Nyheder • 13/02/2014

UHRENHOLT: Olympisk mester i organisering og logistik

OL I SOCHI, RUSLAND: Fødevarekoncernen Uhrenholt er som OL-partner netop nu i fuld gang med en opgave af næsten olympiske dimensioner – en kraftanstrengelse i disciplinen organisering og logistik med over 100 mand og 40 lastbiler. Og det har på samme tid været både en kæmpe udfordring og en uforglemmelig oplevelse, beretter koncerndirektør Sune Uhrenholt (billedet), der netop er hjemvendt fra Rusland:

Vi er i øjeblikket i fuld gang med en kæmpemæssig opgave derovre under nogle temmelig udfordrende omstændigheder.

Og han fortsætter:

– Det er uforudsigeligt og omskifteligt, og der har været massive problemer, men det havde vi også forventet. Det er jo et kæmpe arrangement, og der er mange ting, som man ikke kan forberede sig på i forvejen.

Forberedelse og forhindringer
Som en del af den grundige forberedelse som olympisk partner og sponsor til en af verdens største sportsbegivenheder havde Uhrenholt en mindre delegation med ved OL i London for to år siden med henblik på at danne sig et indtryk af opgavens omfang:

– Allerede dér så vi jo, hvilket kaos der hersker ved så stor en begivenhed. Men vi har da haft nogle helt særlige udfordringer i Rusland. Det er jo et politisk miljø, som er ekstremt regelstyret.

Og Sune Uhrenholt erkender:

IOC kan være skrappe, og det hele er på et ekstremt højt niveau.
Eksempelvis har det været en diskussion i forbindelse med terrorsikring om, hvem der skulle betale for hvad.

Blandt andet skulle Uhrenholts mange forskellige fødevarer testes for radioaktiv stråling med en geigertæller. Også dette skulle Middelfart-virksomheden selv stå for.


Ros til Team Rusland
På trods af bureaukratiet og et til tider vanskeligt politisk klima, har Uhrenholts store russiske team indtil videre klaret opgaven i en grad, der gør direktøren stolt:

– Det er en helt ny organisation, som er bygget op i Rusland, og man kan sige, at jeg nu har fået et rigtigt godt røntgenbillede af den. Jeg er så lykkelig for, at det er russere, vi har ansat derovre, for det hele glider bare lettere.

Den største stolthed har for mig er at se det russiske team fungere med de udfordringer, der har været. Problemerne bliver løst ét efter ét. 

Alligevel er det en beskeden Sune Uhrenholt, der ikke helt tør glæde sig for alvor – før den olympiske organiseringsopgave er endegyldigt løst. Det er den første på næste søndag, når også de paraolympiske lege er slut. Og indtil da har Uhrenholt-direktøren en opfordring:


Lad os fokusere på det positive
Han fremhæver nemlig den positive OL-ånd som bærende element:

–    Jeg synes, det er beklageligt at komme hjem til så negativt et mediebillede. Jeg var til stede ved åbningsceremonien – og de har formået at lave Sochi til et international skisportssted med flotte stadiums, infrastruktur og lufthaven – det er visionen, det handler om.

 Vi skal i hvert fald nok gøre vores for, at det bliver et super godt Vinter-OL.

Præcis hvor godt et OL det blev for fødevarekoncernen Uhrenholt – og hvad den succesfulde eksportvirksomhed fik ud af at være officiel OL-sponsor er endnu for tidligt at sige noget om.
Men du kan allerede nu glæde dig til at læse mere, når vi til marts snakker Branding, Goodwill og Networking med Sune Uhrenholt i kølvandet på den olympiske anstrengelse i Rusland.


Læs mere på www.uhrenholt.com

 

Fotos leveret af Uhrenholt:
1) Kølehuset i Sochi, hvorfra maden distribueres ud i OL-området
2) En stolt koncerndirektør til et af mange møder i Rusland
3) Tid til at se sig omkring og suge oplevelserne til sig
4) Koncernens CEO i Rusland, Michelle Ward

 Artiklen er skrevet af Susanne Siig Petersen, Fynsk Erhverv 

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem