Nyheder • 26/01/2016

Månedens virksomhed: “I starten var der ikke mange, der troede på os”

YOYO Global Freight er en ung speditions- og logistikvirksomhed fra Odense, der startede i en kælder i 2009 og i dag har 20 ansatte. Virksomheden er udnævnt som Gazelle af Børsen de seneste to år. På et hårdt marked domineret af store, etablerede virksomheder har YOYO Global Freight vist, at man med ambitioner og hårdt arbejde kan skabe en solid succes fra bunden. 

Fynsk Erhverv har i samarbejde med seneste Månedens virksomhed, Middelfart Sparekasse, udvalgt den odenseanske speditions- og logistikvirksomhed YOYO Global Freight som Månedens virksomhed.

Både i 2014 og 2015 blev virksomheden kåret til Gazelle af Dagbladet Børsen. Det er blandt årsagerne til, at valget er faldet på YOYO Global Freight.

Men også den ordentlighed, fleksibilitet og grundighed, virksomheden møder sine kunder med, danner baggrund for beslutningen, samt det faktum, at YOYO er slået igennem i en konkurrencepræget branche, der er domineret af store, veletablerede virksomheder. Derudover er en pålidelig og effektiv speditionsbranche utrolig vigtig for dansk økonomi. Det er ganske enkelt branchen, der får både eksport og import til at fungere, hvilket en lille, åben økonomi som den danske er afhængig af.

YOYO Global Freight blev grundlagt i 2009 af Launy S. Kristensen.

– I de første måneder lå virksomheden i min egen kælder. Meget hurtigt derefter tiltrådte Kasper Andersen, og vi har været helt ligeværdige partnere i forretningen fra dag ét, fortæller Launy S. Kristensen.

Både Kasper Andersen og Launy S. Kristensen har baggrund i speditionsbranchen. De stiftede YOYO Global Freight, fordi de så en mulighed i markedet.

– Efter mange års opgangstid var der blevet en klassificering af kunder, og dem, der ikke passede ind i matricen hos den enkelte transportør eller speditør, var egentlig ikke ønskede. Det afspejlede sig på priserne; man ville have, at alt skulle passe ind i de her transporttekniske kasser. De kunder, der ikke gjorde det, ville vi gerne samle op. Fra starten havde jeg også en klar vision om at udvikle et IT-system, som gav kunderne værdi. Mange af de eksisterende websystemer var for mig at se lavet for transportørens skyld og ikke for kundens. Så vi så et hul i markedet, som vi håbede, vi kunne udfylde, udtaler Launy S. Kristensen.

Hård opstart
– Vores første kontorer lå på Agerhatten, hvor vi også havde noget lagerkapacitet. Der lå vi i et par år, som var rigtig sjove, men også rigtig hårde. Det var etableringsårene, og i starten var der ikke mange, der troede på os. Ingen kendte os, og vi skulle skabe et navn i markedet. I 2012 var IT-systemet udviklet, og vi begyndte at ramme nogle rigtig spændende kunder, der kunne bruges som referencer, forklarer Kasper Andersen og fortsætter:

– Så begyndte det at gå stærkt, og i starten af 2012 flyttede vi til vores nuværende adresse på C.F. Tietgens Boulevard. Det var også på det tidspunkt, vi begyndte at lave mere luftfragt for vores kunder og blev godkendt hos IATA (Den internationale lufttransport-sammenslutning), så vi kunne handle direkte med flyselskaberne. I dag har vi tre kerneforretninger: kurérfragt, luftfragt og søfragt, til og fra det meste af verden – som vi så supplerer med en lager- og logistikforretning, hvor vi har ca. 2.000 kvm her ved hovedkontoret og tilsvarende kapacitet på Telehøjen i Odense.

Klart størst på Fyn – hvor virksomheden bliver liggende
I dag har YOYO Global Freight 20 ansatte, herunder to i Stavanger i Norge, hvor virksomheden oprettede kontor sidste år til at tage sig af flere off shore-forretninger. Langt de fleste af kunderne kommer fra Fyn, hvor YOYO er meget tilfredse med at have hovedkontor.

– Vi har ekspanderet kraftigt, men langt de fleste af vores kunder er lokale – både eksportører og importører. Vi har ambitioner om at brede os ud over hele landet og også videre end det. Kunderne er alle typer virksomheder – rent transportteknisk er der ikke den store forskel på, om du skal fragte en sending tøj eller søm og skruer. Andelen til Danmarks nære eksport/importmarkeder er stor, men vi har også rigtig mange oversøiske forsendelser til f.eks. USA og Kina, udtaler Kasper Andersen.

