Nyheder • 21/05/2015

Iværksætter og nyt medlem: ‘Spørg dig selv – hvad er det værste der kan ske’

Martin Brems er manden bag det strategiske marketingbureau Brems & Co., som han startede 1. maj 2014. Allerede fire måneder inde i 2015 havde bureauet mødt de omsætningsmål, Martin Brems havde sat for hele året. “Det er gået over al forventning,” siger den succesfulde iværksætter selv. 

Martin Brems har bl.a. været marketingchef for it-selskaberne Netcompany og ALSO Actebis og kontaktchef for reklamebureauet Nørgård Mikkelsen, før han blev ansat i LEGO, hvor han har været med til at udvikle nye LEGO-koncepter og produkter i innovationsafdelingen, bl.a. det for nylig annoncerede LEGO Dimensions, og var også en overgang kommercielt ansvarlig for LEGOs største produktlancering i 2013: Legends of Chima.

Efter tre år med mange timer på landevejen fra Munkebo til Billund og mange udenlandsrejser valgte Martin Brems at starte op for sig selv, både af hensyn til familien, men også for at realisere drømmen om at blive sin egen.

– Det var dog ikke nogen nem beslutning. Vi har det med at blive lidt magelige som lønmodtagere herhjemme, men jeg havde altid drømt om at blive herre i eget hus, og min beslutning kom først, efter en god ven fortalte mig: ‘Martin, hvad er det værste, der kan ske?’. Og det værste, der kunne ske, var, at jeg mistede min opsparing og mit hus, men jeg ville jo aldrig gå sulten i seng uden tag over hovedet, og jeg ville nok også kunne finde noget andet at lave, hvis min egen virksomhed ikke lykkedes. Jeg tog derfor springet, og det vil jeg bestemt råde andre folk med de samme drømme om at gøre.

Brems & Co. gik fra 0 til 20 kunder på det første år, og Martin Brems overvejer, om forretningen i fremtiden skal udvides med nyansættelser.

– Der er mange fordele ved at være selvstændig, som man sjældent hører så meget om. Jeg tror f.eks. aldrig, jeg har haft en bedre work-life-balance, end jeg har nu, selvom jeg i perioder arbejder rigtig meget, for jeg bestemmer i vid udstrækning selv, hvornår mine opgaver skal løses, siger Martin Brems.

Hvad markedet vil have
Martin Brems laver strategisk marketingsrådgivning for virksomheder i alle brancher.  Det vil sige, at han undersøger markeder, kunder og potentielle kunder og afdækker forretningsmuligheder for virksomheder, ligesom andre marketingbureauer gør det, men han går skridtet videre end de fleste af konkurrenterne.

– Hvis man ikke aktivt innoverer sin virksomhed og sine produkter, så de afspejler markedet og fremtidens marked, så risikerer man at blive sejlet agterud af udviklingen. Jeg laver markeds- og kundeanalyser for virksomheder, og så rådgiver jeg bagefter virksomheden i, hvordan de kan reagere på det, jeg finder ud af – både på produkt- og kommunikationssiden, fortæller Martin Brems.

– Det er her, jeg skiller mig ud.

Brems & Co. afsøger muligheder inden for alle markeder og alle brancher.

– Jeg har haft Odense Lufthavn som kunde. Der undersøgte jeg interessen for afgange fra Fyn hos forskellige rejsebureauer og erhvervsrejsebureauer og hos lokale virksomheder, der rejser meget, for på den måde at afsøge, hvad lufthavnen med fordel kan satse på i fremtiden. For bogføringsprogrammet e-conomic undersøgte jeg det svenske marked gennem fokusgrupper med svenske iværksættere, hvor de fandt ud af meget konkrete ting, de med fordel kunne forandre, og jeg har været med til at undersøge interessen for en sommerrevy i Odense, hvilket der i høj grad var, så det kommer der for første gang i 2016, så det er meget alsidige kunder, jeg laver opgaver for, siger Martin Brems.

Det andet ben
Brems & Co. har både større og mindre projekter hos større og mindre kunder, og udover strategisk rådgivning baseret på markedsanalyser, hjælper virksomheden også med andre udfordringer.

– Ofte har virksomheder rigtig mange oplysninger liggende tilgængelige hos dem selv allerede, men de ved ikke, hvordan de skal anvende dem. Jeg kan som udefrakommende hjælpe dem med at finde det, som er vigtigt at fokusere på, og det som ikke er, og på den måde vejlede virksomheden til en retning, som giver vækst, fortæller Martin Brems.

– Jeg er naturligvis ikke lige så godt inde i de forskellige brancher, som virksomhederne selv er, men det er faktisk ofte en fordel, for jeg kan se deres forretning udefra med min erfaring og derfor tilføje nogle nye perspektiver og et frisk pust.

 

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.