Nye partnervirksomheder

Nyheder • 23/05/2022

Det gode brand er en fælles opgave

De fynske virksomheder har et fælles ansvar, når det drejer sig om at lokke ny arbejdskraft til øen: Meget handler nemlig om at fortælle de mange gode historier om Odense og Fyn.

Det mener i hvert fald Niels Thorborg, der er koncernchef i 3C GROUPS og formand for bestyrelsen på SDU, og det var i kraft af sidstnævnte, at han tidligere i maj talte ved Small Great Nations roadshow på SDU i Odense.

Formålet med roadshowet er at belyse lokale styrker og udfordringer i forhold til den grønne omstilling og ikke mindst at diskutere, hvordan regionen tiltrækker de mennesker, der skal til for at løfte opgaven.

“Vi har en helt fantastisk by med fantastiske uddannelsesmuligheder, masser af strålende kulturtiltag som Tinderbox, Brandts og H.C. Andersen Festivalen, og selvom der måske gik 60-70 år, hvor Odense sov lidt, så er vi vågnet nu, og vi er i gang.

Derfor er det også vigtigt, at alle husker at tale Odense op og ikke ned, for jeg er faktisk lidt bekymret for, hvordan det skal gå frem til 2035,” sagde Niels Thorborg, før han slog fast, at der stadig er plads til forbedringer.

”Der sker en hel masse, og der er investeret 50 milliarder i Odense i løbet af de seneste 10 år. På de fleste områder gør vi det rigtig godt, men der er ingen tvivl om, at klimaet skal tænkes endnu mere ind i hverdagen. Det meste erhvervsliv bygger op omkring efterspørgslen og forbrugernes adfærd, og der kan vi også se, at der sker en udvikling. Meget af det, som vi gør er rigtigt, og er gode projekter, men vi skal holde en sammenhæng, og jeg prøver selv at skubbe alt det, jeg kan,” sagde Niels Thorborg, der blev suppleret af Fynsk Erhvervs direktør, Jytte Reinholdt, som også var en del af panelet:

”Alle de fynske virksomheder er på den samme vækstrejse, og der tror vi på, at co-creation og partnerskaber er en stor del af løsningen. Partnerskaber for handling er FNs 17. verdensmål, og vi har i Fynsk Erhverv defineret et 18. verdensmål, der omhandler mod og risikovillighed. Jeg er overbevist om, at der gemmer sig mange, store væksteventyr i fynske samarbejder i de kommende år, hvis vi tør udvise netop mod og risikovillighed” siger Jytte Reinholdt, der deler Niels Thorborgs ønske om fælles branding:

”Vi har brug for rigtigt mange kompetencer, og derfor er det også vigtigt, at vi kan tiltrække de rigtige mennesker til Fyn.

Derfor er det vigtigt, at vi bliver ved med at arbejde på at gøre det så attraktivt som muligt at bo her, og at der er noget for alle målgrupper, uanset om vi taler studerende, ledere, specialister m.fl.. Og så skal vi blive ved med at fortælle de gode historier, om hvor gode vi er på Fyn.”

Ledelseskonference: Den attraktive arbejdsplads

Den 5. oktober inviterer Fynsk Erhverv og UCL til Ledelseskonference: den attraktive arbejdsplads, hvor Christian Ørsted fortæller om, hvordan det aktuelle begreb om psykologisk tryghed kan være en af løsningerne på ledelses- og fastholdelsesproblematikkerne.

Virksomheder skal slås for lærlingene

Der har i årenes løb været mange eksempler på, at lærlingene på erhvervsuddannelserne har måttet kigge langt efter lærepladser. I dag er problemet det modsatte, og ifølge Lars Bregnehøj, der er direktør på Syddansk Erhvervsskole, vil udfordringen for virksomhederne blive endnu mere markant i de kommende år.

