Debat • 07/05/2015
Leder: ”Fuldt finansieret – krone til krone”
Det var finansministerens trumfkort, da regeringen på pressemødet den 6. maj præsenterede nogle af de 50 forslag i den nye Vækstpakke, som de i den nærmeste tid vil konkretisere.
Fynsk Erhverv tager torsdag d. 7. maj toget til Christiansborg for at præsentere Folketingets Transportudvalg for det, vi kan kalde forslag nr. 51 – det ultimative vækstforslag – nemlig forslaget om at reducere broafgifterne over Storebælt med 25 procent med øjeblikkelig virkning.
Mange fynske virksomheder har over det seneste halve år bidraget med konkrete bud på, hvad en sænkelse af broafgifterne vil betyde for deres udvikling og vækst. Ved at løfte en del af denne omkostning af dem vil de stå stærkere i konkurrencen om de gode opgaver, de vil få en højere omsætning og dermed muligheden for en højere indtjening. Det er forudsætningen for at kunne investere – både i sit produktionsapparat, i innovation og i flere ansatte.
Med Grontmijs samfundsøkonomiske analyse under armen vil vi appellere til politikernes sunde fornuft og opfordre dem til at få forligsparterne samlet og få skabt enighed om dette. Hvis de vælger Fynsk Erhvervs forslag, så vil det ikke koste velfærd eller skattekroner. Storebæltsforbindelsen vil fortsat være brugerfinansieret – i værste fald vil det betyde 3-4 års længere tilbagebetalingstid. Men det vil være fuldt acceptabelt i betragtning af, at det vil betyde en samfundsøkonomisk gevinst frem til 2050 i størrelsesordenen 29 milliarder danske kroner. Og det vil tilmed skabe vækst i hele Danmark.
Så forslag nr. 51 kan blive det reelle trumfkort.