Nyheder • 25/06/2015
Velfærdsteknologi er fremtiden – sådan står du på
Public Intelligence er, som navnet antyder, en privat konsulentvirksomhed, der arbejder i krydsfeltet mellem det offentlige og erhvervslivet. De rådgiver på markedet for velfærdsteknologi og kender indgående til kommuner og regioners praksis i forhold til indkøb og anvendelse af velfærdsteknologi. Har du et velfærdsteknologisk produkt, du tænker, den offentlige sektor kunne bruge, så er det med andre ord en god idé at kontakte Public Intelligence.
Ifølge en ny analyse fra Kommunernes Landsforening bliver velfærdsteknologi mere og mere anvendt i de danske kommuner. Velfærdsteknologi har et blandet ry hos mange, men både Dansk Ældreråd og FOA er glade for udviklingen, og Bent Greve, professor og velfærdsforsker på Roskilde Universitet, er også positiv over for velfærdsteknologiens muligheder.
– Velfærdsteknologien er både med til at give borgerne et bedre liv, samtidig med at medarbejderne får et bedre arbejdsmiljø. Så det er i virkeligheden et af de sjældne gode eksempler på en win-win situation i den offentlige sektors udvikling, til trods for at det kan være vanskeligt at implementere nogle af teknologierne. Lige nu ser vi bare starten og en lille andel af de muligheder, der er, og udviklingen går hurtigt på området, fortæller han til KL.
– Vi er enormt glade for, at holdningen til velfærdsteknologi er ved at ændre sig, for vi oplever i høj grad, at det er et område, der helt konkret gør plejekrævende borgeres liv bedre. Og der kommer mere af det i fremtiden. Vi lever i meget længere tid end tidligere generationer, og vi har ikke store fødselskohorter bag os, så befolkningen bliver kort sagt ældre og ældre. Her er velfærdsteknologi uden tvivl en del af løsningen på fremtidens plejebehov, fortæller Maja Gro Lilsig, direktør og partner i Public Intelligence, til Fynsk Erhverv.
Public Intelligence er en konsulentvirksomhed med base i Odense og kunder over hele landet. De rådgiver kommuner og virksomheder om velfærdsteknologi. Rådgivning til de offentlige aftagere understøtter velfærdsinnovation fra strategi og målsætning til ide-udvikling, test og implementering og rådgivning til virksomheder tager udgangspunkt i den offentlige sektors forventninger og krav til leverandører.
Public Intelligence arbejder analytisk med at identificere og beskrive de strategiske udfordringer, leverandører af velfærdsteknologi skal tackle for at styrke deres markedsposition og om udviklingstendenser på det offentlige marked, og de hjælper med at konceptudvikle og geare organisationen til at levere ind i de aktuelle sammenhænge.
– Vi har en enorm viden om både den velfærdsteknologiske udvikling og om vilkårene hos de typiske aftagere af velfærdsteknologi herhjemme, som er kommuner og regioner. Vi er kort sagt eksperter på alle de regler, procedurer, forventninger og ønsker, der er i sundheds- og plejesektoren i Danmark. Det kan være utroligt svært for en lille robotvirksomhed eller for en selvstændig smed, der har bygget et nyt produkt, som han ikke ved, om der er et marked for, at komme igennem til de offentlige indkøbere, og der kan vi give bedre rådgivning end nogen andre, fortæller Peter Julius, partner og Seniorkonsulent i Public Intelligence.
Sælg historien – ikke produktet
Public Intelligence rådgiver også om markedsføring af velfærdsteknologi til det offentlige.
– Jeg plejer at sige, at stort set alle produkter er kedelige. Så bliver producenten typisk lidt provokeret, men han spidser også ører. Min pointe er, at man aldrig sælger et produkt – man sælger en historie om, hvordan dette produkt gør noget bedre. Sådan skal man også tænke, når man vil sælge til det offentlige. Du sælger ikke en spiserobot, du sælger et mere værdigt liv, hvor en medborger i højere grad kan klare sig selv, forklarer Peter Julius, og fortsætter:
– Det er dog vigtigt at understrege, at vi ikke er sælgere. Vi opretholder den højeste troværdighed hos kommuner og regioner ved ikke selv at blande os i selve salgssituationen.
Bliv en del af det gratis leverandørnetværk
Public Intelligence har løbende forskellige temaer, de fremviser for kommuner og regioner, og til disse temaer er der brug for leverandører af velfærdsteknologi til at fremvise det bedste på markedet.
Alle virksomheder, der laver velfærdsteknologiske produkter, kan helt gratis tilmelde sig Public Intelligences leverandørnetværk og få mulighed for at blive fremvist for landets sundhedssektor.
Et temaforløb består af:
- Brug af leverandørernes teknologier i ca. fire måneder pr. temaforløb
- At virksomheden træner Public Intelligence i brugen af produkterne
- At virksomheden selv deltager med relevant personale i et tema-kickoff, hvor Public Intelligence inviterer relevante aktører og sparker temaet i gang overfor relevante målgrupper
- Virksomhedens viden om teknologiernes målgrupper og kundecases
Produkttests i 1.500 kvadratmeter hal – og Living Labs i hele landet
Public Intelligence har købt og indrettet en enorm hal i Odense, de kalder Institut for Hverdagsteknologi. Her har de indrettet en lang række rum og miljøer, som afspejler den virkelighed, velfærdsteknologiske produkter skal anvendes i.
Institut for Hverdagsteknologi er en simuleret virkelighed, hvor både virksomheder og kommuner kan teste arbejdsgange, serviceleverancer og fysiske produkter.
Instituttet har både funktionelle køkken- og badficiliteter, stuemiljøer og store testarealer til produkter.
På samme måde faciliterer Public Intelligence såkaldte ‘Living Labs’ rundt omkring i landet, hvor borgere, kommuner og leverandører helt konkret kan opleve, hvordan velfærdsteknologi kan forbedre livet for forskellige typer plejekrævende borgere.