Nyheder • 31/05/2024
Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi
Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret “Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid” den 23. maj, var der masser af inspiration til den strategiske værkstøjskasse.
Michael N. Wilkens, Pinpointers, gav eksempler på, hvordan resiliente forretningsmodeller kan øge virksomhedernes muligheder for succes betydeligt.
Som et meget håndgribeligt bevis på, at forudsigelighed er væsentligt, sammenlignede Michael Wilkens regnskabstal for Mærsk og Novo Nordisk for 2023, og her kunne man se, at mens Mærsk ganske vist havde haft svimlende 351 milliarder kroner i omsætning mod Novo’s 227 milliarder kroner, er værdien af Novos aktier 3.940 milliarder kroner mod Mærsks 196 milliarder.
Forklaringen på den enorme forskel ligger i, at Novos forretningsmodel i høj grad bygger på kendte, faste indtægter i form af medicin til behandling af kroniske sygdomme, mens Mærsk hvert år skal slås for at fylde containerskibene.
Michael Wilkens fortalte videre om, hvordan mange virksomheder blandt andet ved at fokusere på at lave forretningsaftaler som abonnementer og bindende serviceaftaler i et vist omfang kan øge resiliensen betydeligt og reducere behovet for at opfinde nye produkter.
Kundeportal som en kernekompetence
Som et konkret fynsk eksempel på, hvordan virksomheder også kan opbygge resiliens, var Kasper Bay Simonsen fra HJHansen Recycling Group mødt frem for at fortælle om, hvordan den portal, som virksomheden har fået udviklet af Ecreo, har forbedret tilknytningen til kunderne.
Hvor HJHansen Recycling tidligere har været afhængig af manuel arbejdskraft til indtastning af data, har kundeportalen gjort mange opgaver lettere for kunderne, samtidig med at HJHansen kan tilbyde detaljerede rapporter over blandt andet C02-aftryk.
Flexbuy: Godt at blive klædt på til tidens udfordringer
Tilstede ved arrangementet var blandt andre Odense-virksomheden Flexbuy Technologies, der var repræsenteret af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.
“For det første var det nogle meget spændende oplæg fra nogle interessante virksomheder i form af Ecreo og H.J. Hansen, der understregede de mange muligheder, der er med forskellige e-handelsinitiativer. Så synes jeg, at oplægget omkring resiliens fra Michael Nørregaard Wilkens var virkelig godt i forhold til at være bedst muligt klædt på til de tider, vi har,” opsummerer Jacob Brage, der også satte pris på de input, som han fik i pauserne mellem dagens oplæg.
“Jeg synes, at det var en rigtig god netværksoplevelse for mig, og det er aldrig spild af tid at komme ud og høre om, hvad der rør sig i de andre fynske virksomheder,” siger Jacob Brage.
Flexbuy Technologies services tæller blandt andet leasing af IT- og teleudstyr, samt avanceret asset management. Ifølge Jacob Brage er antallet af kunder støt stigende, hvilket regnskaberne for de seneste fem år også afslører.
“Vi kan helt klart mærke en øget interesse for vores produkter, og vi er i dialog med en lang række virksomheder fra 10 til 1000 ansatte, der er interesserede i at gentænke deres IT-setup. Med vores løsninger slipper virksomhederne for eksempel for at ligge inde med udstyr, som ikke benyttes, hvis en medarbejder stopper, og det giver en stor fleksibilitet, som der er meget stor interesse for, og det matcher også dagens oplæg om resiliens,” konstaterer Jacob Brage videre.