Nyheder • 06/02/2013

Fra klædefabrik til kulturcentrum

BRANDTS KLÆDEFABRIK: KD Selskaberne vil ikke blot udleje – de vil skabe synergier, oplevelser og kultur – seneste nye lejer er kokken Thomas Pasfall

Når man siger Brandts Klædefabrik tænker mange sandsynligvis på kunstmuseet Brandts. Men Brandts Klædefabrik er selve området, som ejes af udlejningsvirksomheden KD Selskaberne.
Da den gamle klædefabrik i 1977 måtte dreje nøglen om, tog et par købmænd chancen og købte den tomme fabrik med et større renoveringsarbejde til følge.
I dag trives et vigtigt kulturmiljø i Brandts Klædefabrik med museer, caféer/restauranter, specialbutikker, musikbibliotek og biograf. Amfiscenen byder i sommerhalvåret på koncerter og teater, og Farvergården danner ligeledes rammen om større arrangementer. Områdets kulturinstitutioner omfatter blandt andet Tidens Samling, Magasinet, Kulturmaskinen, Det Fynske Kunstakademi og Odense Filmværksted.

KD Selskaberne, som ejer området, er ikke som de fleste udlejere. For fokus har fra dag ét været at skabe et unikt område i Danmarks 3.største by:
– Det er utroligt vigtigt for os, at der er stor synergi. Kombinationen af kultur, spændende spisesteder og unikke specialforretninger er dét, som gør Brandts Klædefabrik så fantastisk – det finder man ikke mange steder, udtaler Passage Manager Eva Pasgaard.

Eva blev i marts 2012 ansat til at gøre Brandts-området endnu mere kendt i offentlighedens bevidsthed.
– Brandts Klædefabrik er unik, og det skal jeg gøre omverdenen mere opmærksom på – både i kraft af markedsføring og PR, men også ved at tiltrække og arrangere endnu flere arrangementer i området, forklarer hun, og fortsætter:

– Udover at markedsføre området, forsøger jeg også at gøre det lettere at drive virksomhed herinde. Mange af butikkerne er små enkeltmandsvirksomheder, og dem hjælper jeg gerne med eksempelvis at komme på Facebook, få lavet en pressemeddelelse, eller måske en plakat, fortæller Eva Pasgaard.
Og Brandts Klædefabrik står netop nu overfor en spændende udvikling. Henover sommerferien omdannes Musikbiblioteket til Studenterhuset, som skal drives af SDU. Og så flytter den kendte kok Thomas Pasfall (tidl. forpagter af Munkebo Kro) også ind i Brandts Klædefabrik med Restaurant Pasfall.
Posthuset, som lukker i dag, giver mulighed for yderligere butiksliv i området. Planen er, at det tidligere posthus skal opdeles i 5 mindre butikslokaler. Der har igennem længere tid ikke været ledige butikslokaler i området, og med de nye butikker vil der kunne blive skabt et endnu mere spændende område for de handlende.

Læs mere på www.brandtsklaedefabrik.dk og på www.kdselskaberne.dk

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.