Nyheder • 18/12/2023

Geopartner rykker på digitaliseringen i nyt videnforum

I Odense-virksomheden Geopartner Landinspektører A/S har den teknologiske udvikling ikke passeret i stilhed i det seneste årti. Tidligere har kunderne primært efterspurgt de klassiske landmålerydelser, når der skulle opføres byggeri eller anlægges veje, men udvalget af varer på hylderne er i dag betydeligt udvidet.

I dag tilbyder Geopartner både traditionelle ydelser indenfor opmåling, matrikulært arbejde og planlægning, men også kompleks digital kortlægning, 3D-modellering og leverance af software- og dataløsninger.

Den stigende efterspørgsel efter nye digitale løsninger har blandt andet betydet, at Geopartner tilbyder en bred vifte af ydelser, der kan optimere arbejdsprocesser og levere mere præcise resultater for kunderne. Af samme årsag er virksomhedens egen IT-afdeling også i stadig udvikling.

Det mærker IT-driftschef Kenneth Søndergaard, der blandt andet af den grund har meldt sig under fanerne på Fynsk Erhvervs Videnforum for Digital Transformation.

Der er slet ingen tvivl om, at udviklingen på mit område går virkelig hurtigt. Derfor tror jeg, at vi kan opnå en synergieffekt, hvis vi kan pulje vores erfaringer i et netværk og lære af hinanden.

“Der er nok mange IT-eksperter på Fyn, men de fleste sidder uden ligesindede på deres arbejdsplads, og der tror jeg, at det bliver super værdifuldt for mig at få nogen at spare med, når det kommer til strategi på IT-området. Jeg tror, at vi selv er kommet 80% af vejen, men det er de sidste 20%, der er de svære,” konstaterer Kenneth Søndergaard.

Sparring med andre eksperter

En væsentlig milepæl i Geopartners digitale transformation har været implementeringen af geografiske informationssystemer (GIS), der håndterer og visualiserer data på en måde, som giver kunder nye muligheder inden for geografisk planlægning og analyse.

Men behandlingen af de uendelige mængder af data kommer ikke uden en pris. Derfor handler en stor del af arbejdsdagen i Kenneth Søndergaards afdeling om både sikkerhed og implementering af diverse standarder. Også på det område håber IT-chefen, at han og netværksfællerne kan udnytte fællesskabets styrke.

Kommunikationskoordinator Anne Løye Lauritsen sammen med IT-chef Kenneth Søndergaard
Kommunikationskoordinator Anne Løye Lauritsen sammen med IT-chef Kenneth Søndergaard

”Vi er for eksempel lige selv blevet ISEA 3000-certificeret. Der har vi gjort os nogle erfaringer, som andre kan lære af, så de kan komme hurtigere i mål. Vi ved også, at der med nye teknologier, kommer nye udfordringer.

Der er det også vigtigt, at man har andre at sparre med i forhold til at træffe de rigtige strategiske beslutninger,” siger Kenneth Søndergaard, der ikke er det mindste i tvivl om vigtigheden i, at virksomhederne tænker IT og innovation ind i dagligdagen.

”Grundlæggende er Geopartner en landinspektørvirksomhed, men vi kunne slet ikke eksistere uden en ambitiøs IT-strategi, som blandt andet betyder, at vi løbende forbedrer os både internt og eksternt. Dels skal vi udvikle de løsninger, som kunderne og markedet efterspørger, dels skal vi internt i huset hele tiden have fokus på at understøtte vores egne arbejdsgange med digitalisering og automatisering, overalt hvor det er muligt,” forklarer Kenneth Søndergaard, som også på dette område håber på, at fællesskab gør stærk.

”Vi arbejder målrettet på at understøtte vores beslutningsgange med data, men det kræver meget strukturerede data og masser af disciplin. For vores vedkommende har vi derfor implementeret nyt ERP-system, og vi har truffet et strategisk valg om at have så få udbydere af software og så mange færdige pakker som muligt, for at holde styr på flowet. For alle, hvor den rejse er relevant, har jeg masser at bidrage med, fordi vi har været igennem det, men til gengæld er der mange andre områder, hvor andre er længere fremme end vi er,” siger Kenneth Søndergaard videre.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.