Nyheder • 07/05/2024

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere.

“2024 bliver et overgangsår, hvor vi går fra nogle rigtigt gode år til et år med flere udfordringer. Vi har stadig store forventninger til 2025 – ikke nødvendigvis i form af vækst, men snarere i forhold til at få omstillet vores forretning til den nye, normale tilstand,” fortæller Ib Andersen, der sammen med sin bror Jan Andersen og direktør Michael Gregersen tager imod Fynsk Erhverv til et interview, der blandt andet kommer rundt om digitalisering, bæredygtighed samt ønsket om bedre og mere gennemskuelige rammevilkår.

Udover de langsigtede strategiovervejelser byder tiden på en grundlæggende usikkerhed for mange virksomheder. Det har fået Alex Andersen Ølund til at skrue op for alle løsninger, der kan understøtte behovet for en øget fleksibilitet i markedet. Og her bliver der rakt ud til alle aktører:

”Vi har altid prioriteret at være i tæt dialog med vores kunder og samarbejdspartnere. Og i dag, hvor vi alle sammen skal køre så få kilometer som muligt, er netop partnerskaber med vores kunder og de vognmænd, vi hyrer ind, afgørende for at kunne finde de mest bæredygtige løsninger. Det vil også være afgørende for vores fremtidige succes,” konstaterer Michael Gregersen, der også kan fortælle, at forbrugsmønstrene har ændret sig på rekordtid, hvilket i sagens natur stiller store krav til omstillingsparatheden og tilpasning af forretningen til det lavere forbrug.

Blandt de seneste tiltag hos Alex Andersen Ølund er derfor en mobil-app, der understøtter, at alle medarbejdere let kan indberette alle relevante data i forbindelse med transporten. På den måde er det muligt både at dokumentere ydelserne, at identificere områder med forbedringspotentiale, samtidig med at kundernes stigende behov for data kan opfyldes.

”Inden for kort tid skal vi selv indlevere bæredygtighedsrapporter, og vores kunder efterspørger i stigende grad dokumentation af klimaaftrykket, så det er klart, at vi også har fokus på den del af forretningen. Allerede i dag kan vi dokumentere CO2-udslippet på hver eneste ordre, og vi har netop ansat en dataanalytiker, der skal hjælpe os med at effektivisere, hvor vi kan, for at blive grønnere. Med forsyningskrisen rykkede produktionen tættere på forbrugerne, så vi har mere transport nationalt, men samtidig har prisstigningerne gjort, at der eksporteres mindre frugt og grønt fra Danmark, end der gjorde tidligere, så tendenserne trækker i hver deres retning,” tilføjer Ib Andersen.

Fyn skal opgraderes som transporthub

Mens en del af fremtidens beslutninger kan klares på direktionsgangen i Alex Andersen Ølund, er det Transportministeriet og Odense Kommune, der skal på banen, når det kommer til løsning af de logistiske hurdles, som lige nu ikke understøtter, at Logistikvej kan leve op til sit navn, til trods for at her bor transporttunge virksomheder som blandt andre Alex Andersen Ølund, DSV, Poul Schou og Gasa.

”Vi er chokerede over, at den nye motorvejsafkørsel ind til vores erhvervsområde ikke er med i planerne i forbindelse med udbygningen af den fynske motorvej syd om Odense. Den nuværende situation er uholdbar, og et nyt tilslutningsanlæg er nødvendigt for at understøtte virksomhederne og udviklingen i det her område, og så må det i øvrigt være i alles interesse at få adskilt industriens tunge transport fra privatbilismen uden for byerne,” konstaterer Jan Andersen, der også pointerer, at Alex Andersen Ølund er klar til at købe yderligere jord i tilslutning til det nuværende domicil for at udvide de eksisterende faciliteterne, hvis det bliver muligt.

En ny motorvejstilkørsel vil også understøtte områdets mulighed for på sigt at kunne køre med større vogntog, hvilket ligeledes kan medvirke til at sænke antallet af vogne på motorvejen.

”En del af fremtiden inden for logistik kommer til at handle om store vogntog, der kører på tværs af landet mellem udvalgte terminaler, hvorfra resten kan overtages af elbiler. I dag er det desværre sådan, at de såkaldte duomodulvogne på 32-35 meter kører lige forbi Odense på turen mellem terminalerne i Aarhus og København, og der håber vi selvfølgelig, at Odense også får en terminal. Det vil hjælpe virksomhederne herude, men også i Tietgenbyen, det er meget mere bæredygtigt,” siger Jan Andersen, der garanterer, at Alex Andersen Ølund er klar med duomodulvogntogene så snart, det bliver muligt. De vil både bidrage til at reducere klimaaftrykket og manglen på chauffører.

