Nyheder • 17/11/2022
Dystre toner og gode råd fra Topmødet 2022
Baggrunden var alt andet end lys, og indledningen var langt fra optimistisk, men ikke desto mindre var der kort til smilene og grinene hos de fremmødte, da den veltalende økonomiprofessor fra Aarhus Universitet Philipp Schröder gik på scenen for at give sit syn på verdens tilstand.
”Der er ingen lyspunkter i mit oplæg, når det kommer til prognoserne. Når I er færdige med at høre på mig og går hjem i aften, så kommer I til at sove dårligt om natten. Det gør jeg selv,” sagde Philipp Schröder med et skævt smil, før han opfordrede de 100 erhvervsledere i salen på Severin Kursuscenter i Middelfart til at smøge ærmerne op og gå krisen i møde med åben pande.
”Prognoserne er et gennemsnit. Også når man kigger på de enkelte brancher. Det er ikke alle virksomheder, som bliver lige hårdt ramt. Nogle virksomheder producerer inden for ‘Need-to-have’-segmentet, mens andre inden for ‘Nice-to-have’-segmentet. Det er afgørende for, hvor hårdt krisen vil ramme ens virksomhed, så lige nu er det tiden at stoppe op og spørge sig selv:
Hvilket segmentet ligger vi indenfor? Hvordan ser min recession ud? Hvad er mønstret hos mine kunder’.
Han erindrede om, at det er de dårligt drevne og lavproduktive virksomheder, der ryger først. Derfor er det også nu, hvor man skal gentænke sin strategi og overveje, om det præcis er nu, man skal satse i forhold til at vinde nye markedsandele, købe op eller gå nye veje,” fortalte Philipp Schröder og spåede, at den aktuelle krise kommer til at påvirke verdensøkonomien i et eller andet omfang i de næste otte kvartaler.
Efter Philipp Schröders dystre toner og middagen bød programmet på uddeling af årets Tietgenpris 2022, der gik til Helge Munk, der blev hyldet for sin rejse som IT-matador, mentor, business angel og meget mere. (Se interviewet med Helge Munk her)
Aftenens program sluttede med et inspirerende oplæg fra Tina Moe, der har en lang karriere som blandt andet direktør i Novo Nordisk, NNE og ALECTIA på cv’et. Hendes oplæg handlede om, hvordan man skal lede sin virksomhed igennem og efter en krisetid, og igen var der konkrete råd til de fremmødte.
”Coronaen lærte os, hvad eksponentiel stigning faktisk betyder for hastigheden og spredningen. Nogle gange er det for sent at reagere, når man kan se en ny konkurrent eller et nyt produkt på markedet. Det skal vi tage højde for i vores beslutningsprocesser fremover.
Fremtidens succeskriterium handler om at holde øje med og handle på de gode ideer, når de opstår.
Vi er nødt til at turde tage proaktive beslutninger og leve med nogle fejl ind i mellem, fordi vi er i en tid, hvor vi skal forvente det uventede,” sagde Tina Moe blandt andet.
Tina Moe er også forfatter til bogen Leadership of the Future – How to lead in a world that looks nothing like the past.