Nye partnere i 2021

Nyheder • 23/11/2018

Kan vi skabe innovation i virksomhederne – og hvordan?

Alf og Niels

Over 160 fynske virksomhedsledere og partnervirksomheder var samlet til Fynsk ErhvervsTopmøde den 20. november, som bød på temaet: Innovation som kultur- og vækstdriver ved oplæg af Alf Rehn og Niels Hartvig

Alf Rehn er professor i Innovation og Design Management på SDU og en særdeles kontroversiel og underholdende oplægsholder. Han lagde heller ikke fingrene imellem, da han gav Fynsk Erhvervs partnervirksomheder sit syn på den måde, der tales om innovation og den industri, der er opstået omkring innovationsbøger, -konsulenter mv.

Innovation hænger os ud af halsen
Alle taler efterhånden om innovation – i en sådan grad, at vi ifølge Alf Rehn rammes af ”innovations udmattethed”. Og de fleste virksomheder får ikke engang noget ud af alle de timer og penge, de investerer i innovationsprocesser, fordi disse er spækket med tom snak. Vi bliver ligefrem stressede af innovation, fordi parolen typisk er, at uanset hvad vi gør, så er det aldrig nok. Vi skal ”disrupte” og genopfinde den dybe tallerken hver eneste gang.

Alf Rehn kalder glorificeringen af innovation for ”innovationsporno”: Vi præsenteres kun for glansbillederne og ser aldrig den ægte version af alt det hårde og uskønne arbejde, det kræver at innovere.

Innovation kan kun eksistere, hvis vi skaber kulturen til det
I stedet foreslår Alf Rehn, at vi retter vores fokus mod at skabe innovative kulturer i virksomhederne: ”Innocultures”. Der må ikke være én person i organisationen, som står for innovation – det er et anliggende, der angår alle. Det skal være vores DNA. Alle virksomheder er fyldt med ideer og innovationspotentiale, som vi er nødt til at give plads til. Kun ved at involvere alle ressourcer og inputs skaber vi et innovativt miljø.

Du kan læse Alf Rehns 5 byggesten til at skabe Innoculture i boksen til højre.

Kan virksomheder overhovedet skabe innovation?
Aftenens anden oplægsholder var Niels Hartvig, CEO og stifter hos IT-virksomheden Umbraco, som er kendt som et særdeles innovativt foretagende. Hartvig satte dog hele præmissen om at skabe innovation i virksomhederne til debat.

At innovere kræver udforskning, og udforskning indebærer at løbe en risiko. Derfor har mange virksomheder vanskeligt ved for alvor at skabe innovation. Til gengæld kan innovation langt lettere udspringe i et økosystem, fremhæver Niels Hartvig. Virksomhederne er givetvis eksperter i egne produkter, men ikke nødvendigvis i at bruge dem. Det er i stedet brugerne og miljøet omkring produkterne.

Hold op med at bilde dig selv ind, at du ved, hvad dine kunder vil have
I en digital tidsalder vil brugerne se optimeringer og ændringer hurtigt. De er sådan set ligeglade med virksomhedernes næste ”nye, store ting”, de vil dybest set bare gerne have, at produktet hele tiden bliver bedre og bedre.

Som virksomhed ved vi ganske enkelt ikke, hvad kunderne vil have, siger Niels Hartvig. Derfor har vi brug for, at dem, der bruger vores produkter, bliver aktive deltagere. De er bedre end os til at forbedre vores løsninger – hvis vi giver dem lov.

Innovation skal faciliteres, ikke skabes
Det gør vi ved at åbne organisationens mindset og skabe et åbent økosystem, hvor vi giver brugerne fri adgang til idefasen og løsningerne til vores produkter. Til gengæld bidrager de med en kollektiv intelligens og ekspertise, som skaber resultater, vi ikke selv kan skabe. De er ikke bare kunder, de er samarbejdspartnere.

