Nyheder • 25/06/2015

Velfærdsteknologi er fremtiden – sådan står du på

Public Intelligence er, som navnet antyder, en privat konsulentvirksomhed, der arbejder i krydsfeltet mellem det offentlige og erhvervslivet. De rådgiver på markedet for velfærdsteknologi og kender indgående til kommuner og regioners praksis i forhold til indkøb og anvendelse af velfærdsteknologi. Har du et velfærdsteknologisk produkt, du tænker, den offentlige sektor kunne bruge, så er det med andre ord en god idé at kontakte Public Intelligence.

Ifølge en ny analyse fra Kommunernes Landsforening bliver velfærdsteknologi mere og mere anvendt i de danske kommuner. Velfærdsteknologi har et blandet ry hos mange, men både Dansk Ældreråd og FOA er glade for udviklingen, og Bent Greve, professor og velfærdsforsker på Roskilde Universitet, er også positiv over for velfærdsteknologiens muligheder. 

– Velfærdsteknologien er både med til at give borgerne et bedre liv, samtidig med at medarbejderne får et bedre arbejdsmiljø. Så det er i virkeligheden etPublicintelligence4 af de sjældne gode eksempler på en win-win situation i den offentlige sektors udvikling, til trods for at det kan være vanskeligt at implementere nogle af teknologierne. Lige nu ser vi bare starten og en lille andel af de muligheder, der er, og udviklingen går hurtigt på området, fortæller han til KL.

– Vi er enormt glade for, at holdningen til velfærdsteknologi er ved at ændre sig, for vi oplever i høj grad, at det er et område, der helt konkret gør plejekrævende borgeres liv bedre. Og der kommer mere af det i fremtiden. Vi lever i meget længere tid end tidligere generationer, og vi har ikke  store fødselskohorter bag os, så befolkningen bliver kort sagt ældre og ældre. Her er velfærdsteknologi uden tvivl en del af løsningen på fremtidens plejebehov, fortæller Maja Gro Lilsig, direktør og partner i Public Intelligence, til Fynsk Erhverv.

Public Intelligence er en konsulentvirksomhed med base i Odense og kunder over hele landet. De rådgiver kommuner og virksomheder om velfærdsteknologi. Rådgivning til de offentlige aftagere understøtter velfærdsinnovation fra strategi og målsætning til ide-udvikling, test og implementering og rådgivning til virksomheder tager udgangspunkt i den offentlige sektors forventninger og krav til leverandører.

Public Intelligence arbejder analytisk med at identificere og beskrive de strategiske udfordringer, leverandører af velfærdsteknologi skal tackle for at styrke deres markedsposition og om udviklingstendenser på det offentlige marked, og de hjælper med at konceptudvikle og geare organisationen til at levere ind i de aktuelle sammenhænge.

– Vi har en enorm viden om både den velfærdsteknologiske udvikling og om vilkårene hos de typiske aftagere af velfærdsteknologi herhjemme, som er kommuner og regioner. Vi er kort sagt eksperter på alle de regler, procedurer, forventninger og ønsker, der er i sundheds- og plejesektoren i Danmark. Publicintelligence2Det kan være utroligt svært for en lille robotvirksomhed eller for en selvstændig smed, der har bygget et nyt produkt, som han ikke ved, om der er et marked for, at komme igennem til de offentlige indkøbere, og der kan vi give bedre rådgivning end nogen andre, fortæller Peter Julius, partner og Seniorkonsulent i Public Intelligence.

Sælg historien – ikke produktet
Public Intelligence rådgiver også om markedsføring af velfærdsteknologi til det offentlige.

– Jeg plejer at sige, at stort set alle produkter er kedelige. Så bliver producenten typisk lidt provokeret, men han spidser også ører. Min pointe er, at man aldrig sælger et produkt – man sælger en historie om, hvordan dette produkt gør noget bedre. Sådan skal man også tænke, når man vil sælge til det offentlige. Du sælger ikke en spiserobot, du sælger et mere værdigt liv, hvor en medborger i højere grad kan klare sig selv, forklarer Peter Julius, og fortsætter:

– Det er dog vigtigt at understrege, at vi ikke er sælgere. Vi opretholder den højeste troværdighed hos kommuner og regioner ved ikke selv at blande os i selve salgssituationen.

Bliv en del af det gratis leverandørnetværk
Public Intelligence har løbende forskellige temaer, de fremviser for kommuner og regioner, og til disse temaer er der brug for leverandører af velfærdsteknologi til at fremvise det bedste på markedet.

Alle virksomheder, der laver velfærdsteknologiske produkter, kan helt gratis tilmelde sig Public Intelligences leverandørnetværk og få mulighed for at blive fremvist for landets sundhedssektor.

 Et temaforløb består af:

  • Brug af leverandørernes teknologier i ca. fire måneder pr. temaforløb
  • At virksomheden træner Public Intelligence i brugen af produkterne
  • At virksomheden selv deltager med relevant personale i et tema-kickoff, hvor Public Intelligence inviterer relevante aktører og sparker temaet i gang overfor relevante målgrupper
  • Virksomhedens viden om teknologiernes målgrupper og kundecases

Produkttests i 1.500 kvadratmeter hal – og Living Labs i hele landet
Public Intelligence har købt og indrettet en enorm hal i Odense, de kalder Institut for Hverdagsteknologi. Her har de indrettet en lang række rum og miljøer, som afspejler den virkelighed, velfærdsteknologiske produkter skal anvendes i.

Institut for Hverdagsteknologi er en simuleret virkelighed, hvor både virksomheder og kommuner kan teste arbejdsgange, serviceleverancer og fysiske Publicintelligence3produkter.

Instituttet har både funktionelle køkken- og badficiliteter, stuemiljøer og store testarealer til produkter.

På samme måde faciliterer Public Intelligence såkaldte ‘Living Labs’ rundt omkring i landet, hvor borgere, kommuner og leverandører helt konkret kan opleve, hvordan velfærdsteknologi kan forbedre livet for forskellige typer plejekrævende borgere.

 

 

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]