Nyheder • 02/09/2014

”Mange har spået den fysiske butik en langsom død, men der er ingen grund til at tænke så dystert”

Det fortæller Louise Byg Kongsholm, adm. direktør i pej gruppen, en privat, dansk virksomhed, der siden 1975 har formidlet viden om trends og tendenser til aktører i livsstilsbrancherne.

Louise Byg Kongsholm er én af de mange spændende oplægsholdere til Fynsk Erhvervs store Handelskonference på havnen i Odense den 23. september. Her vil hun fortælle om fremtidens butiksformer, som ikke nødvendigvis er digitale.

”Den fysiske butik har stadig en rolle at spille, hvis barren løftes, og de kedelige konceptbutikker uden personlig involvering pakkes sammen,” siger Louise Byg Kongsholm, der baserer sit oplæg på sin nye bog, Cross Channel.

Detailhandel er på mange måder blevet en hård og krævende disciplin. De demografiske og geografiske forskydninger, de nye økonomiske tilstande og de snusfornuftige forbrugere samt den teknologiske udvikling har ændret markedet radikalt. Forbrugerne er nådesløse i deres valg og evaluering af en butik, og de deler gerne ud af deres erfaringer og holdninger på nettet.

”Den fysiske butik har stadig en rolle at spille, hvis barren løftes, og de kedelige konceptbutikker uden personlig involvering pakkes sammen.”

Nogle er hurtigt nået til den konklusion, at nettets vækst de seneste år er lig med den fysiske butiks død på sigt. Men det er en fejlagtig konklusion, mener Louise Byg Kongsholm  – butikken skal blot spille en anden rolle i fremtiden.

”En række nye salgskanaler er opstået de seneste fem år, hvor nettet er en af de største, men også outlets, genbugssalg, lufthavnsshopping og andre kanaler vokser. De forskellige salgskanaler har hver deres fordele, som man skal forstå at spille på. Og specielt integrationen mellem butik og nettet kan give spændende resultater,” fortæller Louise Byg Kongsholm, og fortsætter:

”Cross channel er det næste naturlige skridt for dansk detailhandel. Skiftet fra multi til cross channel er krævende og overrasker mange; det tager mere tid og er mere indviklet, end mange forventer. En ting er, at ledelsen beslutter, at cross channel er fremtiden, men resten af organisationen, service- og butikspersonale, lagerstyring etc. skal også sættes op til at håndtere det. Det nye buzzword er omni channel, men der er vi slet ikke kommet til endnu. Det er et drømmescenarie.”

Hør Louise Byg Kongsholm fortælle om de vigtigste detailhandelstrends og se masser af eksempler på både rene offline koncepter, der klarer sig godt, og gnidningsfri integration mellem offline og online-forretninger på Fynsk Erhvervs Handelskonference den 23. september.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen