Nyheder • 18/06/2023

Fremtidens e-handel kræver transparens og kundeportaler

Den 1. juni afholdt Hesehus og Fynsk Erhverv i fællesskab B2B Executive Day, hvor de fremmødte blev klogere på digitalisering og moderne e-handelsløsninger.

Og her blev det gjort lysende klart ved oplægsholderne Jens Christian Christiansen fra BCM Transtech; Mikkel Bang Hedelund, Davidsen; Christina Bruus-Jensen, ICM Safety og Thomas Aslak Søholm fra Fristads & Kansas – nemlig, at digitalisering og automatisering sammen med et bæredygtigt fokus er altafgørende for virksomhedernes vækstpotentiale.

Hvad angik bæredygtigheden, slog Mikkel Bang Hedelund fast, at Davidsens kunder fra industrien allerede nu kræver både transparens og dokumentation, og det stiller øgede krav til leverandørerne.

Vi kigger frem mod mange krav til klimarapportering, og derfor er det vores opgave at sørge for, at kunderne kan downloade relevant dokumentation på alle produkterne.

“Det stiller naturligvis krav til vores løsninger,” sagde Mikkel Bang Hedelhund, der også gennemgik farerne ved at læne sig op ad de mange forskellige certificeringer og mærkninger.

Fra Excel-ark til avanceret selvbetjening

For virksomheden BCM Transtech, der producerer højt specialiserede lagersystemer, har rejsen ind i den elektroniske verden betydet, at massevis af Excel-ark er blevet skiftet ud med en avanceret kundeportal, kaldet ”bcmart”.

Blandt fordelene i systemet er blandt andet, at den enkelte kunde kan få en skræddersyet oplevelse med præcis de tilbud, der er relevante. Ifølge Jens Christian Christiansen så har den nye platform samtidig betydet, at ordrerne kommer ind både dag og nat.

”Det er især smart, at vores amerikanske samarbejdspartnere kan bruge systemerne uden at vi er vågne, og det er fedt at se en ny ordre på 100.000 euro, når man vågner op om morgenen,” siger Jens Christian Christiansen, der også glæder sig over, at digitaliseringsløsningen gør det lettere at skalere virksomheden.

”Da vi omsatte for 50 millioner var vi tre sælgere. Nu omsætter vi for 100 millioner, og vi er stadig tre,” konstaterede han.

Kundeportaler er vejen frem

Jens Christian Christiansens observationer blev bakket op til fulde af Christina Bruus-Jensen, der som marketingchef for ICM Safety har til opgave at understøtte salget af værnemidler til Danmarks største virksomheder:

En kundeportal giver mening på både de interne og på de eksterne linjer. Det giver mening fordi man kan yde en bedre service med mere relevant service.

“Kunderne forventer også, at de kan se alle de relevante data på ordrerne, lige som de kan, hvis de handler hos Zalando,” siger Christina Bruus-Jensen, der stærkt anbefaler andre virksomheder at springe med på bølgen så hurtigt som muligt:

”Hvis man ikke allerede nu kan levere en simpel Track and Trace på en ordre, eller en reklamationsløsning, så er der altså meget langt til at kunne levere på en bæredygtighedsagenda med dokumentation af CO2-aftryk og så videre.”

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.