Nye partnervirksomheder

Nyheder • 26/01/2016

Fem skarpe til rekrutteringseksperterne

People Link er en konsulentvirksomhed i Odense, der specialiserer sig i Search & Selection, HR-udvikling, lederudvikling, teamudvikling og outplacement. Fynsk Erhverv har spurgt to af virksomhedens partnere, Jesper Nielsen og Lene Mølholm, om rekruttering og og fastholdelse af arbejdskraft i et fynsk perspektiv.

Fynsk Erhverv afholdte d. 28. januar Business Brunch om rekruttering og fastholdelse af arbejdskraft sammen med advokatfirmaet Andersen Partners og konsulentfirmaet People Link.

Baggrunden for arrangementet var bl.a. en undersøgelse, Fynsk Erhverv har initieret gennem Det Fynske Erhvervspanel, som viser, at der er fremgang og optimisme i det fynske erhvervsliv, men at rekruttering af kvalificeret arbejdskraft kan blive en udfordring for mange virksomheder.

Fynsk Erhverv har stillet Jesper Nielsen og Lene Mølholm fra People Link fem skarpe spørgsmål om rekruttering og fastholdelse af arbejdskraft på Fyn:

Er der kommet større efterspørgsel efter bestemte typer medarbejdere/faggrupper på Fyn?

– Vi oplever generelt en stigende efterspørgsel efter arbejdskraft på Fyn. Der er samtidig en tendens til, at virksomhederne efterspørger kandidater med meget ”spidse kompetencer”.  Nøglemedarbejderne skal dels være i stand til at levere hurtige resultater og samtidig være i stand til at matche en stadig mere professionel og global omverden. Dette stiller store krav til specifikke faglige og personlige kompetencer.

– I de større organisationer er det samtidig et stigende krav, at medarbejderne skal kunne begå sig og trives i komplekse virksomhedsstrukturer. Vi oplever specifikt stor efterspørgsel efter kandidater med tekniske kompetencer, økonomifolk med specifikke kompetencer, IT-udviklere og i det hele taget videnmedarbejdere, som kan være med til at udvikle virksomhederne. Inden for ledelsessegmentet bliver der efterspurgt direktører og chefer, der kan drive internationalisering og forandringsprocesser – og ofte løfte virksomheden til næste niveau.

Står Fyn over for særlige rekrutteringsudfordringer nu og i den nære fremtid?

– Vi forventer, at ovenstående tendenser vil fortsætte. Det fynske erhvervsliv består i dag af rigtig mange små og mellemstore virksomheder, som ofte er højt specialiserede. Dette udgør i sig selv en udfordring, idet disse virksomheder har brug for højt specialiseret arbejdskraft, som ikke nødvendigvis uddannes/udvikles lokalt. Samtidig betyder den efterhånden udtalte mangel på store – og måske mere modne – virksomheder, at de ledelseskompetencer, der er brug for til at løfte de små virksomheder til næste niveau, ikke har gode kår for at blive udviklet lokalt. Der mangler virksomheder, som kan give talenterne den nødvendige erfaring.

Er arbejdskraften i Danmark/verden blevet mere mobil, og er det hovedsageligt en fordel for Fyn?

– Vi oplever, at danskerne er blevet mere åbne over for at pendle – derimod ikke for at flytte. Samtidig har den dalende krisebevidsthed gjort, at flere er villige til at prøve kræfter med et nyt job. Med Fyns centrale placering i provinsen kan denne – dog begrænsede – mobilitetstigning være en fordel for det lokale erhvervsliv. Vi ser dog stadig den høje brobetaling som en væsentlig hindring for at få fuldt udbytte af Fyns centrale placering.

– Vi begynder at opleve, at den unge generation ser sig selv som globale borgere – de efterspørger globale muligheder. Såfremt de fynske virksomheder formår at udnytte denne tendens, kan der være store muligheder i både at tiltrække medarbejdere med et meget højt kompetenceniveau  internationalt og at lukrere på de erfaringer, som unge, efter nogle år i udlandet, vender hjem med, når familien skal etableres.

Hvad er det vigtigste, en virksomhed kan gøre for at fastholde nøglemedarbejdere?

