Nyheder • 10/12/2014

Fynsk reklamesucces: Idéen fik jeg på et kursus i Fynsk Erhverv

Liathansen reklame aps er nyt medlem af Fynsk Erhverv, og det var netop i Fynsk Erhverv, idéen om at grundlægge et reklamebureau opstod, forklarer ejer og direktør Liat Hansen, som virksomheden er opkaldt efter.

Liathansen reklame er et godt 11 år gammelt reklamebureau i Odense med otte ansatte – og det unge firma er nyt medlem af Fynsk Erhverv. Bureauet er opkaldt efter grundlægger og direktør, Liat Hansen, som fortæller, at hele idéen bag virksomheden faktisk stammer fra et kursus, hun var til i Fynsk Erhverv.

– En veninde havde lokket mig til at følge med hende til et iværksætterkursus i Fynsk Erhverv. Hun havde planer om at starte et galleri af en slags, mens jeg ikke engang havde tænkt tanken om at starte noget selv. Men da så kursuslederen spurgte mig ind til, hvordan jeg ville starte en virksomhed op, hvis jeg selv kunne bestemme, så røg der simpelthen en klar forretningsplan ud af munden på mig, så jeg må ubevidst have gået og grublet over det, siger Liat Hansen.

Hun er oprindeligt fra trykkeribranchen og var ansat i det nu hedengangne Scanad Udviklingsbureau, da idéen om at starte selv dukkede op på et Fynsk Erhverv-kursus.

– Jeg fik en kassekredit på 15.000 kr. i banken til at starte selv, og så skrev jeg rundt til præcis 40 potentielle kunder, hvoraf 38 sagde ja, da jeg bagefter ringede og spurgte, om de ville have lavet nogle reklamer hos mig. Så det var faktisk en succes lige fra starten. Det skal dog siges, at det efterfølgende ikke var alle de, der sagde ja i telefonen, der rent faktisk blev kunder, fortæller Liat Hansen.

Det fynske bureau har lavet markedsføringsarbejde for en lang række kendte både danske og internationale brands, som feks. Unilever, Dove, Rynkeby, Erhvervsakademiet Lillebælt, Merrild, Pickwick og Knorr, for at nævne nogle stykker.

Fleksibilitet, kvalitet og pris …
Liat Hansen tror selv, at bureauets succes skyldes en blanding af flere faktorer: At bureauets størrelse gør, de kan være meget fleksible og rykke hurtigt på en kundes ønsker, at bureauet kun har dygtige medarbejdere, der konsekvent leverer kvalitetsprodukter, og endelig at de er billigere end deres større konkurrenter.

– Der er ofte mange fordyrende processer forbundet med at vælge et af de store, kendte reklamebureauer, men kvaliteten er ikke nødvendigvis bedre, og det er der rigtig mange, som godt ved. Hos os taler vi allesammen meget uformelt og uprætentiøst om vores idéer, og vi sidder helt konkret også meget tæt på hinanden og kan hurtigt komme med input. Det tror vi, er med til at skærme os mod de store kreative katastrofer.

– Vi har kunder fra hele landet og også enkelte fra udlandet, og de har typisk ikke lyst til at give dobbelt så meget eller mere for et produkt, bare fordi det kommer fra et stort bureau, siger Liat Hansen og fortsætter:

– Mine evner og vores ansattes evner er jo nøjagtig de samme, om vi sidder her eller i et stort, kendt bureau, men vi kan gøre tingene billigere og mere fleksibelt her.

Fyn for alvor
Liat Hansen Reklame vandt Salgs- & Reklameforeningens ‘Monty’-pris i år. Den gives til en person i reklamebranchen, som har gjort noget ekstraordinært for branchen og for Fyn – som har været et forbillede i kraft af sine gode samarbejdsevner og vilje til at dele viden og kunnen.

Salgs- & Reklameforeningen er oprettet i Odense i 1942 og er den eneste tilbageværende af sin slags i Danmark, og den er måske et meget godt billede på både de fynske styrker og de fynske udfordringer.

– Det er vist særligt fynsk, at der er så godt sammenhold og samarbejde i min branche her på øen, fortæller Liat Hansen, og slutter:

– Vores største udfordring er  til gengæld nok, at der stadig er mange, der ser os som lidt hyggelige og provinsielle. Særligt i reklamebranchen, men også generelt. Der håber jeg, at også Fynsk Erhverv kan være med til at løfte fortællingen om, at selvom vi taler med en charmerende dialekt, så leverer vi altså på et mindst lige så højt niveau som vores konkurrenter fra både øst og vest.

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.