Debat • 29/10/2015
Fynsk Erhverv på Christiansborg-konference: Lavere broafgift nu
”Vej, bro og bredbånd” blev sat på agendaen på en konference på Christiansborg, hvor både transportminister Hans Christian Schmidt og energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt deltog. Fynsk Erhverv var inviteret med for at sætte særligt fokus på broafgifterne over Storebæltsbroen.
Fynsk Erhverv deltog i konferencen ‘Vej, bro og bredbånd’ på Christiansborg, hvor omkring 100 personer deltog: lokal- og folketingspolitikere, to ministre, flere embedsmænd og repræsentanter fra erhvervslivet. Der var over en bred kam enighed om, at infrastruktur er en afgørende vækstdriver – og budskabet til regeringen var også klar: Brug flere penge på at udbygge vores infrastruktur – såvel fysisk som digitalt. Ellers bremser vi væksten og bliver sat af det internationale kapløb.
Fynsk Erhverv havde taletid på konferencen, hvilket direktør Jytte Reinholdt brugte på at fremføre det synspunkt, at en sænkning af broafgiften over Storebælt med garanti ville medføre store, samfundsøkonomiske gevinster.
Ved en 25 procent øjeblikkelig sænkelse af samtlige broafgifter er der tale om en gevinst på omkring 30 milliarder kroner, som ville komme hele landet til gode og samtidig styrke sammenhængskraften, som Grontmij har udregnet på vegne af Fynsk Erhverv. Og forslaget kunne finansieres alene ved en udsættelse på højst tre år.
Forslaget blev modtaget godt på konferencen, og transportminister Hans Christian Schmidt lovede at undersøge det grundigt.
Fælles plan i støbeskeen
På Fyn arbejdes der i øjeblikket i regi af Byregion Fyn på at få udarbejdet en fælles fynsk strategisk infrastrukturplan. Denne plan skal fungere som en fælles strategisk overligger og understøtte ambitionerne om at skabe de bedste vilkår for sammenhæng, vækst og en bæredygtig udvikling på Fyn.
– Det er et væsentligt stykke arbejde, der er i gang, som skal danne grundlag for fremtidige prioriteringer på infrastrukturområdet og dermed retningen for den fremtidige fysiske planlægning og udvikling på Fyn. Men denne plan kan ikke stå alene. Også den fynske korridor, der forbinder Øst- og Vestdanmark, skal have optimal fokus. Det handler først og fremmest om Udbygningen af den fynske motorvej, reduktion af broafgifterne over Storebælt og på sigt en ny parallel Lillebæltsbro. Det er det lange seje træk, vi er i gang med. Men det skal nok lykkes, udtaler Jytte Reinholdt, Fynsk Erhverv.