Nyheder • 04/02/2015

Fem skarpe til direktøren: Martin Nørholm Baltser – Middelfart Sparekasse

Fynsk Erhverv har stillet fem skarpe spørgsmål til adm. direktør for den prisvindende arbejdsplads, Middelfart Sparekasse, Martin Baltser.

Martin Baltser er adm. direktør for Middelfart Sparekasse, som er blandt de få danske banker, der i de senere år har åbnet nye filialer. Vi har stillet ham fem skarpe spørgsmål.

Arbejder I målrettet med vækst i jeres virksomhed? Hvordan?

– I Sparekassen arbejder vi med en strategi, vi betegner ‘Den Gyldne Middelvej’. Det er en strategi med fokus på kontrolleret vækst. Det har blandt andet medført, at Sparekassen har åbnet fem filialer inden for det sidste halvandet år. Filialerne er åbnet på baggrund af henvendelser fra medarbejdere udefra – medarbejdere, der er tiltrukket af den særlige måde, Middelfart Sparekasse har valgt at drive pengeinstitut på. De fem senest åbnede filialer har sammen med de øvrige 11 filialer medført, at Sparekassen i både 2013 og 2014 har formået at skabe en nettokundetilgang på mere end 10 procent, har ansat 80 nye medarbejdere og for 2014 kunne levere et resultat på 75 mio. kr. før skat.

Arbejder I målrettet med innovation i jeres virksomhed? 

– Middelfart Sparekasse adskiller sig ikke fra andre pengeinstitutter i forhold til udbuddet af produkter eller priser. Pengeinstitutter er ret ens på det område, og en produktnyhed kopieres lynhurtigt. Derimod har Sparekassen erkendt, at nøglen til succes hviler på medarbejdernes skuldre. Middelfart Sparekasse har formået at skabe et stærkt image med afsæt i et mangeårigt arbejde med medarbejderudvikling, et arbejde, Middelfart_Sparekasse_logoder har resulteret i en kåring som Danmarks bedste arbejdsplads hele tre gange.  Tilfredse medarbejdere er et middel til at opnå visionen om at blive bedst til kunder.  Jeg er overbevist om, at den tillid, vi viser medarbejderne i Middelfart Sparekasse, bliver omsat til god kundeservice, og mens det er relativt nemt at kopiere et produkt eller matche en pris, så er Sparekassens kultur opbygget gennem mere end 30 år og lader sig ikke sådan lige kopiere udtaler Martin Baltser.

Hvad er jeres virksomheds største udfordringer lige nu?

– I lighed med resten af den finansielle sektor er det en udfordring for Middelfart Sparekasse, at finanskrisen har været med til at definere en ny virkelighed. En virkelighed, hvor det meget lave renteniveau i kombination med en generel tilbageholdenhed fra forbrugerne i forhold til at låne penge giver pengeinstitutterne udfordringer i forhold til indtjeningen. Når vi alligevel lykkedes at skabe vækst på toplinjen i Sparekassen, er det især på grund af de mange nye kunder, der vælger Sparekassen.

Hvad er den største fordel ved at drive virksomhed på Fyn?

– Middelfart Sparekasse er etableret som et fynsk pengeinstitut for mere end 160 år siden, og vi har vores hovedsæde i Middelfart. Vi driver en væsentlig del af vores virksomhed på Fyn, hvor vi finder rigtig gode muligheder for finansiering af private kunders lånebehov og mindre og mellemstore virksomheders investeringsbehov.

Hvad er det vigtigste, en virksomhed skal gøre for at få varig succes?

– De nøgleord, jeg hæfter mig ved i forhold til Sparekassens succes og vores evne til at skabe succes på den lange bane, er kontinuitet, transparens og som nævnt tillid. En kultur som Sparekassens skabes ikke ”over night”. Det er et resultat af et mangeårigt arbejde med udvikling af hele organisationen, og det er et arbejde, der til stadighed foregår, så vi er gearet til at udnytte fremtidens muligheder. I en verden, hvor konkurrenten kun er en googlesøgning og et klik væk, er det en forudsætning, at vi som pengeinstitut opfører os ordentligt, leverer en god kundeservice og imødekommer kundernes behov.

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.