Nyheder • 11/08/2025

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Thomas Eriksson, Stifter og CEO, SASHA

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Og hvis han får ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie i særklasse.

Thomas Erikssons virksomhed, Sasha, har udviklet en banebrydende teknologi, der skal beskytte digitale billeder mod misbrug og ulovlig deling. Teknologien er bygget fra bunden, uden afhængighed af eksterne komponenter, og den anvender egenudviklede AI-modeller, avanceret kryptering og usynlig vandmærkning på pixelniveau som midlerne. Ambitionen er, at teknologien skal være en vigtig brik i bestræbelserne på at komme nogle af internettets skyggesider til livs.

“Den ultimative drøm er, at man slet ikke kan uploade et billede, hvis det er ulovligt eller ejeren ikke ønsker, at det deles. Og det nye er, at vi ikke gør det gennem overvågning, men gennem teknologi, der respekterer individets grænser,” siger Thomas Eriksson.

Selv om det er de etiske og teknologiske ambitioner, der fylder mest i fortællingen om Sasha, lægger Thomas Eriksson ikke skjul på, at der også er et massivt forretningspotentiale.

“Det her kan blive en ekstremt god forretning. Hvis bare én stor platform vælger at bruge vores teknologi, taler vi om en milliardforretning – og det er ikke urealistisk, for problemet er globalt, og løsningen findes ikke i dag,” siger han og påpeger, at behovet for teknologisk billedbeskyttelse formentlig kun vil vokse i takt med øget fokus på rettigheder, AI-genererede billeder og persondatabeskyttelse.

Teknologi med globalt sigte og personlig drivkraft

Thomas Eriksson holder til dagligt styr på virksomhedens udviklere, som er kommet til Odense fra hele verden, og bruger samtidig en stor del af sin tid på at dyrke et internationalt netværk. Sasha sigter nemlig mod at kunne integreres i de teknologier og platforme, som mange bruger i dag, og der er allerede interesse fra flere globale aktører. Samtidig er virksomheden i dialog med flere organisationer om, hvordan teknologien kan anvendes ansvarligt og i tråd med gældende lovgivning.

Sasha er bygget til at håndtere billedmanipulationer som beskæring, rotation og tilføjelse af tekst – for ifølge Thomas Eriksson er det præcis på de områder, at al tidligere teknologi har fejlet. Og ganske som et fiskenet virker sikkerhedssystemer ikke, hvis de er fulde af store huller.

Thomas Eriksson, Stifter og CEO, SASHA
Thomas Eriksson, Stifter og CEO, SASHA sammen med Fynsk Erhvervs journalist, Christian Bové. Billedet er vandmærket, og kan spores uanset, hvad man gør ved det.

“Du kan ikke have en løsning, der ikke virker i virkeligheden, for så har den ingen værdi. Vandmærker og hash-koder fungerer ikke, hvis nogen ændrer lidt i dem eller spejlvender billedet. Vi har løst det med en binær metadata-struktur, der bliver siddende i billedet – selv hvis det bliver redigeret,” siger Thomas Eriksson, der røber, at produktet er ved at blive klar til en lukket betaversion, hvor teknologien skal afprøves i praksis.

Hvis alt går som planlagt, vil brugerne derfor inden længe kunne downloade en app, der giver mulighed for at markere ejerskab og delingsintentionen direkte på pixel niveau.

“Vi bygger en app, hvor du som afsender kan markere, at billedet er dit – og hvis det misbruges, kan vi dokumentere det. Det gør det muligt at sætte grænser og tage ansvar,” siger Thomas Eriksson, der er uddannet konceptudvikler og mediedesigner, men hvis drivkraft bag Sasha stikker dybere end teknologi og brugeroplevelser.

“Jeg kender personligt nogen, der er blevet ramt af billedmisbrug. Det tog timer at få slettet billederne – og de var hurtigt oppe igen, så det hjalp ikke meget. Og det tager lang tid at rejse sig mentalt. Så det tænkte jeg, at vi kunne gøre bedre,” siger virksomhedsejeren, der fortæller, at én ud af otte unge har prøvet det, og at hver tredje kender nogen, der har oplevet, at personlige billeder er blevet delt uønsket.

Et ægte nyskabende internationalt eventyr

På trods af den internationale rækkevidde i Sasha har Thomas Eriksson aldrig for alvor været i tvivl om, at virksomheden skulle have udgangspunkt i Odense.

“For mig var det et åbent spørgsmål: Kan jeg lykkes, hvor jeg er – eller skal jeg flytte? På papiret burde jeg måske være i København. Men jeg synes, det er smukt, at man kan blive her i Odense og skabe noget, der potentielt kan ændre den måde, internettet fungerer på,” siger Thomas Eriksson, der er overbevist om, at Sasha kan tiltrække ansatte med andet end en fed løncheck.

“Dygtige mennesker kan få en god løn alle steder, så vi slås alle sammen om det samme på det område. Men vi tilbyder mere – vi tilbyder at være med til at løse noget vigtigt, som er et enormt problem for mange mennesker,” siger iværksætteren, der har haft så meget ret i den filosofi, at Sasha er i fuld gang med at udvide hovedkvarteret i Vestergade med en ny etage.

“Det tager lige så lang tid at køre fra Nordsjælland til København, som det gør fra København til Odense. Og i vores tilfælde er kontoret placeret midt i byen. Så det giver god mening, at vi bor her,” siger Thomas Eriksson, der også synes, at det er passende at skabe teknologisk forandring med udgangspunkt i Fyn:

“Vi er i det mest eventyrlige land, man kunne ønske sig at starte en virksomhed i, og jeg tror, at H.C. Andersen ville være stolt over det, som vi gør med Sasha. Vi kopierer ikke andres succes, men vi har modet til at skrive et helt nyt tech-eventyr midt i Odense, og det er jeg enormt stolt over.”


På Viden til Vækst-konferencen den 16. september 2025 deltager Thomas Eriksson i paneldebatten om ‘Innovation med AI: Muligheder og udfordringer med ny teknologi’ sammen med Anders Top Haustrup og Peter Grøftehauge, CEOs i hhv. Plus Pack og Autorola. Læs mere og tilmeld dig her.

Læs om Viden til vækst-konferencen
Konferencen, der i år har ’Fremtidens lederskab: Strategi, AI og Innovation’ som tema, holdes i samarbejde med LearnX, der også står for billetsalget.
Husk at udnytte din mulighed for 50% rabat som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.