Nyheder • 31/05/2024

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret “Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid” den 23. maj, var der masser af inspiration til den strategiske værkstøjskasse.

Michael N. Wilkens, Pinpointers, gav eksempler på, hvordan resiliente forretningsmodeller kan øge virksomhedernes muligheder for succes betydeligt.

Som et meget håndgribeligt bevis på, at forudsigelighed er væsentligt, sammenlignede Michael Wilkens regnskabstal for Mærsk og Novo Nordisk for 2023, og her kunne man se, at mens Mærsk ganske vist havde haft svimlende 351 milliarder kroner i omsætning mod Novo’s 227 milliarder kroner, er værdien af Novos aktier 3.940 milliarder kroner mod Mærsks 196 milliarder.

Forklaringen på den enorme forskel ligger i, at Novos forretningsmodel i høj grad bygger på kendte, faste indtægter i form af medicin til behandling af kroniske sygdomme, mens Mærsk hvert år skal slås for at fylde containerskibene.

Michael Wilkens fortalte videre om, hvordan mange virksomheder blandt andet ved at fokusere på at lave forretningsaftaler som abonnementer og bindende serviceaftaler i et vist omfang kan øge resiliensen betydeligt og reducere behovet for at opfinde nye produkter.

Kundeportal som en kernekompetence

Som et konkret fynsk eksempel på, hvordan virksomheder også kan opbygge resiliens, var Kasper Bay Simonsen fra HJHansen Recycling Group mødt frem for at fortælle om, hvordan den portal, som virksomheden har fået udviklet af Ecreo, har forbedret tilknytningen til kunderne.

Hvor HJHansen Recycling tidligere har været afhængig af manuel arbejdskraft til indtastning af data, har kundeportalen gjort mange opgaver lettere for kunderne, samtidig med at HJHansen kan tilbyde detaljerede rapporter over blandt andet C02-aftryk.

Flexbuy: Godt at blive klædt på til tidens udfordringer

Tilstede ved arrangementet var blandt andre Odense-virksomheden Flexbuy Technologies, der var repræsenteret af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

“For det første var det nogle meget spændende oplæg fra nogle interessante virksomheder i form af Ecreo og H.J. Hansen, der understregede de mange muligheder, der er med forskellige e-handelsinitiativer.  Så synes jeg, at oplægget omkring resiliens fra Michael Nørregaard Wilkens var virkelig godt i forhold til at være bedst muligt klædt på til de tider, vi har,” opsummerer Jacob Brage, der også satte pris på de input, som han fik i pauserne mellem dagens oplæg.

“Jeg synes, at det var en rigtig god netværksoplevelse for mig, og det er aldrig spild af tid at komme ud og høre om, hvad der rør sig i de andre fynske virksomheder,” siger Jacob Brage.

Flexbuy Technologies services tæller blandt andet leasing af IT- og teleudstyr, samt avanceret asset management. Ifølge Jacob Brage er antallet af kunder støt stigende, hvilket regnskaberne for de seneste fem år også afslører.

“Vi kan helt klart mærke en øget interesse for vores produkter, og vi er i dialog med en lang række virksomheder fra 10 til 1000 ansatte, der er interesserede i at gentænke deres IT-setup. Med vores løsninger slipper virksomhederne for eksempel for at ligge inde med udstyr, som ikke benyttes, hvis en medarbejder stopper, og det giver en stor fleksibilitet, som der er meget stor interesse for, og det matcher også dagens oplæg om resiliens,” konstaterer Jacob Brage videre.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.