Nyheder • 19/05/2016

Digital Odense 16: “Alle virksomheder er servicevirksomheder”

I samarbejde med Fynsk Erhverv, Odense&Co, Technology Denmark, JFM Academy og SDU Cortex Lab afholdt Experticon d. 12. maj konferencen Digital Odense 16. De fremmødte kunne bl.a. høre grundlæggeren af Just-Eat.com, Jesper Buch, Christiane Vejlø fra Elektronista, Youtube’eren Rasmus Brohave, head of Mobile Pay i Danske Bank, Mark Wraa-Hansen, CEO i Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener, marketing director i Lego Future Labs, David Gram, Industry Manager hos Google, Mathias Tao Agger Linnemann og mange andre inspirerende talere.

Digital Odense 16 havde, som navnet antyder, digitalisering som tema, og den teknologi, digitaliseringen introducerer som både mulighed og udfordring, var på den ene eller anden måde hovedemnet hos alle dagens oplægsholdere.

Christiane Vejløe fortalte f. eks. om digitale trends, der har potentiale til at blive store i den nære fremtid: som augmented reality og idéen om at leje i stedet for at eje.

– Teknologien bliver nødt til at tilpasse sig brugeren; ikke den anden vej rundt. Og så bliver alle virksomheder nødt til at indse, at de er servicevirksomheder. En dårlig oplevelse i et hvilket som helst led i en virksomhed kan i dag sprede sig over de sociale medier lynhurtigt. Omvendt kan særskilt gode oplevelser også sprede sig af sig selv. Som da Interflora UK opsnappede på et socialt medie, at en kunde havde haft en virkelig dårlig dag og sendte hende en buket blomster. Det blev hurtigt delt vidt og bredt og skabte markedsføringsværdi, som det havde været svært at betale sig til via traditionelle kanaler, fortalte Christiane Vejløe.

“En dårlig oplevelse i et hvilket som helst led i en virksomhed kan i dag sprede sig over de sociale medier lynhurtigt. Omvendt kan særskilt gode oplevelser også sprede sig af sig selv.”

Den kendte Youtuber Rasmus Brohave var også til stede til konferencen sammen med Adrian Langer fra mediehuset Splay Networks, der specialiserer sig i at annoncere via de nye stjerner på de sociale medier. 18-årige Rasmus Brohave har således 150.000 følgere på Youtube, 195.000 på Instagram, 55.000 på Facebook og 35.000 på Twitter. Han er blot en almindelig, ung fynbo, der laver videoer om sit liv, men han samarbejder med udvalgte brands, som igennem ham kan få en eksponering, mange traditionelle medier ikke kan hamle op med.

Mark Wraa-Hansen, head of MobilePay hos Danske Bank, fortalte, hvordan Danske Bank både har grundlagt MobilePay-afdelingen som en meget autonom deling af virksomheden, der har lov til at eksperimentere med digitaliseringens muligheder, og samtidig samarbejder med nye, digitale start-up-virksomheder, hvis de har potentiale.

– MobilePay er første gang, Danske Bank oprettede en meget selvstændig afdeling på den måde. I dag har de fem, fortalte Mark Wraa-Hansen.

“MobilePay er første gang, Danske Bank oprettede en meget selvstændig afdeling på den måde. I dag har de fem.”

Jesper Rosener, adm. direktør i Jysk Fynske Medier, fortalte, hvordan avisbranchen har mærket digitaliseringens udfordringer meget konkret i nedgang i oplag i nu flere år, og hvordan de store udfordringer nu er dels at finde modeller, hvor brugere er villige til at betale for digitalt indhold og dels, at annoncepenge i dag går til store, udenlandske spillere som Google og Facebook.

David Gram, marketing director for LEGO Future Lab, fortalte historien om LEGOs dårlige år, der var tæt på at ende med bankerot i 2003, og om genrejsningen, der fulgte en simpel formel: ‘Stick to the brick’.

– LEGOs DNA er i dag en stærk, emotionel tilknytning til legetøjet – både hos vores ansatte og hos kunderne. Men sådan var det ikke altid, og i en periode gik vi for langt væk fra vores kernekoncept og startede mange forskellige ting op, som vi ikke var de bedste til. I dag kører vi et fast koncept, hvor vi skal tage et produkt ud af porteføljen, hver gang vi tilføjer et nyt, sagde David Gram.

Afdelingen Future Lab arbejder med at forsøge at finde nye trends og muligheder i markedet og teknologien, så LEGO altid er på forkant med udviklingen.

“LEGOs DNA er i dag en stærk, emotionel tilknytning til legetøjet – både hos vores ansatte og hos kunderne. Men sådan var det ikke altid, og i en periode gik vi for langt væk fra vores kernekoncept og startede mange forskellige ting op, som vi ikke var de bedste til.”

En øjenåbner og et fremragende netværksarrangement
Lisbeth Bender fra Spillet mellem ørene var én af dagens deltagere, og hun var generelt begejstret for hele arrangementet.

– Christiane Vejløe var en øjenåbner. Hun viste de muligheder, der er ved enhver forstyrrelse; for at gå i en anden retning, for at vækste eller for at skabe noget helt nyt. For én som mig, der ikke er helt opdateret på de teknologiske landvindinger, var det inspirerende at få præsenteret udviklingen som muligheder og ikke forhindringer, siger Lisbeth Bender.

Hun var også med til arrangementets afsluttende middag om aftenen på Restaurant Pasfall.

– Det var et fremragende netværksarrangement. Vi havde alle dagens mange indlæg som fælles reference i samtalen, og omgivelserne var helt perfekte, fortæller Lisbeth Bender.

Henrik Nygaard, der bl.a. ejer Kokken & Jomfruen, var også til Digital Odense, og han tog særligt ét budskab med sig:

– Vi blev på meget troværdig vis mindet om, at den teknologiske udvikling går hurtigt – langt hurtigere end vi forestiller os, og hvis vi ikke står på toget nu, så bliver vi overhalet af andre, fortæller han.

“Vi blev på meget troværdig vis mindet om, at den teknologiske udvikling går hurtigt – langt hurtigere end vi forestiller os, og hvis vi ikke står på toget nu, så bliver vi overhalet af andre.”

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]