”Faktisk var vi selv med til at lave de første tests, da Vejdirektoratet skulle vurdere, om der kunne køre duomodulvogne i Danmark. Men da forsøgsruten blev åbnet, så kører de lige forbi os på motorvejen herude foran vores domicil,” lyder det med et skævt smil fra Jan Andersen, der bliver suppleret af Ib Andersen angående visionerne i duomodulvognene.

”Generelt har vi lidt svært ved at se perspektiverne i de førerløse biler, som der også er meget snak om, fordi der alligevel skal være nogen til at tømme ladet, når bilerne kommer frem, og det er chaufførerne, der gør det i dag. Men det er anderledes på de lange strækninger, som for eksempel mellem terminaler i Holland og Danmark, og der er allerede nu forsøgsstrækninger i Tyskland, hvor der køres førerløst. Når den selvkørende bil kan indfases, bliver det den største revolution i vores branche, men det bliver ikke på alle ruter, at det giver mening,” siger Ib Andersen.

Nye biler stiller nye krav

Foruden effektivisering af kørslen og øget brug af data, er investeringerne i nye lastbiler et vigtigt punkt på dagsordenen i Alex Andersen Ølund. Og her efterspørger Ib Andersen øget transparens i tilskudsordningerne.

“Der er klart behov for støtte og bedre incitamenter fra myndighederne, før branchen for alvor kan investere i grøn omstilling. Lige nu er der ikke en business case i at købe elbiler, og så skal systemet ændres, så tilskud følger køb af den enkelte bil i stedet for at gå samlet til de virksomheder, der er bedst til at skrive ansøgninger,” siger Ib Andersen, der samtidig efterlyser planer, som kan opfylde det enorme behov for strøm, der opstår, når virksomheder som Alex Andersen Ølund på sigt skal have en elektrisk vognpark:

”For at vi kan være konkurrencedygtige, skal vi lade bilerne op på vores egen plads her på Logistikvej, for ellers kommer der en timeløn oveni. Men det er også et punkt, hvor der skal arbejdes med tilskudsordningerne og mulighederne for, at virksomhederne selv kan producere strøm, for hvis vi selv skal etablere det, skal vi investere i omegnen af 35 millioner bare for at kunne lade 30 lastbiler,” fortæller Ib Andersen videre.

Fremtidens arbejdskraft fra hele verden

Hvor selvkørende elbiler, duomodulvogntog og nye terminaler vil løse en del af udfordringerne i logistikbranchen, skal udfordringerne på bemandingsfronten klares på anden vis.

”Det er en kæmpe udfordring, hvor vi finder fremtidens chauffører og værkstedsfolk, for der er slet ikke nok. Vi har i dag 450-500 chauffører, men gennemsnitsalderen er 50-55 år, så det er ikke svært at gætte, at vi kommer til at mangle nogen. Vi har altid haft mange lærlinge, og vi har et godt samarbejde med SDE, men vi har ikke knækket koden,” siger Jan Andersen, der har noteret sig, at mulighederne for at tiltrække yderligere chauffører ofte er afhængig af, hvor godt det går i byggeriet.

”Vi tilbyder gode løn- og ansættelsesforhold og har bl.a. etableret chaufførhoteller både her i Odense, i Sverige og i Holland. Men højere løn gør det ikke alene, for der er ikke nok ledige hænder på markedet. Vi har tidligere kunnet tiltrække en del fra håndværksfagene, men det kan vi ikke i øjeblikket, for de har nok at lave. En del af løsningen kan være at tage mekanikere ind fra Filippinerne, fordi de er dygtige, og de taler godt engelsk. Vi gør i hvert fald, hvad vi kan for at sikre, at vi har den nødvendige arbejdskraft,” slutter Jan Andersen.

Om virksomheden: 

Alex Andersen Ølund A/S har siden den beskedne start i 1964 udviklet sig til at være en af Danmarks førende logistikvirksomheder med speciale i transport af blomster, frugt og grønt og andre temperaturfølsomme varer samt stykgods af enhver art. Som en moderne og ansvarlig logistikvirksomhed påtager de sig en bred vifte af opgaver – fra emballagestyring til logistikløsninger – for kunder fra mange forskellige brancher. Der er fokus på kundebehov, nytænkning og miljø, og de udvikler sig løbende for at være blandt branchens førende, samt for at sikre høj kvalitet og rettidig levering.

 

De yngste skal sikre fremtiden i tømrerfirma

Foto: Lasse Gade Bonde og Patrick Vangsgaard Christiansen fra Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S på Craft-festival i Middelfart Middelfart: Ligesom i resten af byggebranchen har ledelsen i Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S for længe siden set skriften på væggen: Middelfart-virksomhedens fremtidsudsigter står og falder med evnen til at fastholde og tiltrække nye medarbejdere. Af samme grund […]

Guldtfeldt: Investering i medarbejderne og fællesskaber er en god forretning

Interview med Kim Birkerød, administrerende direktør i Guldfeldt og Hans Jørgensen & Søn Da Kim Birkerød tiltrådte som direktør for otte år siden, var det en målsætning, at Guldfeldt ikke længere udelukkende skulle være et tømrer- og snedkerfirma men derimod Central Danmarks bedste entreprenørfirma. ”For at påbegynde den proces måtte jeg vide, hvordan forretningen fungerede. […]

Egeskov-direktør er blevet klogere på bæredygtig forretningsudvikling

Egeskov Slot har skærpet fokus på dokumentation af bæredygtighedsindsatsen for at leve op til kravene fra kunder og gæster. Og for at være klar til fremtiden har direktøren trådt ind i Fynsk Erhvervs Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling.

Egeskov-direktør er blevet klogere på bæredygtig forretningsudvikling

Egeskov Slot har skærpet fokus på dokumentation af bæredygtighedsindsatsen for at leve op til kravene fra kunder og gæster. Og for at være klar til fremtiden har direktøren trådt ind i Fynsk Erhvervs Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling.

Kultursociolog Emilia van Hauen: Ledelsen skal få det bedste frem i alle generationerne

Med et arbejdsmarked, hvor gabet mellem ledige hænder og behovet for arbejdskraft er støt stigende, har det aldrig været vigtigere at tiltrække, fastholde og lede medarbejdere. Og ifølge kultursociolog og forfatter, Emilia van Hauen, betyder det også, at der er særdeles god grund til at fokusere på – og forstå – forskellighederne ved de mange generationer, der er på arbejdsmarkedet i dag.

Vækstdrivere i de fynske virksomheder

Det går godt i det danske erhvervsliv, selvom nye udfordringer har ramt os. Særlig rekruttering og fastholdelse, digitalisering og automatisering samt den grønne omstilling er tre udfordringer, der vil optage erhvervsledere de kommende år. I dette Whitepaper kan du møde seks fynske erhvervsledere, der har knækket koden til succes og fremtidssikret deres virksomheder

Nordic Greens: Revolutionerer branchen med ny teknologi, AI og bæredygtig produktion

Nordic Greens vil knække koden til flere pressende problematikker, som f.eks. stort ressourceforbrug, ustabile forsyningskæder og stigmatisering om forbruget af pesticider. Nu har ejer og administrerende direktør, Mads Petersen, med sit fokus på nye, digitale systemer og bæredygtighed transformeret hele Nordic Greens produktion og revolutioneret hele branchen.

Velfungerende teams er nøglen til succes hos Mag Larsen Service

Når de ansatte i den fynske transportvirksomhed Mag Larsen Service er på vejene, er der ofte brug for både de helt store målestokke og de helt små skydelærer. Virksomheden løser alle former for specialtransporter, men står især stærkt inden for eskort til transport af vindmøller til det svenske marked, og den opgave kræver masser af […]

Samarbejde og læring er UR’s sikkerhed for den fornødne arbejdskraft

Universal Robots er på mindre end 20 år gået fra at være en start-up-virksomhed, stiftet af tre studerende på Syddansk Universitet, til at være verdenskendt for avanceret robotteknologi, og i dag beskæftiger virksomheden over 1.000 ansatte på verdensplan. Et centralt element i Universal Robots’ strategi er at have fokus på et sundt og inspirerende miljø […]

Vidt forskellige brancher lærer af hinanden i cykelnetværk

Selvom man er helt grøn på en racercykel og ikke har nogen erfaringer med at ligge i læ bag andre cykelryttere i et felt, kan man sagtens få fuldt udbytte – både fagligt og fysisk – af Fynsk Erhvervs Business Challenge cykelnetværk. Det kan Line Svindt, der er karriererådgiver i Magistrenes A-kasse i Odense, bevidne, […]

Vi skal gøre os fortjent til fremtidens arbejdskraft

Dagsordenerne er mange i virksomhederne - fra grøn omstilling og rapporteringskrav til digitalisering, usikkerhed i leverandørkæderne, manglende efterspørgsel osv. Der er dog ingen tvivl om, at øverst på listen over udfordringer både på kort og længere sigt står manglen på kvalificerede medarbejdere.

Formandens sommerhilsen

Sommerferien nærmer sig, og Fynsk Erhvervs bestyrelsesformand, Henrik Neelmeyer, sender her sin sommerhilsen med ønsket om en rigtig god sommer til det fynske erhvervsliv og anbefalinger til en sommerferie uden for mange afbrydelser.