– Vi ser, at det vigtigste for nøglemedarbejdere er fagligt spændende og udfordrende opgaver. Hertil kommer et udviklende miljø (kompetente chefer og kolleger) – samt ikke mindst at jobbet er meritgivende (åbner mulighed for næste job internt eller eksternt). Man skal ikke være nervøs for at kompetenceudvikle sine medarbejdere – hvis ikke, finder medarbejderen et andet sted at udvikle sig.

– Det er samtidig væsentligt, især for globale- og lederprofiler, at virksomheden har den rigtige brand-værdi og robusthed.

Hvad skal der til, for at Fyn bliver mere attraktivt for nøglemedarbejdere?

– Flere, større og mere ambitiøse virksomheder. Når vi i dag kun har få fyrtårne , må vi sørge for at sælge det, vi har: Fyrtårnene, klyngerne, de succesfulde – og gerne som en samlet indsats. Hertil bevidstheden (selvbevidstheden) om, at Odense er Danmarks tredjestørste by. Vi skal have attraktive tilbud inden for børnepasning, skoler (gerne internationale), uddannelse, kultur og sport.

Fynske virksomheder holder øje med udviklingen i Kina

Mens de fleste danskere ikke længere skænker Covid-krisen mange tanker i deres hverdag, er situationen uændret kaotisk i forhold for virksomheder med kinesiske forbindelser.

Ledelseskonference: Den attraktive arbejdsplads

Den 5. oktober inviterer Fynsk Erhverv og UCL til Ledelseskonference: den attraktive arbejdsplads, hvor Christian Ørsted fortæller om, hvordan det aktuelle begreb om psykologisk tryghed kan være en af løsningerne på ledelses- og fastholdelsesproblematikkerne.

Kloakmester: Man skal ikke frygte akademikerne

Den familieejede kloakmestervirksomhed R. Hansen & Søn kører på fjerde generation, og kan i år fejre 100-års jubilæum. Trods den lange historie er kloakmesteren alt andet end traditionel og gammeldags i sin tilgang til faget. Dels er Gitte Zimmermann en af meget få kvindelige kloakmestre i Danmark med egen virksomhed, dels er hun meget glad […]

Bliv klogere på Tyskland og lær det bedste vinområde i Tyskland at kende

De danske virksomheder har gode muligheder for at komme ind på det tyske marked. Ifølge virksomhedskonsulent, Sandra Neelmeyer, er der et stort potentiale indenfor digitale løsninger, hvor de skandinaviske lande er langt foran sammenlignet Tyskland.

Små skridt til stærke resultater ved øget fokus på ansvarlighed

I disse år stiger kravene til ansvarlighed, transparens og dokumentation for både store og små virksomheder. Derfor sætter Fynsk Erhverv og Lise Bendix fra STRONG SMALL STEPS fokus på emnet den 23. august. Vi har talt med Lise Bendix om bl.a. vigtigheden af at stille skarpt på ansvarlighed i virksomhederne.

Møde med transportministeren giver grund til optimisme på Fyn

Den fynske infrastruktur står højt på Fynsk Erhvervs politiske dagsorden. Derfor har vi netop været forbi transportminister Trine Bramsen for at sikre et fortsat stærkt fokus på de fynske vejprojekter og broafgifterne over Storebælt.

Lederes tilstedeværelse på sociale medier er en vigtig opgave

Synlighed er vigtigt. Vi ved, at når kunderne skal vælge leverandør og produkter er kendskab vigtigt. Vi ved, at det er nemmere at tiltrække medarbejdere, når man har et stærkt brand. Men i 2022 er det ikke nok at virksomheden kommunikerer. Enhver leder i 2022 skal kommunikere – internt som eksternt. I artiklen kommer kommunikationsrådgiver Julie Lindegaard med en række gode råd til, hvordan du gør.

Tour de France-festen vil sætte sit tydelige præg på Fyn

Den 1. juli rammer det legendariske cykelløb Tour de France Danmark. På andendagen afsluttes etapen i Nyborg og tusindvis af fynboer kommer til at mærke den gule feber. Optakten mærker man særligt i hotelbranchen, hvor Nyborg nu melder fuldt booket og øvrige hoteller på Fyn følger trop.

Virksomheder skal slås for lærlingene

Der har i årenes løb været mange eksempler på, at lærlingene på erhvervsuddannelserne har måttet kigge langt efter lærepladser. I dag er problemet det modsatte, og ifølge Lars Bregnehøj, der er direktør på Syddansk Erhvervsskole, vil udfordringen for virksomhederne blive endnu mere markant i de kommende år.