Nyheder • 18/06/2023

Fremtidens e-handel kræver transparens og kundeportaler

Den 1. juni afholdt Hesehus og Fynsk Erhverv i fællesskab B2B Executive Day, hvor de fremmødte blev klogere på digitalisering og moderne e-handelsløsninger.

Og her blev det gjort lysende klart ved oplægsholderne Jens Christian Christiansen fra BCM Transtech; Mikkel Bang Hedelund, Davidsen; Christina Bruus-Jensen, ICM Safety og Thomas Aslak Søholm fra Fristads & Kansas – nemlig, at digitalisering og automatisering sammen med et bæredygtigt fokus er altafgørende for virksomhedernes vækstpotentiale.

Hvad angik bæredygtigheden, slog Mikkel Bang Hedelund fast, at Davidsens kunder fra industrien allerede nu kræver både transparens og dokumentation, og det stiller øgede krav til leverandørerne.

Vi kigger frem mod mange krav til klimarapportering, og derfor er det vores opgave at sørge for, at kunderne kan downloade relevant dokumentation på alle produkterne.

“Det stiller naturligvis krav til vores løsninger,” sagde Mikkel Bang Hedelhund, der også gennemgik farerne ved at læne sig op ad de mange forskellige certificeringer og mærkninger.

Fra Excel-ark til avanceret selvbetjening

For virksomheden BCM Transtech, der producerer højt specialiserede lagersystemer, har rejsen ind i den elektroniske verden betydet, at massevis af Excel-ark er blevet skiftet ud med en avanceret kundeportal, kaldet ”bcmart”.

Blandt fordelene i systemet er blandt andet, at den enkelte kunde kan få en skræddersyet oplevelse med præcis de tilbud, der er relevante. Ifølge Jens Christian Christiansen så har den nye platform samtidig betydet, at ordrerne kommer ind både dag og nat.

”Det er især smart, at vores amerikanske samarbejdspartnere kan bruge systemerne uden at vi er vågne, og det er fedt at se en ny ordre på 100.000 euro, når man vågner op om morgenen,” siger Jens Christian Christiansen, der også glæder sig over, at digitaliseringsløsningen gør det lettere at skalere virksomheden.

”Da vi omsatte for 50 millioner var vi tre sælgere. Nu omsætter vi for 100 millioner, og vi er stadig tre,” konstaterede han.

Kundeportaler er vejen frem

Jens Christian Christiansens observationer blev bakket op til fulde af Christina Bruus-Jensen, der som marketingchef for ICM Safety har til opgave at understøtte salget af værnemidler til Danmarks største virksomheder:

En kundeportal giver mening på både de interne og på de eksterne linjer. Det giver mening fordi man kan yde en bedre service med mere relevant service.

“Kunderne forventer også, at de kan se alle de relevante data på ordrerne, lige som de kan, hvis de handler hos Zalando,” siger Christina Bruus-Jensen, der stærkt anbefaler andre virksomheder at springe med på bølgen så hurtigt som muligt:

”Hvis man ikke allerede nu kan levere en simpel Track and Trace på en ordre, eller en reklamationsløsning, så er der altså meget langt til at kunne levere på en bæredygtighedsagenda med dokumentation af CO2-aftryk og så videre.”

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.