“Vores hovedkvarter kommer altid til at ligge i Odense. Mange andre speditører er rykket til trekantsområdet, men vi er glade for at ligge på Fyn. Adgangen til en stor motorvej er det vigtigste for os, og derfor er udbyggelsen af det tredje spor hele vejen over Fyn også en meget stor mærkesag for os.”

Launy S. Kristensen supplerer.

– Vores hovedkvarter kommer altid til at ligge i Odense. Mange andre speditører er rykket til trekantsområdet, men vi er glade for at ligge på Fyn. Adgangen til en stor motorvej er det vigtigste for os, og derfor er udbyggelsen af det tredje spor hele vejen over Fyn også en meget stor mærkesag for os. Trafikmængden er stor, og på de nuværende to spor kan det betyde forsinkelser, hvilket vi bestemt ikke bryder os om.

Store konkurrenter – små og mellemstore kunder
YOYO er en virksomhed i vækst, men blandt danske speditører er den blandt de mindre.

– Vores største udfordring er, at vi slås mod nogle store, kendte konkurrenter hver dag. Men kundepotentialet er stort. De fleste virksomheder har ét eller andet fragtbehov, og især i opstartsfasen har det været en fordel for os, at der er så mange små og mellemstore virksomheder på Fyn, som ofte ikke passer ind hos de store speditionsvirksomheder. I dag og i de næste par år er situationen en anden. Der kunne vi godt tænke os at tiltrække flere større eksport- og importtunge virksomheder, fortæller Kasper Andersen.

Service, fleksibilitet og gode medarbejdere
– Vi er gået til markedet med en ydmyghed om det, vi laver. Vi er særdeles gode til det, vi kalder service recovery, hvor vi hjælper vores kunder, hvis noget ikke går helt efter planen, og giver dem tillid til, at vi har styr på sagen. Service, fleksibilitet og rådgivning, simpelthen. Vi er i stand til at målrette os kundens behov, siger Launy S. Kristensen.

Kasper Andersen tilføjer, at en anden årsag til YOYOs succes skyldes virksomhedens medarbejdere.

– Vores største aktiv er vores medarbejdere. Vi har været gode til at finde og ikke mindst fastholde det rigtige hold. Vi gør meget for at skabe en god arbejdsplads, hvor det er sjovt og udfordrende at være, og hvor der er balance mellem arbejdsliv og privatliv, siger han.

“Vores største aktiv er vores medarbejdere. Vi har været gode til at finde og ikke mindst fastholde det rigtige hold. Vi gør meget for at skabe en god arbejdsplads, hvor det er sjovt og udfordrende at være, og hvor der er balance mellem arbejdsliv og privatliv.”

 – I en mindre virksomhed som vores har man som medarbejder også større mulighed for at påvirke både hverdagen og firmaet, end man har et stort sted. Det gør ofte hverdagen sjovere. Derudover uddanner vi vores egne speditører, som dermed fra starten socialiseres ind i vores virksomhed og den måde, vi gør tingene på, så de repræsenterer YOYOs værdier i mødet med kunderne, siger Launy S. Kristensen.

Gode erhvervsforhold – trægt bureaukrati
YOYO er tilfredse med virksomhedens forhold i Odense, men de forudser udfordringer med rekruttering – og så kunne det offentlige Danmark generelt tilpasse sig virkeligheden hos en mellemstor virksomhed lidt bedre.

– Der kan være en tendens til, at sjællandske virksomheder synes, Odense er ret langt væk. Der er en mental barriere. Mange af vores kolleger i branchen har valgt at lukke ned på Fyn og er rykket til enten København, Århus eller Trekantsområdet. Det har i en periode gjort det nemmere at finde kvalificeret arbejdskraft for os, men på sigt kan vi få udfordringer med at finde specialister – f.eks. inden for sø- og luftfragt, fortæller Kasper Andersen.

– Odense har i de senere år gjort mange gode ting ved at fokusere på erhvervslivets betingelser, og der er virkelig mange muligheder for den specialiserede arbejdskraft på Fyn. Efterspørgslen er stor, så udfordringen er at få budskabet spredt, supplerer Launy S. Kristensen.

– Nogle gange oplever vi lidt for meget og lidt for trægt bureaukrati fra det offentlige. Det kan virke som om, bureaukratiet er lavet til større virksomheder, som har en hel administrationsafdeling til at tage sig af kontakten til det offentlige. Der kunne vi godt tænke os en større forståelse for vilkårene for virksomheder i vækst, fortæller Kasper Andersen.

 

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen