Nyheder • 11/01/2021

En handelsaftale mellem EU og UK er en realitet – muligt, men besværligt

UK og EU-medlemslandene indgik d. 24. december en ny handelsaftale. Som et andet julemirakel er et no-deal mareridt undgået, ligeledes de økonomiske konsekvenser, dette ville have medført.

Se overblik og den endelige aftale her
Kommissionen har lagt et overblik over aftalen tilgængelig, her og den endelige aftale kan findes her.

Øgede administrative krav
Handelsaftalen sikrer, at varerne fremover frit kan krydse grænserne. Der er således ingen toldmure, tariffer eller kvoter på de handlende varer mellem EU og UK. Det er vel at mærke, hvis produktet har oprindelse inden for handelszonen. Dette kræver dokumentation – et oprindelsescertifikat – som kan rekvireres på Fynsk Erhvervs eksportkontor.

De øgede administrative krav rammer også salg af tjenesteydelser, som er blevet besværliggjort. Grundlæggende gælder det, at en sektor er åben for europæiske tjenesteydelser som for britiske tjenesteydelser – altså på samme vilkår. Aftalen giver dog både EU og UK mulighed for at sætte egne betingelser for leverancen af tjenesteydelser. Derfor anbefaler Fynsk Erhverv at holde øje med fremtidige ændringer i regler og procedurer ved adgang til det britiske marked.

Danske virksomheder skal ligeledes være klar over, at der ikke længere sker en automatisk anerkendelse af personers kvalifikationer. Dermed bliver det vanskeligere for danske virksomheders ansatte at rejse ind i UK for at løse opgaver, da deres kvalifikationer skal godkendes af britiske myndigheder. Ydermere, hvis virksomheden medbringer udstyr, værktøj, mm., til levering af en midlertidig tjenesteydelse i UK, anbefaler vi, at I anskaffer et ATA-carnet for at undgå indfortoldning af medbragte udstyr. Dette hjælper vi også gerne med på Fynsk Erhvervs eksportkontor.

Fynsk Erhverv hjælper med eksportdokumenterne – både fysisk og digitalt
Fynsk Erhverv betjener hver dag fynske virksomheder med oprindelsescertifikater, ATA-carneter, eller legaliseringer i forbindelse med eksport til 3. lande. Vi er således også klar til at hjælpe med digitale eller fysiske eksportdokumenter til UK. Eksportdokumenterne kan bestilles, afsendes eller afhentes fra Fynsk Erhvervs eksportkontor, Albani Torv 4 i Odense Centrum.

Fynsk Erhverv opfordrer til at holde sig opdateret hos relevante parter, f.eks. Dansk Erhverv, Virksomhedsguiden, Udenrigsministeriet og at kontakte Fynsk Erhvervs eksportkontor, ved spørgsmål, eller udstedelse af eksportdokumenter.

Fynsk Erhvervs Eksportkontor

Kontakt: Ulla Spinty-Mossin, handelssekretær
Telefon: 66144714
Mail: eksport@fynskerhverv.dk

Åbningstider:
Mandag til torsdag: kl. 10.00 til kl. 14.00
Fredag: kl. 10.00 til kl. 13.00
Eller efter aftale.

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.