Nyheder • 03/06/2025

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for Den fynske E-handelskonference 2025 var ’Tættere på kunderne’. Konferencen blev afholdt tirsdag den 27. maj i samarbejde mellem Hesehus og Fynsk Erhverv og bød på flere inspirerende oplæg, hvor både praktiske erfaringer og strategiske perspektiver blev delt med en engageret skare fra de fynske virksomheder.

Et af dagens højdepunkter var altid skarpe Lars Hedal, CEO i Hesehus, som præsenterede de 11 vigtigste trends inden for e-handel netop nu. Hans oplæg gav deltagerne et klart overblik over, hvordan virksomheder kan forblive relevante i en tid med hastige forandringer og stigende krav til kundeoplevelser. Se den komplette liste herunder.

Konferencen bød også på inspirerende cases fra virksomheder som Lasse Roth fra Davidsen og Mads Reiflin Johannesen fra Micro Matic, der begge demonstrerede, hvordan digitale værktøjer og globale platforme kan bruges til at skabe stærke kundeoplevelser og sikre loyalitet.

Et andet tankevækkende og berigende indlæg kom fra professor Dannie Kjeldgaard fra Syddansk Universitet. Under overskriften ’Forbrug og politik i brydningstider’ satte han fokus på den moderne forbruger, som ofte handler i spændingsfeltet mellem bæredygtighed, økonomi og identitet. Han mindede os om, at

’For enden af enhver værdikæde står, der en forbruger’,

og at vi i dag befinder os i et skifte fra Pax Americana til Bellum Americana – fra en tid præget af stabilitet til en tid præget af konflikt og usikkerhed. Han beskrev således, hvordan forbrugsmønstre i dag formes af komplekse samfundsmæssige strømninger, og hvordan virksomheder må navigere i dette landskab for at forblive relevante.

Konferencen efterlod deltagerne med ny viden, inspiration og konkrete værktøjer til at styrke deres digitale tilstedeværelse og relationen til kunderne. Alt i alt en dag fyldt med inspiration, indsigt og konkrete værktøjer til at komme tættere på kunderne i en digital tidsalder. Vi arbejder allerede på at få næste års konference i kalenderen.

11 aktuelle e-handelstrends fra Lars Hedal

På Den Fynske E-handelskonference præsenterede Hesehus og Lars Hedal 11 vigtige e-handelstrends, som er samlet her:

  1. Generationsskiftet inden for B2B-køb: Flertallet af B2B-indkøbere er nu vokset op med computere, og deres foretrukne købskanal er e-handel. Hele 85% af B2B-indkøberne er tilmed klar til at skifte til en konkurrent, hvis deres digitale behov ikke bliver imødekommet.
  2. Kunderne forventer mere, end de tilbydes: B2B-kunderne forventer bl.a. opdateret lagerstatus, mulighed for download af tidligere fakturaer og hurtig genbestilling af tidligere ordrer, men langt fra alle B2B-webshops lever op til ønskerne.
  3. Forståelse af kunderejsen: De største e-handelssucceser bygger på en dyb forståelse af kunderejsen, så elementer, der ellers kan virke ”bøvlede”, fjernes gennem digitale værktøjer. Davidsen og Micro Matic gav på konferencen flere eksempler på det.
  4. Connected Composable: Trenden med selv at sammensætte e-handelsløsninger af en masse elementer er fortid. Det har givet for stor kompleksitet og en mangel på klart ansvar. Trenden peger nu på en kerne, der bygges rundt om – kendt som Connected Composable.
  5. Indholdsbaseret e-handel: I stedet for at fokusere alene på produkter bliver ekspertviden sat i spil med mere inspirerende indhold som f.eks. short form videoer, der kendes fra reels og Tiktok.
  6. Retail Media: Marketingsføringstilskuddet er rykket online, hvor plads i webshoppen kan sælges til leverandørerne. Det er et kraftigt stigende forretningsområde, der i sig selv bidrager positivt til bundlinjen.
  7. Bæredygtighed: Både forbrugerne og det professionelle marked har fokus på bæredygtige indkøb. Det er især bæredygtig produktion og bæredygtig leverance, der tæller, og på B2B-markedet er lavere CO2-forbrug m.m. tilmed reelle indkøbsparametre. Derfor skal kunderne hjælpes til at handle bæredygtigt – uden at det bliver greenwashing.
  8. Kunstig intelligens: AI – kunstig intelligens – er en kæmpe trend. Hvis man husker, at det ikke er perfekt, og at man stadig skal have mennesket med i loopet, er mulighederne enorme: For at lave indhold mere effektivt, for at gøre rådgivningen hurtigere og mere kvalificeret – og meget mere.
  9. Optimering: Det er måske en lidt sjov ”trend”, men det at skabe værdi af allerede gennemførte investering har fået større fokus de seneste år med den mere usikre verden. De lavest hængende frugter er ofte på søgefunktionen, hvor der kan hentes et stort mersalg gennem forbedringer.
  10. Direct-to-Consumer: Det direkte salg fra producent til slutkunde eller forbruger er i kraftig stigning. Fordelene er mange, men der er også eksisterende salgskanaler at tage hensyn til. Derfor er det ofte på nye, internationale markeder, det bliver rullet ud, da der ikke er kanalkonflikter at tage med i betragtning.
  11. Kina: Hvis man ser bort fra problemer med varernes kvalitet, er der interessant inspiration at hente fra kinesiske spillere som Temu og Shein. Det gælder bl.a. den udbredte brug af AI og data til at forecaste efterspørgsel og brugen af sociale medier, liveshopping og gamification til at gøre e-handel til en oplevelse.

Den Fynske E-handelskonference 2025 havde temaet ”Tættere på kunderne”, og de 11 trends markerer tydeligt, hvorfor temaet er aktuelt.

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]