Nyheder • 20/11/2020

Vinder af Tietgenprisen følger oldefars motto

“Man skal gøre noget!”

Sådan lød mottoet, da N.J. Haustrup i 1914 grundlagde Haustrups Fabriker, og det inspirerer stadig i 2020 i virksomheden som i dag hedder Plus Pack og drives af 4. generation af Haustrup-familien, Camilla Haustrup Hermansen og hendes bror, Anders Top Haustrup.

Og det motto er en væsentlig del af forklaringen på, hvorfor Camilla Haustrup Hermansen onsdag den 18. november modtog Tietgenprisen 2020.

I sin insisteren på at gøre noget, står Camilla Haustrup Hermansen i dag i spidsen for adskillige regerings- og branche fora, der alle har bæredygtighed som omdrejningspunkt, netop for at være der, hvor hun og Plus Pack kan være med til at sætte den rette kurs.

“Jeg er utrolig stolt over at have modtaget prisen som en anerkendelse for den kæmpe indsats, som jeg og alle mine kollegaer gør hver eneste dag i Plus Pack for at levere reelt bæredygtige emballageløsninger uden CO2-aftryk. Det er i hvert fald vores ambition, og den agter vi at levere på,” sagde Camilla Haustrup Hermansen efter prisoverrækkelsen.

Viden forpligter

Ifølge Camilla Haustrup Hermansen kræver det øget indsigt og transparens i måden, affald håndteres på i dag, hvis den globale plastforurening skal stoppes, og så kræver det ikke mindst, at der sat nye og bedre affaldssystemer op, som kan sikre, at affald i stedet bliver betragtet som ressourcer. Og de ændringer står hun gerne på mål for at gennemføre alle de steder, hun kan.

“Viden forpligter og som specialister indenfor emballage til fødevarer, vil vi altid gerne bidrage med vores viden, så vi sikrer at beslutningerne bliver truffet på det rigtige, oplyste grundlag,” siger Camilla Haustrup Hermansen.

“Vi arbejder meget med faktadeling, og det betyder for eksempel, at vi har lavet en emballageskole, hvor vi deler og træner vores viden om design, materialer og genanvendelse. Vi arbejder også tæt sammen med vores konkurrenter i diverse udviklingsfora for at afklare, hvordan vi sammen kan skalere de gode løsninger,” siger Plus Pack-direktøren.

“Klimakrisen er en ressourcekrise. Europa er et ressourcefattigt kontinent og jo mere af affaldet, der kan genanvendes, jo bedre er det for os alle sammen. Lige nu er en af udfordringerne, at ny plast er billigere end genbrugsplast, så det er også nødvendigt at få kunderne med, når vi løbende designer og udvikler nye løsninger” forklarer Camilla Haustrup Hermansen.

Hendes og Plus Packs åbenlyse engagement har gjort, at hun sidste år blev udpeget formand for regeringens Klimapartnerskab for affald, vand og cirkulær økonomi, ligesom hun deltager i styregruppen for det europæiske samarbejde European Plastics Pact 2020.

“Det tager selvfølgelig noget tid, som jeg kunne have brugt i Plus Pack, men vi ser det som en investering i fremtiden, og vi synes også, at det er vigtigt, at mindre og mellemstore virksomheder har en stemme i disse sammenhænge,” fortæller Camilla Haustrup Hermansen med henvisning til, at de øvrige 12 formænd i regeringens Klimapartnerskaber blandt andet tæller topcheferne fra virksomheder som Ørsted, Novo Nordisk, A.P. Møller – Mærsk og Grundfos.

Økonomi og miljøhensyn hænger sammen

Plus Pack har som virksomhed også valgt at dedikere sig til Verdensmål 12, der handler om ansvarligt forbrug og produktion, og Camilla Haustrup Hermansen lægger ikke skjul på, at Plus Packs fremtid i høj grad afhænger af, hvor godt virksomheden lykkes med at målsætningen, hvilket også blev belyst i begrundelsen til prisuddelingen:

“I viser som virksomhed, hvordan FN’s verdensmål og vores verden med private virksomheder der skal skabe indtjening, ikke er hinandens modsætninger, men i virkeligheden kan blive hinandens forudsætninger. I har lagt en plan, hvor I ikke tjener penge på trods af FN’s verdensmål, men fremadrettet måske på grund af disse,” lød det fra Tietgen-formand Peter Zink, og det bekræfter Camilla Haustrup Hermansen.

“Da vi lavede strategien, handlede det også om, at vi gerne ville løfte os som virksomhed, og vi følger op på vores resultater og sammenholder dem i forhold til konkrete udvalgte delmål under Verdensmål 12 ligesom vi følger op på alle vores andre forretningsmæssige KPI’er. Internt i virksomheden har dette arbejde givet en masse energi. Alle medarbejdere har bidraget med helt konkrete input på, hvordan vi eksempelvis kan reducere energiforbruget, så vi løbende kan reducere vores CO2-udledninger gennem både adfærdsændringer og investeringer,” fortæller Plus Pack-direktøren.

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.