Nyheder • 13/02/2014
UHRENHOLT: Olympisk mester i organisering og logistik
OL I SOCHI, RUSLAND: Fødevarekoncernen Uhrenholt er som OL-partner netop nu i fuld gang med en opgave af næsten olympiske dimensioner – en kraftanstrengelse i disciplinen organisering og logistik med over 100 mand og 40 lastbiler. Og det har på samme tid været både en kæmpe udfordring og en uforglemmelig oplevelse, beretter koncerndirektør Sune Uhrenholt (billedet), der netop er hjemvendt fra Rusland:
Vi er i øjeblikket i fuld gang med en kæmpemæssig opgave derovre under nogle temmelig udfordrende omstændigheder.
Og han fortsætter:
– Det er uforudsigeligt og omskifteligt, og der har været massive problemer, men det havde vi også forventet. Det er jo et kæmpe arrangement, og der er mange ting, som man ikke kan forberede sig på i forvejen.
Forberedelse og forhindringer
Som en del af den grundige forberedelse som olympisk partner og sponsor til en af verdens største sportsbegivenheder havde Uhrenholt en mindre delegation med ved OL i London for to år siden med henblik på at danne sig et indtryk af opgavens omfang:
– Allerede dér så vi jo, hvilket kaos der hersker ved så stor en begivenhed. Men vi har da haft nogle helt særlige udfordringer i Rusland. Det er jo et politisk miljø, som er ekstremt regelstyret.
Og Sune Uhrenholt erkender:
IOC kan være skrappe, og det hele er på et ekstremt højt niveau.
Eksempelvis har det været en diskussion i forbindelse med terrorsikring om, hvem der skulle betale for hvad.
Blandt andet skulle Uhrenholts mange forskellige fødevarer testes for radioaktiv stråling med en geigertæller. Også dette skulle Middelfart-virksomheden selv stå for.
Ros til Team Rusland
På trods af bureaukratiet og et til tider vanskeligt politisk klima, har Uhrenholts store russiske team indtil videre klaret opgaven i en grad, der gør direktøren stolt:
– Det er en helt ny organisation, som er bygget op i Rusland, og man kan sige, at jeg nu har fået et rigtigt godt røntgenbillede af den. Jeg er så lykkelig for, at det er russere, vi har ansat derovre, for det hele glider bare lettere.
Den største stolthed har for mig er at se det russiske team fungere med de udfordringer, der har været. Problemerne bliver løst ét efter ét.
Alligevel er det en beskeden Sune Uhrenholt, der ikke helt tør glæde sig for alvor – før den olympiske organiseringsopgave er endegyldigt løst. Det er den første på næste søndag, når også de paraolympiske lege er slut. Og indtil da har Uhrenholt-direktøren en opfordring:
Lad os fokusere på det positive
Han fremhæver nemlig den positive OL-ånd som bærende element:
– Jeg synes, det er beklageligt at komme hjem til så negativt et mediebillede. Jeg var til stede ved åbningsceremonien – og de har formået at lave Sochi til et international skisportssted med flotte stadiums, infrastruktur og lufthaven – det er visionen, det handler om.
Vi skal i hvert fald nok gøre vores for, at det bliver et super godt Vinter-OL.
Præcis hvor godt et OL det blev for fødevarekoncernen Uhrenholt – og hvad den succesfulde eksportvirksomhed fik ud af at være officiel OL-sponsor er endnu for tidligt at sige noget om.
Men du kan allerede nu glæde dig til at læse mere, når vi til marts snakker Branding, Goodwill og Networking med Sune Uhrenholt i kølvandet på den olympiske anstrengelse i Rusland.
Læs mere på www.uhrenholt.com
Fotos leveret af Uhrenholt:
1) Kølehuset i Sochi, hvorfra maden distribueres ud i OL-området
2) En stolt koncerndirektør til et af mange møder i Rusland
3) Tid til at se sig omkring og suge oplevelserne til sig
4) Koncernens CEO i Rusland, Michelle Ward
Artiklen er skrevet af Susanne Siig Petersen, Fynsk Erhverv