Nyheder • 31/05/2024

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret “Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid” den 23. maj, var der masser af inspiration til den strategiske værkstøjskasse.

Michael N. Wilkens, Pinpointers, gav eksempler på, hvordan resiliente forretningsmodeller kan øge virksomhedernes muligheder for succes betydeligt.

Som et meget håndgribeligt bevis på, at forudsigelighed er væsentligt, sammenlignede Michael Wilkens regnskabstal for Mærsk og Novo Nordisk for 2023, og her kunne man se, at mens Mærsk ganske vist havde haft svimlende 351 milliarder kroner i omsætning mod Novo’s 227 milliarder kroner, er værdien af Novos aktier 3.940 milliarder kroner mod Mærsks 196 milliarder.

Forklaringen på den enorme forskel ligger i, at Novos forretningsmodel i høj grad bygger på kendte, faste indtægter i form af medicin til behandling af kroniske sygdomme, mens Mærsk hvert år skal slås for at fylde containerskibene.

Michael Wilkens fortalte videre om, hvordan mange virksomheder blandt andet ved at fokusere på at lave forretningsaftaler som abonnementer og bindende serviceaftaler i et vist omfang kan øge resiliensen betydeligt og reducere behovet for at opfinde nye produkter.

Kundeportal som en kernekompetence

Som et konkret fynsk eksempel på, hvordan virksomheder også kan opbygge resiliens, var Kasper Bay Simonsen fra HJHansen Recycling Group mødt frem for at fortælle om, hvordan den portal, som virksomheden har fået udviklet af Ecreo, har forbedret tilknytningen til kunderne.

Hvor HJHansen Recycling tidligere har været afhængig af manuel arbejdskraft til indtastning af data, har kundeportalen gjort mange opgaver lettere for kunderne, samtidig med at HJHansen kan tilbyde detaljerede rapporter over blandt andet C02-aftryk.

Flexbuy: Godt at blive klædt på til tidens udfordringer

Tilstede ved arrangementet var blandt andre Odense-virksomheden Flexbuy Technologies, der var repræsenteret af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

“For det første var det nogle meget spændende oplæg fra nogle interessante virksomheder i form af Ecreo og H.J. Hansen, der understregede de mange muligheder, der er med forskellige e-handelsinitiativer.  Så synes jeg, at oplægget omkring resiliens fra Michael Nørregaard Wilkens var virkelig godt i forhold til at være bedst muligt klædt på til de tider, vi har,” opsummerer Jacob Brage, der også satte pris på de input, som han fik i pauserne mellem dagens oplæg.

“Jeg synes, at det var en rigtig god netværksoplevelse for mig, og det er aldrig spild af tid at komme ud og høre om, hvad der rør sig i de andre fynske virksomheder,” siger Jacob Brage.

Flexbuy Technologies services tæller blandt andet leasing af IT- og teleudstyr, samt avanceret asset management. Ifølge Jacob Brage er antallet af kunder støt stigende, hvilket regnskaberne for de seneste fem år også afslører.

“Vi kan helt klart mærke en øget interesse for vores produkter, og vi er i dialog med en lang række virksomheder fra 10 til 1000 ansatte, der er interesserede i at gentænke deres IT-setup. Med vores løsninger slipper virksomhederne for eksempel for at ligge inde med udstyr, som ikke benyttes, hvis en medarbejder stopper, og det giver en stor fleksibilitet, som der er meget stor interesse for, og det matcher også dagens oplæg om resiliens,” konstaterer Jacob Brage videre.

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!