Nyheder • 24/09/2015

Fem skarpe til direktøren for boldklubben

Boldklubben Marienlyst fra Odenses Skibhuskvarter er byens femteældste klub. Vi har stillet fem skarpe spørgsmål til Jens Martinus Pedersen, der har været adm. direktør for Marienlyst siden 1. april i år. 

Boldklubben Marienlyst blev oprettet i 1922 i Skibhuskvarteret i Odense og har igennem årene spillet fodbold lige under de allerbedste rækker i Danmark. Siden 1976 har klubben haft Marienlystcenteret, hvor der både er motionscenter, cafeteria, mødelokaler med plads til at afholde messer og meget andet.

1. april i år blev Jens Martinus Pedersen direktør for klubben. Han er uddannet økonom og var tidligere direktør i sit eget firma, der rådgav elitesportsklubber.

Vi har stillet ham fem skarpe spørgsmål om at være direktør i en speciel branche.

1. Hvordan er det anderledes at være direktør for en boldklub ift. at være i ’det almindelige’ erhvervsliv?

– Den største forskel er den eksponering, som følger med. Du er ikke alene direktør for en gruppe medarbejdere, du er også direktør for de mange medlemmer og fans, der er i og omkring klubben. Og der er væsentlig mere opmærksomhed fra pressen og andre aktører. Der er derfor også rigtig mange, som har en holdning til dig som leder, men jeg finder det ret befriende, for hvis du er oprigtig og ægte i alle henseender, så er det faktisk ikke så svært. På den måde kræver jobbet en stor grad af personlig afklarethed, fortæller Jens Martinus Pedersen.

2. Hvad er de fynske/danske boldklubbers største udfordring i dag?

– Det er at følge med de krav, som er til øget professionalisering af både den sportslige sektor og selve organiseringen af klubberne på den ene side og på den anden side at være favne bredden. Det er på mange måder to modsatrettede interesser, som man kan vælge at forene eller adskille. Jeg tror på, at der er en vej til at forene bredde og elite, og det er det, vi arbejder på i Marienlyst uden at kannibalisere organisationen.

3. Hvad er de største fordele ved at drive boldsklub på Fyn?

– Tænker på man på Marienlysts placering – både geografisk og sportsligt – så er vi jo med, hvor det sker. På fodboldfronten er der stor bevågenhed om vores fodboldhold, hvor vi nærmest ugentlig er i infight med et andet fynsk hold. På volleyball-siden er vi også beriget af stor interesse og lokale fynske opgør. Det er klart en fordel rent eksponeringsmæssigt og skaber en fin interesse for sport. SIKO gør også et godt arbejde for at hjælpe klubberne videre, og her kan man f.eks. søge midler til sportssamarbejder med eksempelvis skoler.

4. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe de fynske boldklubber? Politiske sager eller andet, der kunne tages op.

– Jeg tror faktisk, erhvervslivet kunne få hjælp fra boldklubberne. En af de tungeste årsager til, at jeg satte mig i direktørstolen, var, at jeg som virksomhedskonsulent så den ene virksomhed efter den mangle passion – på alle niveauer. Glæde og gejst var erstattes af politisk snak, elendige processer og stress. Der var ganske enkelt for lidt mod, humør og ‘just do it’-attitude, og det blev jeg træt af. Derfor kunne det være godt, hvis vi kunne udvikle miljøer for virksomheder, som har brug for energi og drive til at udvikle nye produkter og tænke innovativt i samarbejde med klubberne rundt om på Fyn.

– Jeg så gerne, at Marienlystcentret også var et sted for entreprenørskab og udvikling. For mig at se så er sporten ideel til at udvikle netop disse kompetencer. Det kræver dels, at virksomhederne er åbne for muligheden, og at politikerne ikke var så berøringsangste over for klubberne.

5. Hvad er det vigtigste, en boldklub kan gøre for at få varig succes?

– Det korte svar er at gøre det rigtige rigtigt. For at kunne det, må man vide, hvad det rigtige er. Jeg tror på, at alle ved, hvad der dybest set er rigtigt for dem selv, men er det nu også rigtigt for sidemanden? Den afstemning er vigtig på banen og i fælleskabet, men også som leder af en boldklub, hvor der er så mange interessenter. Vi skal vide, hvorfor vi gør, som vi gør. Man kan også kalde det at være målorienteret, men med respekt for at andre har andre prioriterer. Kunsten er at få det hele til at spille sammen.

3-2-1 Erhverv: “Jeg er ikke Morten – jeg er Torsten”

Hvad gør du, når du overtager ledelsen efter en institution? Den tidligere landsholdsspiller og nuværende formand for Dansk Håndbold, Torsten Laen, har det første svar klar: Dan dit eget billede – og vær ikke bange for at stå i det uvisse.

Jacob Petz: Salgsledere skal måle mindre på fortiden og mere på fremtiden

De fleste virksomheder følger omsætning, pipeline, hitrate og ordreindgang tæt. Men hvis salgsledelsen kun interesserer sig for resultaterne, risikerer den at overse det, der skaber dem.

International gymnasieuddannelse i Odense styrker Fyns muligheder for at tiltrække global arbejdskraft

Når Nyborg Gymnasium i 2027 åbner en ny IB-afdeling i Odense, er det ikke kun en gevinst for kommende elever og familier. Det er også et vigtigt skridt for det fynske erhvervsliv, som i stigende grad konkurrerer internationalt om kvalificeret arbejdskraft. Den nye afdeling placeres tæt ved Odense Banegård, hvilket gør tilbuddet let tilgængeligt for […]

Virksomheder får nye perspektiver på HR gennem Fynsk Erhverv-forløb

Nye generationer, længere arbejdsliv og kamp om kvalificerede medarbejdere får HR til at fylde mere i virksomhederne. Fynsk Erhverv-forløb skal bringe akademikernes kompetencer tættere på de opgaver.

Fyn må ikke miste troen på fremtiden

Fyn må ikke miste troen på fremtiden. Der er ingen tvivl om, at mange lige nu følger udviklingen på Fyn med stor alvor. Historierne om Vestas’ nedskæringer på Lindø og Novo Nordisks beslutning om at trække i bremserne i Odense giver grund til bekymring. Ikke kun på grund af arbejdspladserne her og nu – men fordi de minder os om, hvor hurtigt verden omkring os kan ændre sig.

Velatir vil gøre Odense til afsæt for europæisk AI-vækst

Da Velatir meldte sig ind i Fynsk Erhverv, handlede det ikke kun om at blive en del af endnu et netværk. For den odenseanske softwarevirksomhed er medlemskabet også en mulighed for at komme tættere på det fynske erhvervsliv og bruge sin egen viden om kunstig intelligens, teknologi og digital sikkerhed i en lokal sammenhæng. Virksomheden […]

AI binder design og forretning sammen i JABS Group

Når Fynsk Erhverv og Hesehus 28. maj afholder Den Fynske E-handelskonference, bliver AI og digital transformation sat ind i en konkret forretningsmæssig ramme. Arrangementet samler beslutningstagere, digitale ledere og e-handelsprofessionelle til en formiddag med cases, keynote, paneldebat og netværk om, hvordan nye teknologier kan skabe reel værdi i virksomhedernes hverdag.

Startups skal have bedre rammer på Fyn

Fyn har gode muligheder for at skabe stærke startups, men der mangler stadig kapital, kommerciel erfaring og tættere adgang til de første kunder. Det mener Lisbeth Chawes, techleder, investor, bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv og CEO i softwarevirksomheden Finari.dk. Det fortæller hun i podcasten 3-2-1 Erhverv, hvor hun mødes med Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk Erhverv, […]

Fynsk Erhverv og Fynske Bank samler netværk i Masterclass

Da Fynsk Erhverv og Fynske Bank samlede virksomheder til Fynske Masterclass med militærpsykolog Anders Kjærgaard, skete det som en del af Fynsk Erhvervs Topmøde på Frederik VI’s Hotel. Her blev deltagerne præsenteret for erfaringer fra ekstreme miljøer, men også for pointer, der rammer direkte ind i en travl ledelseshverdag. For Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk […]