Sparekasse, Martin Baltser.

Martin Baltser er adm. direktør for Middelfart Sparekasse, som er blandt de få danske banker, der i de senere år har åbnet nye filialer. Vi har stillet ham fem skarpe spørgsmål.

Arbejder I målrettet med vækst i jeres virksomhed? Hvordan?

– I Sparekassen arbejder vi med en strategi, vi betegner ‘Den Gyldne Middelvej’. Det er en strategi med fokus på kontrolleret vækst. Det har blandt andet medført, at Sparekassen har åbnet fem filialer inden for det sidste halvandet år. Filialerne er åbnet på baggrund af henvendelser fra medarbejdere udefra – medarbejdere, der er tiltrukket af den særlige måde, Middelfart Sparekasse har valgt at drive pengeinstitut på. De fem senest åbnede filialer har sammen med de øvrige 11 filialer medført, at Sparekassen i både 2013 og 2014 har formået at skabe en nettokundetilgang på mere end 10 procent, har ansat 80 nye medarbejdere og for 2014 kunne levere et resultat på 75 mio. kr. før skat.

Arbejder I målrettet med innovation i jeres virksomhed? 

– Middelfart Sparekasse adskiller sig ikke fra andre pengeinstitutter i forhold til udbuddet af produkter eller priser. Pengeinstitutter er ret ens på det område, og en produktnyhed kopieres lynhurtigt. Derimod har Sparekassen erkendt, at nøglen til succes hviler på medarbejdernes skuldre. Middelfart Sparekasse har formået at skabe et stærkt image med afsæt i et mangeårigt arbejde med medarbejderudvikling, et arbejde, Middelfart_Sparekasse_logoder har resulteret i en kåring som Danmarks bedste arbejdsplads hele tre gange.  Tilfredse medarbejdere er et middel til at opnå visionen om at blive bedst til kunder.  Jeg er overbevist om, at den tillid, vi viser medarbejderne i Middelfart Sparekasse, bliver omsat til god kundeservice, og mens det er relativt nemt at kopiere et produkt eller matche en pris, så er Sparekassens kultur opbygget gennem mere end 30 år og lader sig ikke sådan lige kopiere udtaler Martin Baltser.

Hvad er jeres virksomheds største udfordringer lige nu?

– I lighed med resten af den finansielle sektor er det en udfordring for Middelfart Sparekasse, at finanskrisen har været med til at definere en ny virkelighed. En virkelighed, hvor det meget lave renteniveau i kombination med en generel tilbageholdenhed fra forbrugerne i forhold til at låne penge giver pengeinstitutterne udfordringer i forhold til indtjeningen. Når vi alligevel lykkedes at skabe vækst på toplinjen i Sparekassen, er det især på grund af de mange nye kunder, der vælger Sparekassen.

Hvad er den største fordel ved at drive virksomhed på Fyn?

– Middelfart Sparekasse er etableret som et fynsk pengeinstitut for mere end 160 år siden, og vi har vores hovedsæde i Middelfart. Vi driver en væsentlig del af vores virksomhed på Fyn, hvor vi finder rigtig gode muligheder for finansiering af private kunders lånebehov og mindre og mellemstore virksomheders investeringsbehov.

Hvad er det vigtigste, en virksomhed skal gøre for at få varig succes?

– De nøgleord, jeg hæfter mig ved i forhold til Sparekassens succes og vores evne til at skabe succes på den lange bane, er kontinuitet, transparens og som nævnt tillid. En kultur som Sparekassens skabes ikke ”over night”. Det er et resultat af et mangeårigt arbejde med udvikling af hele organisationen, og det er et arbejde, der til stadighed foregår, så vi er gearet til at udnytte fremtidens muligheder. I en verden, hvor konkurrenten kun er en googlesøgning og et klik væk, er det en forudsætning, at vi som pengeinstitut opfører os ordentligt, leverer en god kundeservice og imødekommer kundernes behov.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen