Nyheder • 13/02/2014

UHRENHOLT: Olympisk mester i organisering og logistik

OL I SOCHI, RUSLAND: Fødevarekoncernen Uhrenholt er som OL-partner netop nu i fuld gang med en opgave af næsten olympiske dimensioner – en kraftanstrengelse i disciplinen organisering og logistik med over 100 mand og 40 lastbiler. Og det har på samme tid været både en kæmpe udfordring og en uforglemmelig oplevelse, beretter koncerndirektør Sune Uhrenholt (billedet), der netop er hjemvendt fra Rusland:

Vi er i øjeblikket i fuld gang med en kæmpemæssig opgave derovre under nogle temmelig udfordrende omstændigheder.

Og han fortsætter:

– Det er uforudsigeligt og omskifteligt, og der har været massive problemer, men det havde vi også forventet. Det er jo et kæmpe arrangement, og der er mange ting, som man ikke kan forberede sig på i forvejen.

Forberedelse og forhindringer
Som en del af den grundige forberedelse som olympisk partner og sponsor til en af verdens største sportsbegivenheder havde Uhrenholt en mindre delegation med ved OL i London for to år siden med henblik på at danne sig et indtryk af opgavens omfang:

– Allerede dér så vi jo, hvilket kaos der hersker ved så stor en begivenhed. Men vi har da haft nogle helt særlige udfordringer i Rusland. Det er jo et politisk miljø, som er ekstremt regelstyret.

Og Sune Uhrenholt erkender:

IOC kan være skrappe, og det hele er på et ekstremt højt niveau.
Eksempelvis har det været en diskussion i forbindelse med terrorsikring om, hvem der skulle betale for hvad.

Blandt andet skulle Uhrenholts mange forskellige fødevarer testes for radioaktiv stråling med en geigertæller. Også dette skulle Middelfart-virksomheden selv stå for.


Ros til Team Rusland
På trods af bureaukratiet og et til tider vanskeligt politisk klima, har Uhrenholts store russiske team indtil videre klaret opgaven i en grad, der gør direktøren stolt:

– Det er en helt ny organisation, som er bygget op i Rusland, og man kan sige, at jeg nu har fået et rigtigt godt røntgenbillede af den. Jeg er så lykkelig for, at det er russere, vi har ansat derovre, for det hele glider bare lettere.

Den største stolthed har for mig er at se det russiske team fungere med de udfordringer, der har været. Problemerne bliver løst ét efter ét. 

Alligevel er det en beskeden Sune Uhrenholt, der ikke helt tør glæde sig for alvor – før den olympiske organiseringsopgave er endegyldigt løst. Det er den første på næste søndag, når også de paraolympiske lege er slut. Og indtil da har Uhrenholt-direktøren en opfordring:


Lad os fokusere på det positive
Han fremhæver nemlig den positive OL-ånd som bærende element:

–    Jeg synes, det er beklageligt at komme hjem til så negativt et mediebillede. Jeg var til stede ved åbningsceremonien – og de har formået at lave Sochi til et international skisportssted med flotte stadiums, infrastruktur og lufthaven – det er visionen, det handler om.

 Vi skal i hvert fald nok gøre vores for, at det bliver et super godt Vinter-OL.

Præcis hvor godt et OL det blev for fødevarekoncernen Uhrenholt – og hvad den succesfulde eksportvirksomhed fik ud af at være officiel OL-sponsor er endnu for tidligt at sige noget om.
Men du kan allerede nu glæde dig til at læse mere, når vi til marts snakker Branding, Goodwill og Networking med Sune Uhrenholt i kølvandet på den olympiske anstrengelse i Rusland.


Læs mere på www.uhrenholt.com

 

Fotos leveret af Uhrenholt:
1) Kølehuset i Sochi, hvorfra maden distribueres ud i OL-området
2) En stolt koncerndirektør til et af mange møder i Rusland
3) Tid til at se sig omkring og suge oplevelserne til sig
4) Koncernens CEO i Rusland, Michelle Ward

 Artiklen er skrevet af Susanne Siig Petersen, Fynsk Erhverv 

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.