Virksomheder skal kort og godt undlade at skabe innovation, de skal i stedet facilitere den, siger Niels Hartvig og minder os om, at ”Culture eats strategy for breakfast”.

Læs også inspirator, vejleder og skribent, Charlotte Linds, blogindlæg om hendes oplevelse af de to foredrag på Topmødet her.

NEXT talent tager nye højder

Lone Kaalund Døjbak er ny i Fynsk Erhverv. Hun indtager en central rolle i NEXT talent-projektet, hvor fynske virksomheder kan få ansat nyuddannede unge fra de videregående uddannelsesinstitutioner på favorable vilkår og herigennem få løst aktuelle opgaver og få tilført nye kompetencer. Jeg er rigtigt glad for de nye udfordringer hos Fynsk Erhverv, der på […]

Jens Heiko Stumbeck henter viden og inspiration i andre brancher

Jens Heiko Stumbeck har siden 2008 udviklet på den optikerforretning, som han overtog fra sin far. Og han er sikker på, at mange af fremtidens løsninger findes i andre brancher.

Gode ben og netværk – Business Challenge Cykling fortsat en succes på 10. år

Traditionen tro blev der grinet, netværket og lavet forretninger på kryds og tværs på årets Business Challenge-tur. Næste år er de klar igen, og der er plads til alle, uanset evner på cyklen.

Servitization kan gøre kunder til partnere

Fynske virksomheder kan få hjælp til at komme i gang med eller bare at afsøge deres potentiale for servitization

Albani Torv solgt og videreføres i de historiske rammer til nyt koncept

Den smukke, gamle bygning på Albani Torv, der igennem snart 100 år har fungeret som Fynsk Erhvervs domicil, er solgt til Nanna og Peer Kirkebjerg, der begge driver lægepraksis på Sct. Anne Plads i Odense centrum.

Få succes med bestyrelsesarbejde i SMV-virksomheder

Fynsk Erhverv inviterer nu fynske ejerledere, direktører, nuværende og kommende bestyrelsesmedlemmer og medlemmer af advisory boards til et fire-dages weekend-seminar, hvor vi sætter fokus på det succesfulde bestyrelsesarbejde og udviklingen heraf.

Hos Olav de Linde går fortid og fremtid hånd i hånd

Hos Ejendomsselskabet Olav de Linde A/S er aktiviteterne i Odense taget betragteligt til over de senere år, og ifølge Lars Friis Christensen, som er afdelingsdirektør i Odense, løber det samlede engagement op i knap 150.000 m2 erhvervsbygninger i Odense.

Virksomheder puljer kræfterne i fynsk energiprojekt

I erhvervslivet bliver der arbejdet på at optimere energivenlige tiltag, og et af dem er Fynsk Erhvervs MiO New Energy-koncept, som med udstrakt brug af samarbejde og vidensdeling skal sikre, at både leverandører og entreprenører i byggebranchen rykker helt frem i den internationale elite på området.

EU går til kamp mod tech-giganterne med nyt digitalt udspil

Online platforme som Facebook, Google og Amazon er efterhånden blevet en integreret del af vores allesammens hverdag. Vi holder kontakt med venner og familie gennem sociale medier og vores brug af e-handel sætter nye rekorder hvert år.

NEXT talent-projekt gav hurtige resultater

Match mellem Ken Hygiene Systems og den nyuddannede civilingeniør Martin Christophersen resulterede i en fastansættelse til alles glæde

Et godt netværk flytter virksomheder

"Det er utrolig vigtigt for mig, at jeg bruger min tid på noget, der giver mig værdi, hvor jeg udfordrer mig selv. Hvis man ikke er åben over for inspiration, så hænger man i den samme rille," Sune Mark Henriksen, Sectra

Professionel bestyrelse vigtig for Odense Katedralskole 

Erhvervslivets stemme er vigtig for at sikre eleverne det bedste udbytte af deres uddannelse