Bæredygtig fynsk virksomhed med eksportdrømme

Den fynske virksomhed Biotrans Nordic tilbyder løsninger inden for håndtering og genanvendelse af organisk affald, og har i det seneste år haft en øget efterspørgsel på ca. 25 procent. Dermed er der for alvor gang i hjulene igen efter en ufrivillig opbremsning grundet Covid-19.

Kloakmester: Man skal ikke frygte akademikerne

Den familieejede kloakmestervirksomhed R. Hansen & Søn kører på fjerde generation, og kan i år fejre 100-års jubilæum. Trods den lange historie er kloakmesteren alt andet end traditionel og gammeldags i sin tilgang til faget. Dels er Gitte Zimmermann en af meget få kvindelige kloakmestre i Danmark med egen virksomhed, dels er hun meget glad […]

Bliv klogere på Tyskland og lær det bedste vinområde i Tyskland at kende

De danske virksomheder har gode muligheder for at komme ind på det tyske marked. Ifølge virksomhedskonsulent, Sandra Neelmeyer, er der et stort potentiale indenfor digitale løsninger, hvor de skandinaviske lande er langt foran sammenlignet Tyskland.

Små skridt til stærke resultater ved øget fokus på ansvarlighed

I disse år stiger kravene til ansvarlighed, transparens og dokumentation for både store og små virksomheder. Derfor sætter Fynsk Erhverv og Lise Bendix fra STRONG SMALL STEPS fokus på emnet den 23. august. Vi har talt med Lise Bendix om bl.a. vigtigheden af at stille skarpt på ansvarlighed i virksomhederne.

Møde med transportministeren giver grund til optimisme på Fyn

Den fynske infrastruktur står højt på Fynsk Erhvervs politiske dagsorden. Derfor har vi netop været forbi transportminister Trine Bramsen for at sikre et fortsat stærkt fokus på de fynske vejprojekter og broafgifterne over Storebælt.

God sommer fra Fynsk Erhverv

Vi ønsker hele det fynske erhvervsliv en god sommer. Vi står selvfølgelig klar til at hjælpe dig på Albani Torv 4, 5000 Odense C. I juni, juli og august holder eksportkontoret åbent: Mandag til torsdag fra kl. 10-14 og fredag fra kl. 10-13. Vi står også klar til at hjælpe dig på tlf: 66 14 47 14 eller mail: info@fynskerhverv.dk og eksport@fynskerhverv.dk

Lederes tilstedeværelse på sociale medier er en vigtig opgave

Synlighed er vigtigt. Vi ved, at når kunderne skal vælge leverandør og produkter er kendskab vigtigt. Vi ved, at det er nemmere at tiltrække medarbejdere, når man har et stærkt brand. Men i 2022 er det ikke nok at virksomheden kommunikerer. Enhver leder i 2022 skal kommunikere – internt som eksternt. I artiklen kommer kommunikationsrådgiver Julie Lindegaard med en række gode råd til, hvordan du gør.

Tour de France-festen vil sætte sit tydelige præg på Fyn

Den 1. juli rammer det legendariske cykelløb Tour de France Danmark. På andendagen afsluttes etapen i Nyborg og tusindvis af fynboer kommer til at mærke den gule feber. Optakten mærker man særligt i hotelbranchen, hvor Nyborg nu melder fuldt booket og øvrige hoteller på Fyn følger trop.

Virksomheder skal slås for lærlingene

Der har i årenes løb været mange eksempler på, at lærlingene på erhvervsuddannelserne har måttet kigge langt efter lærepladser. I dag er problemet det modsatte, og ifølge Lars Bregnehøj, der er direktør på Syddansk Erhvervsskole, vil udfordringen for virksomhederne blive endnu mere markant i de kommende år.

Bæredygtig fynsk virksomhed med eksportdrømme

Den fynske virksomhed Biotrans Nordic tilbyder løsninger inden for håndtering og genanvendelse af organisk affald, og har i det seneste år haft en øget efterspørgsel på ca. 25 procent. Dermed er der for alvor gang i hjulene igen efter en ufrivillig opbremsning grundet Covid-19.