Debat, Ukategoriseret • 07/05/2020
Detailhandelen er afhængig af dig og mig – og staten
Nedlukningen af Danmark gør ondt på de fleste og gavner de få. Detailhandelen er særlig hårdt ramt, både på grund af kundernes ændrede adfærd og af utilstrækkelige hjælpepakker.
Nok er der rundt omkring på Fyn i kølvandet på corona-krisen opstået online-portaler, der gør det let for fynboerne at handle lokalt. Men er der noget, der kan gavne de fysiske butikker, så er det at få genskabt forbrugernes tillid til fremtiden og liv i gader og centre.
Lige nu holder vi vejret, indtil statsministeren får præsenteret den bebudede langsigtede genåbningsplan. Den skal i høj grad give borgere og virksomheder en tro på, at der er lys for enden af tunnelen. Det er afgørende, for at flere vil forbruge mere og på den måde bidrage til omsætning og beskæftigelse i den fynske detailhandel.
En del i detailhandelen har kunnet dække en %-andel af deres omsætningstab i de fysiske butikker ind gennem øget online-salg. Det er jo positivt og giver forhåbentligt flere mod på at investere tid og ressourcer i at gå ud på disse salgskanaler. Men det dækker langt fra de omkostninger, der er for mange butikker og restauranter med attraktive beliggenheder på hoved- og gågader. Dette kombineret med ufleksible krav i hjælpepakkerne for så vidt angår lønkompensation og dækning af faste omkostninger betyder, at detailhandelen er en af de brancher, der er mest udsat og for manges vedkommende truet på eksistens.
Detailhandlen kalder på ’en feberredning’.
Og den skal vi som forbrugere og de ansvarlige politikere på Christiansborg levere.
Debatindlæg i Fyens Stiftstidende den 7.5.2020 af Henrik Neelmeyer, formand for Fynsk Erhverv