Nyheder • 02/09/2014

”Mange har spået den fysiske butik en langsom død, men der er ingen grund til at tænke så dystert”

Det fortæller Louise Byg Kongsholm, adm. direktør i pej gruppen, en privat, dansk virksomhed, der siden 1975 har formidlet viden om trends og tendenser til aktører i livsstilsbrancherne.

Louise Byg Kongsholm er én af de mange spændende oplægsholdere til Fynsk Erhvervs store Handelskonference på havnen i Odense den 23. september. Her vil hun fortælle om fremtidens butiksformer, som ikke nødvendigvis er digitale.

”Den fysiske butik har stadig en rolle at spille, hvis barren løftes, og de kedelige konceptbutikker uden personlig involvering pakkes sammen,” siger Louise Byg Kongsholm, der baserer sit oplæg på sin nye bog, Cross Channel.

Detailhandel er på mange måder blevet en hård og krævende disciplin. De demografiske og geografiske forskydninger, de nye økonomiske tilstande og de snusfornuftige forbrugere samt den teknologiske udvikling har ændret markedet radikalt. Forbrugerne er nådesløse i deres valg og evaluering af en butik, og de deler gerne ud af deres erfaringer og holdninger på nettet.

”Den fysiske butik har stadig en rolle at spille, hvis barren løftes, og de kedelige konceptbutikker uden personlig involvering pakkes sammen.”

Nogle er hurtigt nået til den konklusion, at nettets vækst de seneste år er lig med den fysiske butiks død på sigt. Men det er en fejlagtig konklusion, mener Louise Byg Kongsholm  – butikken skal blot spille en anden rolle i fremtiden.

”En række nye salgskanaler er opstået de seneste fem år, hvor nettet er en af de største, men også outlets, genbugssalg, lufthavnsshopping og andre kanaler vokser. De forskellige salgskanaler har hver deres fordele, som man skal forstå at spille på. Og specielt integrationen mellem butik og nettet kan give spændende resultater,” fortæller Louise Byg Kongsholm, og fortsætter:

”Cross channel er det næste naturlige skridt for dansk detailhandel. Skiftet fra multi til cross channel er krævende og overrasker mange; det tager mere tid og er mere indviklet, end mange forventer. En ting er, at ledelsen beslutter, at cross channel er fremtiden, men resten af organisationen, service- og butikspersonale, lagerstyring etc. skal også sættes op til at håndtere det. Det nye buzzword er omni channel, men der er vi slet ikke kommet til endnu. Det er et drømmescenarie.”

Hør Louise Byg Kongsholm fortælle om de vigtigste detailhandelstrends og se masser af eksempler på både rene offline koncepter, der klarer sig godt, og gnidningsfri integration mellem offline og online-forretninger på Fynsk Erhvervs Handelskonference den 23. september.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.