Nyheder • 02/09/2014
”Mange har spået den fysiske butik en langsom død, men der er ingen grund til at tænke så dystert”
Det fortæller Louise Byg Kongsholm, adm. direktør i pej gruppen, en privat, dansk virksomhed, der siden 1975 har formidlet viden om trends og tendenser til aktører i livsstilsbrancherne.
Louise Byg Kongsholm er én af de mange spændende oplægsholdere til Fynsk Erhvervs store Handelskonference på havnen i Odense den 23. september. Her vil hun fortælle om fremtidens butiksformer, som ikke nødvendigvis er digitale.
”Den fysiske butik har stadig en rolle at spille, hvis barren løftes, og de kedelige konceptbutikker uden personlig involvering pakkes sammen,” siger Louise Byg Kongsholm, der baserer sit oplæg på sin nye bog, Cross Channel.
Detailhandel er på mange måder blevet en hård og krævende disciplin. De demografiske og geografiske forskydninger, de nye økonomiske tilstande og de snusfornuftige forbrugere samt den teknologiske udvikling har ændret markedet radikalt. Forbrugerne er nådesløse i deres valg og evaluering af en butik, og de deler gerne ud af deres erfaringer og holdninger på nettet.
”Den fysiske butik har stadig en rolle at spille, hvis barren løftes, og de kedelige konceptbutikker uden personlig involvering pakkes sammen.”
Nogle er hurtigt nået til den konklusion, at nettets vækst de seneste år er lig med den fysiske butiks død på sigt. Men det er en fejlagtig konklusion, mener Louise Byg Kongsholm – butikken skal blot spille en anden rolle i fremtiden.
”En række nye salgskanaler er opstået de seneste fem år, hvor nettet er en af de største, men også outlets, genbugssalg, lufthavnsshopping og andre kanaler vokser. De forskellige salgskanaler har hver deres fordele, som man skal forstå at spille på. Og specielt integrationen mellem butik og nettet kan give spændende resultater,” fortæller Louise Byg Kongsholm, og fortsætter:
”Cross channel er det næste naturlige skridt for dansk detailhandel. Skiftet fra multi til cross channel er krævende og overrasker mange; det tager mere tid og er mere indviklet, end mange forventer. En ting er, at ledelsen beslutter, at cross channel er fremtiden, men resten af organisationen, service- og butikspersonale, lagerstyring etc. skal også sættes op til at håndtere det. Det nye buzzword er omni channel, men der er vi slet ikke kommet til endnu. Det er et drømmescenarie.”
Hør Louise Byg Kongsholm fortælle om de vigtigste detailhandelstrends og se masser af eksempler på både rene offline koncepter, der klarer sig godt, og gnidningsfri integration mellem offline og online-forretninger på Fynsk Erhvervs Handelskonference den 23. september.