• 21/11/2018

Innovation er et personligt anliggende

Charlotte

Af inspirator, vejleder og skribet, Charlotte Lind

Hvis ikke din virksomhed evner at være innovativ, så ryger den af i svinget. Der skal løbende tænkes nye tanker og hældes benzin på udviklingsbålet.

Det, du netop har læst – eller i hvert fald essensen af det – er du givetvis stødt ind i mere end en gang. Og ja. Vi skal udvikle og tænke nyt, hvis vi vil være med i kampen om kunderne.

Innovation før og efter Topmødet
I går var jeg til Topmøde med sammen med 170 erhvervsledere hos Fynsk Erhverv. Teamet for aftenen var – rigtigt gættet – innovation.

Da jeg ankom tænkte jeg innovation som noget statisk (ja, jeg er med på, at det lyder helt forkert), der foregår i virksomheder. Noget, der skal afstedkomme f.eks. nye produkter og nye metoder til at frembringe disse på en mere optimal måde.

Da jeg gik hjem havde en tanke sat sig fast i mit hoved: Innovation er ikke noget, der hører virksomheder til.

På mit mentale lager rumsterede en celle (der ér mere end en), der pippede om, at innovation handler om mennesker.

Kig indad
Nu er det så dag ét efter Topmødet. Og cellen på øverste etage pipper ikke længere. Den råber. Højt.

I løbet af natten har massen, der sejler rundt i min hjerne, nemlig bearbejdet de input, jeg fik med mig hjem.

Jeg blev – sammen med mine 169 medlyttere – præsenteret for to spændende bud på, hvordan innovation ’ser ud’.

Den finske professor Alf Rehn pegede på, at virksomheder skal kigge indad, når talen falder på innovation. Hans budskab var, at enhver virksomhed ligger inde med al den viden, der er nødvendig for at innovere.

Se den enkelte
Se den enkelte ansatte og hør, hvad vedkommende har på hjertet. Lyt ’fra gulv til loft’. Kontordamen kan ligge inde med lige så værdifuld viden som CEOen. Sådan har Alfs ord bundfældet sig hos mig.

Vi skal (turde) tro på, at vi ikke behøver hente konsulenter ind udfra for at få dem til at fortælle os, hvordan vi innoverer. Vi skal (turde) tro på, at vi godt kan selv.

Det handler om respekt for den enkelte og det, de har at byde på.

En af Alfs pointer var, at respekt afføder innovative tanker. Når idéer – om de kommer fra kælder eller kvist – tages alvorligt, skabes der grobund for innovation.

Det samme gør refleksion. Altså en smagen på de idéer, der deles i det respektfulde, trygge rum.

Der slog Alf for alvor kloen i mig: Kig indad – undersøg virksomhedens idé-, kompetence- og kreativitetshylder – og skab, hvad jeg vælger at kalde, vedkommende innovation.

Med vedkommende innovation mener jeg innovation, man kan se sig selv i. Innovation, man tager ansvar for at følge helt til dørs og være stolt af … fordi alle i virksomheden er en del af den.

Kig udad
Niels Hartvig, stifter af it-virksomheden Umbraco, kom med en anden vinkel på innovation: Kig udad – stik en finger i forbrugerjorden og vær innovative ude fra wisdom of the crowd, som han formulerede det.

Jeg kan godt følge ham.

Vi må være obs på, hvad dælen det er, der efterspørges på den anden side af vores virkelighed og skriveborde – altså ude i mængden af mennesker, der udgør potentielle kunder. Vi skal have for øje, hvad forbrugeren har brug for.

Men har vi os selv med – sådan helt med – hvis vi lader crowden afgøre vores innovation? Kan vi ikke risikere at løbe med på en spøg, vi i bund og grund ikke finder særlig sjov?

Innovation – et personligt anliggende
Det var de to modpoler, der fik mig til at tænke, at innovation virkelig er et personligt anliggende. Innovation handler om at have tillid til egne evner. Og til ens medarbejderes ditto.

Måske det ikke er så sært, at jeg tænker sådan, fordi jeg arbejder med personlig udvikling og har gjort det til min mission at inspirere mennesker til at turde følge deres drømme.

Hvis vi ikke som mennesker stopper op, kigger indad og validerer det, vi ser, hvordan skal vi så kunne møde på arbejde hver dag og være idérige, kreative og innovative?

Vær tro mod egne idéer
Jeg tror på, at vi skal have modet til at være os selv og være tro mod de idéer, vi hver især har. De er der – idéerne. Og de er gode nok. Vi behøver ikke eksterne konsulenter, der skal fortælle os, hvad vi skal gøre og hvordan.

Vi ligger inde med al den viden, vi har behov for for at innovere. Innovation starter ved os selv. Den starter ved, at vi tror på os selv. Så ja, jeg har valgt side. Alf Rehn har for mig at se fat i den længste ende.

Bedre trivsel og mere arbejds- og livsglæde
Jeg tror på, at både trivsel men også arbejds- og livsglæde vil få et ordentligt nøk opad, hvis vi tænker på innovation the Alf way.

Når innovation bliver et personligt anliggende, kommer ejerskab og ansvar i højsædet for den enkeltes arbejdsliv. Innovation kommer til at skabe mening i den enkeltes verden.

Når der er en mening med ’galskaben’, er der for alvor skabt plads til at tænke store tanker, der kan tage den enkelte virksomhed og dens medarbejdere til nye højder.

 

Læs mere om Alf Rehn og Niels Hertvigs innovationsoplæg her.