Nyheder • 03/06/2025

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for Den fynske E-handelskonference 2025 var ’Tættere på kunderne’. Konferencen blev afholdt tirsdag den 27. maj i samarbejde mellem Hesehus og Fynsk Erhverv og bød på flere inspirerende oplæg, hvor både praktiske erfaringer og strategiske perspektiver blev delt med en engageret skare fra de fynske virksomheder.

Et af dagens højdepunkter var altid skarpe Lars Hedal, CEO i Hesehus, som præsenterede de 11 vigtigste trends inden for e-handel netop nu. Hans oplæg gav deltagerne et klart overblik over, hvordan virksomheder kan forblive relevante i en tid med hastige forandringer og stigende krav til kundeoplevelser. Se den komplette liste herunder.

Konferencen bød også på inspirerende cases fra virksomheder som Lasse Roth fra Davidsen og Mads Reiflin Johannesen fra Micro Matic, der begge demonstrerede, hvordan digitale værktøjer og globale platforme kan bruges til at skabe stærke kundeoplevelser og sikre loyalitet.

Et andet tankevækkende og berigende indlæg kom fra professor Dannie Kjeldgaard fra Syddansk Universitet. Under overskriften ’Forbrug og politik i brydningstider’ satte han fokus på den moderne forbruger, som ofte handler i spændingsfeltet mellem bæredygtighed, økonomi og identitet. Han mindede os om, at

’For enden af enhver værdikæde står, der en forbruger’,

og at vi i dag befinder os i et skifte fra Pax Americana til Bellum Americana – fra en tid præget af stabilitet til en tid præget af konflikt og usikkerhed. Han beskrev således, hvordan forbrugsmønstre i dag formes af komplekse samfundsmæssige strømninger, og hvordan virksomheder må navigere i dette landskab for at forblive relevante.

Konferencen efterlod deltagerne med ny viden, inspiration og konkrete værktøjer til at styrke deres digitale tilstedeværelse og relationen til kunderne. Alt i alt en dag fyldt med inspiration, indsigt og konkrete værktøjer til at komme tættere på kunderne i en digital tidsalder. Vi arbejder allerede på at få næste års konference i kalenderen.

11 aktuelle e-handelstrends fra Lars Hedal

På Den Fynske E-handelskonference præsenterede Hesehus og Lars Hedal 11 vigtige e-handelstrends, som er samlet her:

  1. Generationsskiftet inden for B2B-køb: Flertallet af B2B-indkøbere er nu vokset op med computere, og deres foretrukne købskanal er e-handel. Hele 85% af B2B-indkøberne er tilmed klar til at skifte til en konkurrent, hvis deres digitale behov ikke bliver imødekommet.
  2. Kunderne forventer mere, end de tilbydes: B2B-kunderne forventer bl.a. opdateret lagerstatus, mulighed for download af tidligere fakturaer og hurtig genbestilling af tidligere ordrer, men langt fra alle B2B-webshops lever op til ønskerne.
  3. Forståelse af kunderejsen: De største e-handelssucceser bygger på en dyb forståelse af kunderejsen, så elementer, der ellers kan virke ”bøvlede”, fjernes gennem digitale værktøjer. Davidsen og Micro Matic gav på konferencen flere eksempler på det.
  4. Connected Composable: Trenden med selv at sammensætte e-handelsløsninger af en masse elementer er fortid. Det har givet for stor kompleksitet og en mangel på klart ansvar. Trenden peger nu på en kerne, der bygges rundt om – kendt som Connected Composable.
  5. Indholdsbaseret e-handel: I stedet for at fokusere alene på produkter bliver ekspertviden sat i spil med mere inspirerende indhold som f.eks. short form videoer, der kendes fra reels og Tiktok.
  6. Retail Media: Marketingsføringstilskuddet er rykket online, hvor plads i webshoppen kan sælges til leverandørerne. Det er et kraftigt stigende forretningsområde, der i sig selv bidrager positivt til bundlinjen.
  7. Bæredygtighed: Både forbrugerne og det professionelle marked har fokus på bæredygtige indkøb. Det er især bæredygtig produktion og bæredygtig leverance, der tæller, og på B2B-markedet er lavere CO2-forbrug m.m. tilmed reelle indkøbsparametre. Derfor skal kunderne hjælpes til at handle bæredygtigt – uden at det bliver greenwashing.
  8. Kunstig intelligens: AI – kunstig intelligens – er en kæmpe trend. Hvis man husker, at det ikke er perfekt, og at man stadig skal have mennesket med i loopet, er mulighederne enorme: For at lave indhold mere effektivt, for at gøre rådgivningen hurtigere og mere kvalificeret – og meget mere.
  9. Optimering: Det er måske en lidt sjov ”trend”, men det at skabe værdi af allerede gennemførte investering har fået større fokus de seneste år med den mere usikre verden. De lavest hængende frugter er ofte på søgefunktionen, hvor der kan hentes et stort mersalg gennem forbedringer.
  10. Direct-to-Consumer: Det direkte salg fra producent til slutkunde eller forbruger er i kraftig stigning. Fordelene er mange, men der er også eksisterende salgskanaler at tage hensyn til. Derfor er det ofte på nye, internationale markeder, det bliver rullet ud, da der ikke er kanalkonflikter at tage med i betragtning.
  11. Kina: Hvis man ser bort fra problemer med varernes kvalitet, er der interessant inspiration at hente fra kinesiske spillere som Temu og Shein. Det gælder bl.a. den udbredte brug af AI og data til at forecaste efterspørgsel og brugen af sociale medier, liveshopping og gamification til at gøre e-handel til en oplevelse.

Den Fynske E-handelskonference 2025 havde temaet ”Tættere på kunderne”, og de 11 trends markerer tydeligt, hvorfor temaet er aktuelt.

Stærke erhvervsfællesskaber styrker Fyens Væddeløbsbane

Fyens Væddeløbsbane ser markante gevinster i at dele viden og indgå i stærke netværk. Direktør Annette Lylover Jensen oplever, at de vigtigste perspektiver ofte opstår på tværs af brancher.

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]