Nyheder • 21/08/2014

Månedens virksomhed: Plum

Direktøren ved PA Savværk i Korinth, Kim Axelsen, var ikke længe i tvivl, da han skulle give stafetten videre og nævne en virksomhed, som han fandt værdig til titlen som månedens virksomhed ved Fynsk Erhverv: Han pegede på Plum i Assens, og begrundede beslutningen med, at Plum har navigeret imponerende sikkert og fremsynet gennem krisen.

Hos modtageren tages skulderklappet med ydmyghed hos administrerende direktør Poul Bertelsen, der straks nedtoner bedrifterne.

“Vi kan jo ikke gå på vandet. Det er der ikke nogen, der kan,” konstaterer han, før han kommer med bud på, hvad der er  forklaringen på, at virksomheden klarer sig godt.

Plum søger de nye succeser

Et af tidens modeord er “omstillingsparathed”, men den filosofi skyder Poul Bertelsen straks ned som en farbar løsning, hvis man skal klare sig i hans branche:

“Vi er omstillingssøgende. Vi står ikke bare og er klar til at ændre forretningen. Vi har bestandigt kikkerten ude for at se, hvor vores berettigelse kan være om to-tre-fire år. Nogle skud vil være vildskud, men man er nødt til at skyde for at ramme målet, og man er nødt til at acceptere, at man ikke rammer altid,” siger Poul Bertelsen, der af samme årsag har en virksomhed, hvor de oprindelige håndrenseprodukter nu blot dækker over 8 procent af forretningen.

“Man snakker også om at ‘tænke ud af boksen’, men det er heller ikke den løsning, vi sigter efter. Vi tænker anderledes. Vi har boksen, men mulighederne for vækst ligger på kanten. Vi går ikke helt uden for, men afsøger mulighederne på kanten af den, for at se, om vi kan udvide vores forretningsområde og udnytte ekspertisen inden for kassen. Vores kompetencer ligger inden for viden om huden og kemisk, teknisk produktion, og det er det sæt, vi ser, om vi kan nyttiggøre på andre forretningsområder,” forklarer Poul Bertelsen.

Fra fabriksansatte til hotelgæster

Hvor fortidens kunder typisk kunne være maskinarbejdere, der skulle have olien af fingrene med Plums velkendte produkter, findes nutidens og fremtidens storkunder i helt andre brancher, hvor Plums viden også har sin klare berettigelse: Sundhedssektoren og hotelbranchen.

“Vi har lige vundet vores længste udbud nogensinde, hvor vi i de næste otte år skal levere til alle hospitaler i Region Syddanmark,” siger Poul Bertelsen, der som eksempel på handlekraften nævner influenzaepidemien, hvor Plum slog til og tilbød kunderne desinficerende produkter på det rette tidspunkt.

“Influenza-året 2009 var egentlig krisetid, men det blev et godt år for os, fordi der pludselig var en mulighed for at træffe en hurtig beslutning. Vi kunne tilbyde noget til alle de, der havde brug for at desinficere hænderne,” konstaterer direktøren, før han efterfølgende henviser til hotelsatsningen med stolthed i stemmen.

“Vi har fået udviklet nogle dispensere, hvor vi kan tilpasse udseendet efter kundernes ønsker. Det sker med inmould labelling, hvor vi lægger designet ind i plasticstøbemaskinen, så det bliver en integreret del af produktet i stedet for bare at være en label,” forklarer Poul Bertelsen om den avancerede løsning, der kan ses i aktion på YouTube-adressen https://www.youtube.com/watch?v=no9QPo-OU78.

Fynske leverandører til verdensomspændende satsninger

Maskinen, der sætter labels på de nye dispensere til hotelbranchen, er lavet på Hjernø Værktøjsfabrik i Tarup, og det samarbejde er kendetegnende for Poul Bertelsens filosofi.

“Det er en fantastisk virksomhed, der laver støbeværktøjer med en akkuratesse og en nøjagtighed, så det er helt utroligt. En del af vejen til succes er at arbejde med fagligt dygtige leverandører, som gør, at drømmene kan lade sig gøre, og det kan vi også her på Fyn,” siger Poul Bertelsen, der efter at have afslået at komme med en opfordring til det fynske erhvervsliv, alligevel kommer ind på en tanke, der har slået ham:

“Vi taler hinanden for meget ned, og vi er for gode til at tale os selv ned. Det er der ingen grund til. Vi skal være meget bedre til at anerkende hinanden, og til at anerkende, at vi har mange gode ting på Fyn,” siger Poul Bertelsen, der så vidt muligt bruger fynske samarbejdspartnere til sine projekter, selvom fremtidens salg næppe skal funderes på øens behov.

“Rejsen har vist, at der ligger muligheder derude, der skal gribes og tages. Lige nu ligger omkring 75 procent af vores omsætning i eksporten, men om fem år er den andel nok tættere på 85 procent, uden at det skal betyde, at vi falder i Danmark. Den store vækst skal komme fra udlandet,” lyder det fra direktøren i Månedens Virksomhed hos Fynsk Erhverv.

Bonusoplysning:

I forbindelse med efterårets Vild med Dans på TV 2 vil Plum få synlighed hos de danske tv-seere hver fredag aften. Det sker under navnet “Raunsborg”, der er en skønhedsserie af hudplejeprodukter og parfumer udviklet i samarbejde mellem Plum og modeekspert Jim Lyngvild.

Ifølge Poul Bertelsen kan effekten af den tv-satsning helt afgjort ses i årsregnskabet, når tallene gøres op:

“Det koster så meget, at omkostningerne kan vi helt sikkert se på bundlinjen.”

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.